Forside / Blogg / Dette gikk du glipp av på Digitaldagen: 3 lærdommer til bedriften din

Dette gikk du glipp av på Digitaldagen: 3 lærdommer til bedriften din

Dato publisert:

20.11.18
Digitaldagen2018 3

23. oktober, 2018 var i overkant av 300 deltakere samlet til Digitaldagen 2018 for å få innsikt og bli inspirert til å løfte bedriftene sine videre innen digital markedsføring. Med et program som bestod av alt fra en dansk framtidsforsker via norsk forfatter til en nederlandsk strategisk innovatør, var det mye kunnskap og tanker å gnage på i etterkant. Her er tre av de viktigste lærdommene du kan ta med deg inn i 2019!

Hold deg relevant


Utviklingen nå til dags skjer raskt, folk tar til seg ny teknologi med høyere hastighet enn tidligere, f.eks. opplevde Pokemon Go hele 100 millioner brukere innen 21 dager etter lansering. Dette gjør at vi må endre måten vi arbeider på. Vi kan ikke bare holde oss oppdatert på det som skjer nå, vi må også se på det som potensielt kommer i framtiden.

Louise opprud jakobsen

Fremtidsforsker, Louise Opprud Jakobsen, mener det er fire ting du kan gjøre for holde deg og din bedrift relevant i tiden som kommer:

  1. FOKUS
    Fokusér på å forbedre de behovene kundene dine har som aldri vil endre seg. Se for eksempel på Amazon. Hos dem skjer det store endringer og innovasjon hele tiden, men fokuset er alltid det samme; flere produkter, billig pris, hurtig levering. Alle endringene skjer for å forbedre disse aspektene ved Amazon, fordi det er det kundene deres bryr seg mest om. I en test med dronelevering, klarte Amazon å levere en pakke på 7 minutter når den ble bestilt fra mobil. Kanskje det er dit framtiden bringer oss?

  2. INNSIKT
    La alle ansatte få innsikt og opplæring i hvordan kundene dine opplever produktet ditt eller tjenesten din. Hva er det dere som bedrift skaper av verdi og hvordan kan de ansatte være med på å gjøre kundene sine opplevelser bedre og enklere? F.eks. innreder AirBnb sine møterom i stilen til forskjellige leiligheter rundt om i verden som en del av arbeidet for å få ansatte til å forstå brukerene sine behov og utfordringer, både leietakere og utleiere. De bedriftene som lar de ansatte være med på å skape innovasjon, blir sett på som de beste arbeidsplassene, og det er den posisjonen din bedrift bør strekke seg mot.

  3. BLI KJENT MED NY TEKNOLOGI
    Finn ut hvordan ny teknologi fungerer, hvordan kundene dine bruker slik teknologi, og hvordan du eventuelt kan ta den i bruk for å gjøre brukeropplevelsen bedre og enklere for kundene dine. Hva betyr det for eksempel for din bedrift at stemmeteknologi tas i bruk i økende grad? Er det interessant at fremtidens klasserom vil være virtuelle, og at undersøkelser viser at vi lærer 100% bedre i en virtuell verden? Hold deg og de ansatte informert og vær frampå!

  4. OPPLÆRING
    Det vil ikke lengre være sånn at du studerer i begynnelsen av 20-årene, også er du ferdig med det. For å holde deg og bedriften din relevant, må du drive med konstant utvikling av kunnskap, både innenfor det dere driver med, men også på områder som ikke er akkurat direkte relatert. En gründerbedrift inviterte like gjerne det lokale universitetet til å holde forelesninger i bedriften sine lokaler. Hvis du ikke har lært noe signifikant nytt den siste måneden, bør du være bekymret!

Har du lyst å bli inspirert av hva andre, innovative bedrifter gjør? Ta deg en tur til Silicon Valley med Innovation Lab og se hvordan de store digitale bedriftene jobber for å holde seg relevante.

Gi verdi med en helhetlig innholdsstrategi


Christoffer Omberg og Marius Røed Wang har bygget opp Oslo Business Forum fra scratch til at de nå holder utsolgte konferanser (med opptil 3000 deltakere) med gigantiske trekkplastre som Barack Obama på talerlisten. Det har ikke skjedd uten prøving og feiling, ikke minst når det kommer til markedsføring. Her er de fire punktene de trakk frem for å forklare hvordan de fikk det til:

  • PRØVE, TESTE, FEILE, EKSPERIMENTERE
    For Oslo Business Forum er det video som fungerer veldig godt. De får god spredning og ved bruk av "triggere" i begynnelsen av videoene som vekker nysgjerrighet, får de vekket interesse for konseptet sitt. Selv når en av videoene deres fikk negativ oppmerksomhet, blant annet fordi det ble overbrukt engelske låneord, kunne de se at det resulterte i salg i andre enden.Med andre ord trenger du ikke være redd for å teste, oppmerksomhet på feil grunnlag kan fremdeles bety at du når målet ditt. Hva er det som fungerer best for deg?

  • SKAP PERSONLIGE RELASJONER MED CHATBOT
    Oslo Business Forum har hatt stor suksess med å bruke chatbot. Gjennom å bruke denne kanalen til salg og markedsføring, heller enn kundeservice, får de muligheten til å komme med oppfølgingsspørsmål etter en person har sett en video, gi dem ytterligere informasjon som de er interessert i, og tilpasse budskapet. Også er det noe med en chat som gjør at mennesker blir mer personlige.Rundt 10 000 personer følger Oslo Business Forum sin chatbot, og de får masse svar tilbake, blant annet unnskyldninger for hvorfor folk ikke har tid til å se videoen deres med en gang.Det viktige de poengterte ut var at denne kanalen ikke fungerte til salg. De testet noen ganger, men fikk gjerne bare ett eller to salg på slike oppfordringer. Det chatboten fungerte best til var å engasjere følgere og skape den personlige relasjonen som til slutt gjerne fører til at folk melder seg på et arrangement.

  • GI VERDI TIL FØLGERENE DINE
    Utover video, har Oslo Business Forum supplert med flere former for innholdsmarkedsføring. De skaper gode, solide bloggartikler med bilder, infografikk og video, som gir en skikkelig merverdi for den som leser. De engasjerer og opplyser med sine to podkast konsepter; "De som bygger det nye Norge" og "Lederlunsj" . De gir også de mest engasjerte følgerene sine muligheten til å følge dem tett gjennom "Dokumarketing"; små videosnutter som viser både oppturer og nedturer i det å sette sammen et arrangement, som de deler blant annet på Facebook.De trekker frem at det viktigste når du driver med god innholdsmarkedsføring er å ikke snakke om deg selv, men å skape verdi ved å snakke om det kundene dine er opptatt av.

  • SKAP EN HELHETLIG PLAN MED INNHOLDSMARKEDSFØRINGEN
    Hadde Oslo Business Forum kun sett på direkte salg, hadde de stoppet med podkast og chatbot for lengst. Men en av grunnene til at de har hatt suksess, er at de har flere typer innholdsmarkedsføring som jobber med forskjellige deler av kundereisen. Podkasten og artiklene bygger tillit, chatboten bygger relasjon, men ingen av delene har som mål å selge.90% av salgene deres skjer fra nyhetsbrev på epost. Men hadde det kommet inn så mange salg fra den kanalen om folk ikke fikk tillit og verdi fra de andre kanalene?Det er viktig å se helheten i en innholdsstrategi. Kundereisen har mange berøringspunkter og er i mange sammenhenger komplekse, derfor er det essensielt å forstå at de forskjellige kanalene hjelper hverandre til å oppnå en konvertering.
Oslobusinessforum

Hvordan ser din innholdsstrategi ut?

De fire F'ene: Festlig, faglig, fargerikt feelgood og FØLELSER


Sosiale medier har endret måten vi kommuniserer på. Elise Landa fra Færd liker at vi har gått fra at bedrifter står og roper om seg selv, til at de må snakke med folk og finne ut hva de har lyst å høre fra dem. Det er viktig at du som bedrift er der og lytter til hva folk har å si til deg i så mange sosiale kanaler du klarer å håndtere.

Emojis er det nye språket


Det er essensielt at du snakker deres språk. Det er 57 % høyere likerate på Facebook og Instagram om du bruker emojis, og 33 % høyere dele- og kommenteringsrate. Norske bedrifter er redde for å bli tatt useriøst, men emojis er gøy og en essensiell del av digital kommunikasjon. Bruker du emojis i sosiale medier? Hvis ikke kan du komme raskt i gang med å sjekke litt definisjoner på Emoji Dictionary.

Elise landa

Tilpass deg brukeren


Du må være åpen for å justere på opplevelsen du gir folk, og gjøre den perfekt for den spesifikke brukeren. Folk har blitt kravstore, de vet de kan få skreddersøm og velger bedrifter som gir dem det. Og du kan ikke havne bakpå, den nye generasjonen kommer til å handle mesteparten av varene sin på nett. Da er det viktig at du allerede er der.

Influencere er de nye popstjernene


Influencere sitter på mediemakten og har følgerskarer de engasjerer seg med daglig i sosiale medier. Samarbeider du med noen influencere i dag? Hvis ikke bør du begynne å lete etter noen som er relevant for det produktet du prøver å selge.

Kommunikasjon på folkets premisser


Folk ønsker å bli informert, underholdt og inspirert. De vil få noe av verdi, og de vil lære noe. Det er måten vi nå kommuniserer på, fordi algoritmene bestemmer hva som får folk sin oppmerksomhet. Godt innhold er et krav, det må du bare justere deg selv etter. Du må tørre å spille på følelser så vel som humor. Ikke minst må du drive med utsøkt kundeservice. Alt skal besvares til enhver tid, både positive og negative kommentarer og meldinger.

I noen tilfeller er behovet stort for ekstra god kommunikasjon, som f.eks. i sommer da det var forbudt å grille på grunn av varmen. Da var det viktig for kommunene å være på ballen etter de delte informasjonen i sosiale medier, både for å besvare reele spørsmål i kommentarfeltet og sikre god kommunikasjon, men også for å møte engasjementet med en dose humor, som Stavanger Kommune:

Stavangerkommune facebook kommentarer grillforbud

Strategien for innholdet ditt er å levere kommunikasjon som enten er festlig, faglig, fargerikt feelgood eller følelser, de fire F'ene. Og det handler om å bygge omdømme ditt på nett ved å oppnå organisk synlighet i det du driver med. Er det en av de fire F'ene du deler, så vil målgruppen din engasjere seg. Mange synes dette med innhold er vanskelig, men det ligger rett foran nesen på deg. Det er alt dere driver med, alt dere står for, alt dere kan. Dere må levere innhold hver eneste uke, og skape stolthet rundt det dere står for og får til. Hvordan ser din innholdsstrategi ut?

Gikk du glipp av Digitaldagen 2018? Fortvil ikke, du kan se livestream av alle foredragene her!

Dette er bare hovedessensen av 3 av de 8 foredragene som ble avholdt på selve dagen. Alle lærte noe, og om du ikke tar med deg noe mer fra dette sammendraget, så husk dette som Country Director for Google Norway Jan Grønbeck sa:

Du måles ikke bare opp mot konkurrenter, men også opp mot de beste opplevelsene brukeren har hatt!

Jangronbeck

Har du lyst å bli med til neste år? Hold av datoen 24. oktober, 2019! I mellomtiden kan du holde deg oppdatert på hva som skjer på Digitaldagen sin Facebook-side!