Det Google ikke vil at du skal vite om Displayannonser
Dato publisert:
Google Displaynettverket består av millioner av nettsider, videoer og apper hvor annonsene dine kan vises. Brukeradferden i Displaynettverket er helt annerledes enn på søk. Når vi ser en annonse på en tilfeldig nettside, er vi som regel ikke i samme modus som når vi aktivt søker etter noe. Allikevel er det mange som velger å annonsere i dette nettverket.
Med displayannonsering kan du dytte ut budskapet ditt til så mange mennesker du ønsker, men det kan fort bli dyrt. Heldigvis finnes det mye du kan gjøre for å forbedre målrettingen og dermed i høyere grad vise annonsene dine mot relevante brukere, spesielt om målet ditt er salg.
Her er flere tips som kan spare deg unødvendige annonsekroner i Displaynettverket til Google:
1. Ekskluder alle apper!
Apper har mye trafikk, og det kan være fristende å annonsere i dem for å nå ut til et stort publikum, men ikke la deg lure!
På Displaynettverket er det normalt å ha godt under 1 % klikkfrekvens (klikk/visninger). Om klikkraten er høyere, er det sannsynligvis noe som er galt. I apper er annonsene ofte plassert steder hvor det er lett å klikke feil. Det er små skjermer og mange folk som da får store pølsefingre og trykker skjevt.
Vi har sett apper med over 100 % klikkfrekvens. Her er et skjermbilde fra en kampanje som en kunde kjørte før vi tok over ansvaret for kontoen:
Dette er en av mange apper som garantert har mange feilklikk. Klikk på denne Instant Chess-appen kostet 160 kr. Vi har sett eksempler på at over halvparten av pengene som blir brukt på displayaktiviteter, går til feilklikk i apper.
Det betyr ikke nødvendigvis at all annonsering i apper er feil. Om du for eksempel har din egen app, kan du annonsere for den appen i andre relevante eller lignende apper. Men du bør velge apper med omhu.
Det er heldigvis enkelt å unngå å annonsere i apper, men informasjonen er ikke lett tilgjengelig inne i AdWords.
Du unngår å annonsere på apper ved å legge til adsenseformobileapps.com som en negativ plassering i AdWords.
2. Ekskluder virale nettsider
Over tid har vi i Synlighet opparbeidet en enorm liste over nettsider som får flere klikk enn normalt, og vi fortsetter å legge til flere av disse nettstedene hele tiden. Mange av disse sidene er såkalte virale sider (i mangel av en bedre betegnelse).
Typiske kjennetegn kan være:
1. Videosider som, for eksempel, har en annonse som dekker videospilleren før du spiller av videoen. Det er ofte en liten x oppe i hjørnet, men det er tydeligvis en god del mennesker som tror at de må klikke på annonsene for å lukke den før de kan se videoen.
3. Alternativer for nettstedskategori
Under displaynettverkfanen i AdWords kan du velge interesse og remarketing og klikke på alternativer for nettstedskategori.
Her er det lurt å ekskludere annonseplasseringer som er "below the fold", med andre ord den ikke-synlige delen av nettsider. Du kan også ekskludere videodelingssider og bildedelingssider for å bli kvitt en del av disse virale sidene. Resultater kan variere fra case til case, men det er alltid lurt å teste disse.
Jobb også med positiv målretting
Du kan ekskludere mye i displaynettverket, men du kan også legge til mye av det som går bra. Dette kan være for eksempel remarketinglister (brukere som allerede har besøkt nettstedet ditt) eller nettsteder som gir høyere klikkrate enn andre. Det får være tema i en annen artikkel, men nå vil vi poengtere at det er mye å hente på ekskludering.
Om du jobber med displayannonsering selv, prøv tiltakene du lærte her i dag! Vi er overbeviste om at du vil se bedre resultater umiddelbart. Hvis du har andre ting å bruke tiden din på, gjør vi gjerne jobben for deg. Kontakt oss om displayannonsering her!