Forside / Blogg / Endringer i Facebook: Mer deling, mer engasjement!

Endringer i Facebook: Mer deling, mer engasjement!

Dato publisert:

07.10.11

Dersom du, som oss, er en aktiv bruker av Facebook så har du garantert fått med deg de siste måneders endringer. Sentrale endringer i markedsføringsøyemed omfatter endringer i newsfeeden, oppdatert insights, Open Graph og utviklingen av apps, nye deleknapper, nye annonseformater og bedre segmenteringsmuligheter. Andre sentrale nyheter er Timeline, Spotifyintegrasjonen og øyeblikksoppdateringene ute til høyre (av Facebook kalt for The ticker).

Endringer i newsfeeden
Hovedfeeden viser nå ”Topphendelser”, ”Nylige hendelser” og ”fra tidligere i dag” Men vi har ikke lenger selv mulighet til å velge hva vi vil se. Dette sorteres automatisk for oss. For å lykkes med bruken av en bedriftsside på Facebook er det viktig å kjenne til algoritmen (kalt EdgeRank) for hva som vises i brukerenes newsfeed. EdgeRank er en formel som vektlegger Affinity (styrken i engasjementet som skapes), type innhold og tidsfaktor for å avgjøre hvorvidt en oppdatering vises til brukeren eller ei. Med de siste omleggingene av Facebook øker betydningen av den sosial interaksjon du skaper for å nå ut med dine budskap. Engasjerende, kommentar- og delingsvennlig innhold på veggen din blir viktigere enn noen gang. Suksess på Facebook starter i 99% av tilfellene med en god og aktiv Facebookside. Derfor er vi også veldig glade for at analyseverktøyet er oppgradert.

Facebook Insights


Nye Insights gir økt fokus på interaksjonen mellom din bedriftsside og dets fans (eventuelt ”likere/likes” eller følgere). Under overskriften ”snakker om dette”, som vist til venstre i utklipp fra Bergen Kinos Facebookside, kan alle nå se i hvilken grad en facebookside er omtalt. Et konkret mål på det reelle engasjement en side skaper. Med ett kan alle se ikke bare hvor mange ”likes” en side har men også hvor mange som viser sin interesse. Siden dette er allment tilgjengelig informasjon kan man selvsagt sammenligne seg letter med andre. Sideadministratorer vil i løpet av kort tid få bedre info om venner av fans, omtale og såkalt ”total reach”. Som de sier hos Readwriteweb, konverteringskostnadene kan nå også måles til kostnad pr engasjert bruker, som et tilleggsmål til kostnad pr nye fan. Sidens reelle effekt kan også måles i engasjement pr fan. For det er som kjent lite verdifullt å ha mange følgere i seg selv. Først når du kommer i dialog med dem og det konverterte til mer omtale, en hendvendelse, et salg eller annet gir det deg en verdi tilbake. Se også Facebooks egne sider om oppdateringen av Insights.


Ny funksjonalitet for Apps
De fleste har fått med seg Spotifys tette integrasjon mot Facebook, der all musikk som spilles vises i Tickeren i Facebook og kommer frem på de nye profilsidene (Timeline) til oss brukere. En slik funksjonalitet kommer nå på løpende bånd knyttet til en rekke ulike ting vi gjør på nettet. Etter første gangs godkjenning av interaksjon med Facebook kan vi få løpende oppdateringer til Facebook på ting vi leser, filmer vi ser og så videre. Dette gir mer deling og interaksjon mellom brukere, men også økt datagrunnlag for Facebook. Funksjonen er også kjent som The new Open Graph. Sammen med dette kommer utvidelser til den kjente ”liker”-knappen.

Nye deleknapper
Facebook vil at vi skal dele langt mer enn bare ”liker”. For å siter min kollega Jørgen Brunborg Næss fra DN. Lørdag 24. September (papir):

”De nye ”lest”, hørt” og ”sett”-knappene er interessant nytt for annonsører, fordi dette setter Facebook i stand til å definere målgrupper, basert på et bredt spekter av informasjon om hva brukerne har vist interesse for. (…) Resultatet blir større treffsikkerhet for annonsørene, og mer relevante annonser for brukerne.”


–Dette er altså konkrete verktøy som du kan bruke til å skape mer aktivitet rundt dine produkter og din merkevare. I tilegg gir det Facebook et større datagrunnlag som vi alle høster gevinsten av når vi bruker annonseverktøyet.

Nye annosemuligheter
Sist Facebook gjorde store endringer på annonsene sine var i våres med Sponsored Stories som fremhevet den sosiale interaksjonen. Mulighetene utvides med de nye ”Expanded Premium Ad,” der også statusoppdateringer (og interaksjonen de skaper) kan vises til venner av dine fans. Foreløpig er annonseformatet kun tilgjengelig for større kunder. Man bør nok også ha knekt koden for å engasjere sine fans for at dette annonseformatet skal fungere optimalt.
Facebook tester også andre muligheter. En ting vi har merket oss er at annonsene vi mottar endres avhengig av hva vi skrive på våre egne statusoppdateringer. Det er også spekulasjoner om mulig annonseplass i Tickeren. Men noe av det mest interessante er overnevnte muligheter for mer deling og interaksjonen mot resten av nettet. Mulighetene for å segmentere mot for eksempel musikksmak, antall barn, yrker, interesser med mer øker og styrkes. Resultatet er annonser som blir bedre både ved at vi letter når rett målgruppe og at de forsterkes gjennom den sosiale dimensjonen.

Mitt råd er derfor: Oppdater din Facebook-aktivitet, sørg for at dine følgere engasjeres, bruk social plugins for ytterligere interaksjon, Bruk analyseverktøyene til å se hva og hvordan tiltakene virker og ikke minst bruk annonser for å forsterke og utvide den digitale interaksjonen med dine kunder!
Skulle du trenge noen konkrete ideer for å sette i gang anbefaler jeg å ta en titt på forslagene mine her, eller spør i kommentarfeltet for ytterligere utdypninger på ditt konkrete case.