Forside / Blogg / Etablerer Synlighet i Stockholm; Utfordrer det svenske byråmarkedet.

Etablerer Synlighet i Stockholm; Utfordrer det svenske byråmarkedet.

21.01.21
Alexander Öqvist Synlighet Stockholm

- Jeg ser virkelig frem til å bygge opp et team i Stockholm som skal levere digital markedsføring helt i toppklasse, sier Alexander Öqvist, påtroppende byråleder Synlighet Stockholm.

Vil bidra til mer effektiv markedsføring over riksgrensen

For en fremgangsrik bedrift er det nærliggende å lene seg på den markedsinnsikten og den strategien man har utviklet, også når det er snakk om å gå til nabolandet, hvor likhetene umiddelbart er mer iøynefallende enn forskjellene fra de hjemlige forhold.

-Vi forstår hverandre og har en god del felles referanser, men som premiss for markedsførere er forskjellene mellom det svenske og norske markedet store og viktige, sier Alexander Öqvist, som fremover skal lede Synlighets satsing i Stockholm.

Han kommer til Synlighet fra stillingen som Nordic SEO Lead & Web Manager i Danske Bank og har over 10 års erfaring med SEO, SEM og digital markedsføring fra byrå og inhouse, på begge sider av riksgrensen.

- Norske og svenske bedrifter som skal etablere seg i nabolandet må vektlegge å forstå konkurransen dit de kommer. Forskjellene er ofte større enn hva som synes ved første øyekast. Dette må ligge til grunn for taktiske valg, utdyper Alexander.

Country Manager i Synlighet Sverige, Daniel Wiklund støtter opp om det. Med over 10 års erfaring fra Norge, sist ved det tidligere Teliaselskapet Chess sitt hovedkontoret i Bergen, har han erfart forskjellene ved mange anledninger.

- Mye er likt, men det å hensynta forskjellene er viktig for å kunne hevde seg i konkurransen. Umiddelbart spiller de språklige forskjellene en viktig rolle. Dette gjelder åpenbart for søkeordannonsering og SEO-arbeid, men også for tone-of-voice, gitt ønsket om å knytte tette bånd til målgruppen. Videre ser vi ulikheter i bruk av de digitale plattformene blant ulike målgrupper mellom Norge og Sverige. Det digitale landskapet er på mange måter like nyansert som det fysiske landskapet. Her kreves det lokal kompetanse og fornemmelse av kulturelle nyanser for å få rett retning og gjennomslag.

Visjon om nordisk posisjon

- Det finnes mange gode spesialistbyråer i Stockholm med dyktige konsulenter som er spesialiserte innen en kanal eller et område. Derimot, om du ønsker et byrå som kan levere resultater gjennom konseptutvikling, kreativer og optimalisering i flere kanaler og markeder, har jeg opplevd at det er vanskeligere å finne, sier Alexander om byrålandskapet i Stockholm. Synlighet tilbyr en tjenestekomposisjon og et leveransekonsept som jeg tror svensk næringsliv vil ha mer av, sier Öqvist.

Stockholm blir den andre svenske byen Synlighet har tilstedeværelse i. Synlighet Malmø ble etablert i 2018 og har i dag et team på 5 ansatte, som betjener et 40-talls kunder.

- Vi ønsker å styrke oss som nordisk aktør, og det er derfor naturlig å se til Stockholm, sier Arnulf Røkke, CEO i Synlighet. Vi er godt til stede i det svenske markedet allerede og vi ser fram til å ta dette videre i businessmetropolen Stockholm. Timingen synes også god. Covid 19 har for mange nettbaserte forretningsmodeller gitt en betydelig vekstimpuls. Vi ønsker å ta en sterkere posisjon i det svenske markedet og alt tyder på at norske og svenske bedrifter også i fortsettelsen oppfatter at de har mye ugjort i markedet på den andre siden av grensen, sier Røkke.

- Jeg ser virkelig frem til å bygge opp et team som skal levere digital markedsføring i toppklasse fra Stockholm. Å få bygge opp noe nytt og samtidig ha Synlighet sitt tankesett og tjenestetilbud i ryggen gir en sterk drivkraft, avslutter Alexander Öqvist, som tiltrer stillingen per 1. mars.

Saken er publisert i KOM24.no og Breakit.se.

Har du ambisjoner om å ta nye markeder, i Norge eller over riksgrensen, hører vi gjerne fra deg! Vi bistår bedrifter med strategi, innsikt og markedsføring. Ta kontakt for en uforpliktende prat.