E-post er viktig for å lykkes med innholdsmarkedsføring
Dato publisert:
Visste du at e-post kan være viktig for å lykkes med innholdsmarkedsføring? Mange jobber med innholdsmarkedsføring, men ikke alle husker å utnytte e-post og nyhetsbrev som et verktøy til å oppnå bedre resultater.
Globalt bruker 85 % av alle internettbrukere e-post, ifølge Ipsos, og det er en svært rimelig måte å nå ut til målgruppen din på. Her får du råd om hvordan du kan bruke e-post til å forbedre resultatene!
Del informasjon med følgerne dine
Det er mange faktorer som påvirker hvordan du rangerer i søkemotorer og dermed hvor mye organisk søketrafikk du får til nettstedet ditt. En viktig faktor er anerkjennelse og sosiale signaler. Her kan e-post hjelpe deg.
Ved å dele nyttig informasjon og din ekspertise, vil du kunne bygge deg opp som en autoritet på nett innenfor ditt fagfelt. Har du for eksempel en blogg, kunnskapssenter eller Youtube-kanal, bør dette sendes ut i e-post til følgere og fans. Dette er en målgruppe som du allerede vet har lyst til å høre fra deg - det må du utnytte.
Trafikk fra e-post inn til nettstedet ditt er med på å bygge deg opp som en autoritet i søkemotoren, skaper ambassadører blant følgerne dine og et mer lønnsomt nettsted.
Husk å teste og måle
Hvilken dag er det best å sende ut? Bør du ha lang eller kort tittel? Bør du bruke bilder? Alt dette er spørsmål som du best finner svaret på ved å teste. Det finnes generelle retningslinjer, men det er ingenting som er bedre enn å se hva akkurat dem som følger deg engasjerer seg mest i.
Det er nesten ingenting du ikke kan teste. Du vil konstant kunne forbedre og sende ut e-post som skaper bedre og bedre resultater. Men husk å bare teste én ting om gangen, slik at du kan måle effekten skikkelig.
For hver e-post du sender ut, bør du også måle og analysere for å se hvor godt e-posten ble mottatt. Det kan være for eksempel tall på hvor mange som åpnet e-posten, hvor mange som klikket inne i e-posten og hva de klikket på.
Husk å koble sammen e-postmarkedsføringen med din Google Analytics-konto slik at du kan analysere trafikk og verdi sammen med de andre kanalene du bruker. Det gir deg også muligheten til å følge trafikken fra e-posten videre inn på nettsiden for å kunne analysere adferd og resultater der. Hva gjør de som klikker seg videre fra e-post til nettstedet? Kjøper de? Kikker de? Kontakter de deg?
Hvor mye koster e-postmarkedsføring?
E-postmarkedsføring er normalt den kanalen som helt klart gir best avkastning på alt du gjør av markedsføring.
I utgangspunktet er det gratis å sende ut e-post, men vi anbefaler å ta i bruk profesjonelle systemer som gir mulighetene til å optimalisere arbeidet. Slike systemer vil også hjelpe til med å holde e-postlister oppdatert, vise hvor mange e-postadresser som det ikke kan leveres til og flere tall og målinger som kan være interessante for optimalisering.
I flere e-postsystemer er det også mulig å sette opp automatiske e-poster som sendes ut for eksempel etter et kjøp, på bursdagen til kundeklubbmedlemmene dine, og lignende.
Synlighet samarbeider med Apsis og Campaign Monitor, som begge er kvalitetssystemer for å sette opp, måle og sende e-post. Prisen henger sammen med hvor mange e-postadresser du skal sende til og hvor ofte du ønsker å sende.
Ta kontakt for et tilbud på e-postmarkedsføring i dag!