Dette er vinnercasene fra Performance Award 2020
Dato publisert:
Performance Award kårer årlig bransjens beste arbeider. I år konkurrerte Synlighet i to kategorier og tok med seg to priser. Dette var casene som vant!
Sammen med Leger Uten Grenser og Right Price Tiles har vi levert to caser som har bidratt til viktige målsetninger, og som i tillegg har blitt premiert under årets Performance Award.
Les også: Årets Performance Talenter kommer alle fra Synlighet
Case: Færre dør når flere vet - Leger Uten Grenser/Synlighet
I 2017 inngikk Synlighet en pro bono avtale for Leger Uten Grenser. Målet har vært å øke antall økonomiske støttespillere, slik at de kan gi medisinsk nødhjelp til de som trenger det mest og i år økte vi sammen omsetning fra nett med 70 % i 2020 sammenlignet med fjoråret.
Den aller største utfordringen vi sto ovenfor da vi startet samarbeidet var at fokuset var å samle inn penger raskt, via kortsiktige kampanjer så snart en humanitær krise oppstod. Mennesker trenger nødhjelp her og nå!
Dette gikk ofte på bekostning av å utforme en mer langsiktig og mer helhetlig strategi gjennom kundereisen, der vi tester, analyserer og forbedrer i et evig løp.
Løsningen har vært firedelt
- Vi innførte tidlig kundereisemodellen som sikrer at vi jobber helhetlig med ulike målgrupper. De færreste er klare for å donere med en gang.
- Vi satt opp en datarigg som muliggjør at vi kan måle hva som fungerer i et langsiktig perspektiv.
- Vi har hatt labfrakken er på. Vi tester, analysere, optimaliserer og erfarer. Performance Marketing har blitt en innarbeidet arbeidsmetodikk.
- Vi når ut til mye flere folk. Både i Google, med annonser og organisk, og gjennom sosiale medier. Dersom vi sammenligner 2020 med samme periode i 2017 har antall sessions økt med 1114%.
Case: Slik beviste vi at kampanjer i digitale kanaler gir flere besøk i butikk for Right Price Tiles
Digitale kanaler utgjør en viktig del av kundereisen til Right Price Tiles sine kunder. Derimot har det vært en utfordring å dokumentere mer nøyaktig hvordan digitale markedsaktiviteter påvirker besøk i fysiske butikkerer ettersom vi beveger oss mellom online og offline.
I dette caset har vi hatt som mål å finne ut så nøyaktig som mulig hvordan en kampanje som har blitt kjørt i digitale kanaler har påvirket butikkbesøk. Vi har estimert hvor mange butikkbesøk butikkene ville fått uten markedsføring og deretter kjørt en testkampanje.
Kampanjen ga resultater - både i form av økt omsetning, flere butikkbesøk og det ga et bevis på hvor godt markedsføringen har fungert. Den samme metoden kan brukes for å evaluere fremtidige kampanjer som er vanskelig å spore digitalt.