Forside / Blogg / Dette skjedde i 2024 – og dette bør du gjøre i 2025
Skrevet av: Øystein Opperud

Dette skjedde i 2024 – og dette bør du gjøre i 2025

Dato publisert:

14.01.25

Dato oppdatert:

15.01.25
State of Webinars 2025 7

Året 2024 har vært preget av endringer og utfordringer som har satt sitt preg på markedsføringslandskapet. Fra strengere regler for sporing til AI som endrer spillereglene, har det vært mye som har utfordret og utviklet oss. Her er noen av de viktigste hendelsene i 2024, og hva vi i Synlighet mener du bør gjøre i 2025.

Vi starter med en oppsummering og trekker frem syv ting som har påvirket oss i 2024:

1. Høy rentebane og økte kostnader

Høye renter, svak krone og økning i andre kostnader, påvirker både privatpersoner og bedrifter. Mange bedrifter kutter i markedsbudsjettet når markedet butter imot - bare 23% av nordiske markedssjefer sier at selskapet øker budsjetter for å møte motgang.

Det åpner for at markedsandeler blir tilgjengelig, og nye aktører kommer inn. Temu er et eksempel på en aktør som har oversvømt markedet med annonser, for å trekke inn trafikk og nye kunder - og har lyktes godt med det til mange markedsføreres frustrasjon. Ifølge Postnord skjer 15% av all norsk netthandel nå på Temu..

2. Ny ekomlov

At Norge til slutt har landet ny ekomlov, bidrar til bedre personvern og en noe mer krevende situasjon for deg som annonserer i digitale kanaler. Mulighetene for å drive målrettet annonsering og remarketing-kampanjer blir stadig færre ettersom du må ha aktivt samtykke for å vise annonser. På den andre siden vil nok mange kunne oppleve bedre resultater av markedsmidlene ettersom man kun målretter mot de som faktisk har sagt de vil ha markedsføring.

Les også: Tracking, annonsering og GDPR: Stille før ny storm?

3. AI som ny kraft i markedsføring

2024 ble året hvor vi virkelig tok i bruk kunstig intelligens. Ifølge undersøkelsen The Nordic CMO Survey oppgir hele 70% av nordiske markedssjefer som lyktes godt, at de bruker AI daglig i arbeidet sitt. AI har etablert seg som et verdifullt verktøy for markedsførere, spesielt innen alle former for innholdsproduksjon.

Samtidig har noen aktører måttet legge ned virksomheten som en direkte konsekvens av den teknologiske utviklingen. Et eksempel er oversettingsfirmaet Allegro, som i november uttalte tilKode24 at omsetningsfallet ble for stort til å fortsette driften. Dette skjedde etter at stadig flere kunder valgte å erstatte menneskelige oversettere med AI-baserte løsninger.

4. Søkemotorenes paradigmeskifte

To større ting har skjedd i 2024 som vitner om et paradigmeskifte innen informasjonssøk. Mange AI-søkemotorer har vokst frem og flere har tatt markedsandeler fra Google. Google har faktisk gitt fra seg så mye som 2,2 prosentpoeng markedsandel fra november 2023 til november 2024. Det er antakeligvis det største fallet i andel Google har opplevd noensinne. I tillegg har mange begynt å bruke AI-assistenter, som ChatGPT, til å lære seg nye ferdigheter og kunnskap - ting du tidligere måtte google og finne frem til mye mer manuelt.

5. Fra SEO til GEO

Med tilveksten av AI-søkemotorer har Generative Engine Optimization eller GEO meldt seg på i konkurransen om å bli årets trebokstavforkortelse innen markedsføring. AI-søkemotorer har en litt annen måte å lese, forstå og fremstille svar på enn tradisjonelle søkemotorer. Det er en litt annen tilnærming til søkemotoroptimalisering enn vi har vært vant til, men det er sannsynlig at de to arbeidsmetodene smelter sammen etterhvert som AI blir integrert i alle store søkemotorer.

6. Googles hemmeligheter til offentlig skue

I mai ble Googles algoritme lekket og vi fikk innblikk i hvilke 14.000 rangeringsfaktorer som påvirker søkeresultatet. Det bekreftet blant annet en hypotese som Google har avvist mange ganger - at de måler brukerdata i Chrome til å vurdere relevansen og brukeropplevelsen du får i søkeresultatet.

Ellers fikk vi også bekreftet ting vi har vært veldig trygg på i mange år – at godt innhold, relevante og lovlige lenker, samt en god brukeropplevelse er viktig for gode rangeringer.

7. Sosiale medier i endring

Sosiale medier er under konstant endring, også i 2024. Hvis vi skal trekke frem noe:

“Deinfluencing” er en oppblomstrende trend, der influencere forsøker å påvirke følgere til å ikke bruke et produkt eller tjeneste.

X (Twitter) opplever stor brukerflukt, spesielt etter valget i USA. Mange aktører og brukere peker på mye hets og misinformasjon som årsak til at de kutter båndet.

Bluesky er det sosiale mediet som forsøker å erstatte X, og returnere til den gangen man syns at Twitter var et hyggelig sted å være.

Pinterest øker betraktelig i bruk i Norge. Og Fediverse er et initiativ som forsøker å bryte ned barrierene mellom de sosiale kanalene, og vil la deg sende meldinger på tvers av alle kanaler.

2025

Med alt dette i tankene – Hvilke tiltak bør du vurdere i 2025?

1. Invester i markedsandeler

Hvis du har ambisjoner om å ta større markedsandeler, og har midler til det, er dette et godt tidspunkt for å ta sats. I gjennomsnitt investerer selskaper nå 7,7% av omsetningen i markedsføring, ifølge tall fra Gartner. Det er tall som varierer fra bransje til bransje, men det er en betydelig nedgang fra de to foregående årene. De som har evne til å investere mer enn konkurrentene, kan ta gode andeler nå.

2. Invester i kreativitet og merkevarebygging

70 % av kampanjesuksess er et resultat av kreativt arbeid, ifølge Google. For å øke markedsandeler, bør du investere i kommunikasjon og innhold som skiller deg fra mengden, og ha et tydelig uttrykk som treffer målgruppen med et relevant budskap. Kampanjer kan levere gode resultater lenge, dersom innholdet er godt.

3. Sats på flere kanaler og test nytt

Du får mer igjen for pengene dersom du fordeler markedsbudsjettet over flere kanaler. Da oppnår du som regel både bedre rekkevidde og øker antall ganger målgruppen blir eksponert for ditt budskap. Er du blant de første som tester en ny kanal eller et nytt annonseformat, så vil du oppnå first mover advantages, med lavere priser og mindre konkurranse om målgruppens oppmerksomhet. I tillegg står du stødigere i møte med nye konkurrenter og endringer i trender når du er til stede i flere kanaler.

Ifølge Mark Ritson er en miks av fire kanaler optimalt. Har du testet Pinterest? Eller TikTok? Eller de nyeste formatene til LinkedIn?


Les også: Derfor bør du bry deg om markedsføringstrender

4. Ta i bruk AI

Å ta i bruk AI øker læringshastigheten blant de ansatte, og kan redusere tid brukt på gjentakende oppgaver.

Innen digital markedsføring har AI endret spillereglene, spesielt innen søkemotoroptimalisering (SEO). For å holde nettsider oppdaterte og konkurransedyktige, er det viktig å følge med på AI-drevne endringer i søkealgoritmer og optimaliseringsstrategier.

Videre forventes det en rekke nye AI-verktøy og integrasjoner i 2025 som vil støtte produksjon av videoer, bilder og nettsider. For eksempel planlegger Adobe å lansere generative AI-verktøy for videoproduksjon, som kan forenkle og forbedre kreative prosesser.

5. Ta stilling til databehandling og personvern

Med strengere krav til databehandling må du sikre at samtykkeløsningene dine er oppdaterte, og om du behandler dataene du samler inn på en lovlig måte. To alternativ til Google Analytics 4 er å bruke europeiske analyseverktøy, som Piwik Pro, eller å sette opp server-side tracking for å eie dataene dine fullt ut.

6. Bygg relasjoner og nettverk

Få ting er mer verdifullt enn en god kundedatabase. Invester i å bygge verdifulle kundeklubber, og ha en strategi for å samle e-postadresser og SMS-mottakere. Dette gir deg mulighet for direkte kommunikasjon til de viktigste kundene dine. Andre kanaler krever så godt som alltid at du legger igjen markedsmidler for å kommunisere med følgerne.

Skal du tiltrekke og beholde nettverket ditt, krever det at du gir dem verdi. Det kan være inspirasjon og kunnskap spesialtilpasset medlemmene og eksklusive rabatter for å belønne dem som følger deg.

Her finner du tips til ti kundeklubb-eposter for nettbutikker

7. Fokuser på godt innhold og en brukervennlig nettside

Godt innhold som gir verdi, kombinert med intuitive nettsider, er fortsatt grunnleggende for suksess. Prioriter tid til å arbeide med CRO, innhold og internlenking for å forbedre brukeropplevelsen. Tiden er også inne for å investere mer i blogg, slik at du kan posisjonere deg blant kildene AI-verktøy bruker i sine svar. Det gjelder ikke bare tekst, men også bilder, videoer eller annet visuelt innhold.

Er du klar for 2025?

Det er vi!

Vi har planlagt frokostmøter, webinarer og blogginnlegg for året som kommer. Meld deg på nyhetsbrevet for å få invitasjoner og innsikt rett i innboksen.