Vær dobbelt så synlig før jul
Dato publisert:
Flere og flere nordmenn handler julegavene på nett og i år er det forventet at 1 av 3 vil handle julegaver i nettbutikker for totalt 2,7 milliarder kroner, i følge tall fra PostNord.
Det betyr at de siste månedene før jul er årets viktigste måneder for mange nettbutikker. Det er ikke uvanlig å starte forberedelsene til julesesongen rett etter sommeren.
Som en del av forberedelsene bør nettbutikker øke synligheten på nett for å tiltrekke seg flest mulig kunder. Det er fortsatt viktig å få inn riktig trafikk, men det er i denne perioden at markant flere blir kunder.
- November og desember er så viktig for netthandel at aktørene bør være dobbelt så synlig i denne perioden enn vanlig. Det betyr at de bør sende ut dobbelt så mange nyhetsbrev, vise dobbelt så mange bannerannonser, gjøre dobbelt så mye i sosiale medier og bruke dobbelt så mye på AdWords, sier Ole Martin Evensmo, redaktør for Netthandel.no.
Riktig synlighet på nett
Alle er enig om at de ønsker best mulig synlighet, men det er flere måter å oppnå dette på.
Det er også forskjellig hva som er "riktig nivå" på synligheten og det henger sammen med blant annet størrelse og bransje. Du skal over tid tjene mer enn du bruker på markedsføring og det gjelder derfor å finne sitt optimale nivå.
Søkemotoroptimalisering
Langsiktig anbefales det å jobbe med synlighet i organisk søk ved å optimalisere nettsiden og søkeord, også kalt søkemotoroptimalisering (SEO).
For å bli synlig på søk i Google til julehandelen (i år) er det for sent å jobbe med det organiske søket da det normalt tar flere måneder før man ser gode resultater. Men det er lurt å starte tidlig neste år og være ute i god tid.
AdWords-annonsering
Google AdWords derimot, som er betalte annonser på f.eks. de viktigste søkeordene for ditt nettsted, vil gi umiddelbar synlighet og resultater. Her kan du få oppmerksomhet og kommunisere ditt budskap.
Når det blir brukt riktig er Google AdWords annonsering svært effektivt for å få trafikk og resultater på nettstedet for de fleste aktører.
Les også: Remarketing for julen
- Kampen om kronene er tøff før jul, men når det er mange flere som skal handle gjelder det å være synlig og vise seg frem, sier Evensmo.
Som en tommelfingerregel bør du ha mer trafikk fra organisk trafikk enn fra betalt, men tidshorisonten påvirker hva du bør gjøre akkurat nå.
Trenger du hjelp med AdWords-kontoen din? Synlighet gjør en gratis "helsesjekk" av din AdWords-konto og hjelper deg med å oppnå resultater. Ta kontakt i dag!