Forside / Blogg / Slik bruker du hashtags riktig
Skrevet av: Katinka Sletten

Slik bruker du hashtags riktig

Dato publisert:

29.06.23

Dato oppdatert:

30.06.23
slik bruker du hashtags riktig

En effektiv og god bruk av hashtags, er noe av det viktigste du gjør i SoMe-strategien din.

Selv om veldig mange bruker hashtags, er det også veldig mange som gjør det feil. Her får du oppskriften på hvordan hashtags egentlig fungerer i sosiale medier.

Hashtag = Emneknagg

Har du noen gang tenkt over at det norske ordet for hashtag er emneknagg? Det sier egentlig ganske mye om hva du skal bruke dem til. En hashtag er nemlig som en slags katalogisering av innholdet ditt.

Om du hashtagger for eksempel en LinkedIn-post med #markedsføring, så forteller du LinkedIn at posten din handler om nettopp markedsføring. Da vil algoritmene tenke at Isabella, som nettopp leste og kommenterte på tre andre poster med den samme hashtaggen, kanskje også er interessert i å lese din post. Du har med andre ord merket innholdet ditt, og dermed gitt den aktuelle SoMe-kanalen informasjon om hva du deler.

I tillegg blir hashtags brukt av målgruppen din til å finne relevant innhold om et emne, som en søkemotor. Da er det viktig at du har tagget innholdet ditt, for å være synlig.

Hashtags synlighet linkedin

Her har vi markert spesifikke poster med relevante hashtags, slik at LinkedIn forstår hva vi snakker om.

Bruk spesifikk hashtag - men ikke for smal

For at merkingen av innholdet ditt skal være relevant, er det en fordel å tenke på det litt som søkeord i en søkemotor.

Om du merker innholdet ditt med #bukse blir referansen såpass bred at algoritmene vil ha problemer med å finne frem til annet innhold som ligner. Da blir det også vanskelig å finne frem til flere som er interessert i det du deler. Om du derimot snevrer det inn til #snekkerbukse eller #boyfriendjeans, er sjansen større for at algoritmene ser en sammenheng, og at du når frem til riktig målgruppe.

Skjermdump av Pin på Pinterest som bruker #boyfriendjeans

Se posten på Pinterest her >>>

Det du derimot må passe deg for, er at hashtagene ikke blir for smale. Da begrenser du antall personer du har potensiale til å treffe. For eksempel er #hulletegulebukser en så spesifikk og smal hashtag, at den neppe har noe for seg.

Hvis du er usikker på om en hashtag er for bred eller for smal, kan du gå inn i dine utvalgte SoMe-kanaler og sjekke hva slags poster som allerede bruker de aktuelle emnetaggene. Dersom du finner mange forskjellige typer poster som bruker hashtaggen, er den kanskje for bred. Hvis det er veldig få som bruker hashtaggen, er den kanskje for smal.

Ikke hashtag din egen merkevare

Feilen de fleste gjør når de bruker hashtags er at de hele tiden hashtagger sin egen merkevare. Ofte blir dette etterfulgt av et event eller noe annet merkevaren selv arrangerer.

#merkevarenavn er sjelden en god hashtag. Den forteller ikke SoMe-kanalen noe annet enn at dette innholdet handler om din bedrift. Det vet de jo strengt tatt allerede når det er du som poster det. I tillegg vil de som er interessert i deg og din bedrift uansett søke deg opp, og dermed finne brukeren og alt innholdet ditt. De trenger ikke hashtagen for å finne frem.

Smale hashtags til konkurranser

De situasjonene hvor det kan være fint å bruke en veldig smal hashtag er når du arrangerer en konkurranse eller et event hvor du er opptatt av å finne igjen innhold andre deler. Da kan hashtager som #merkevare2022, eller noe lignende, være veldig nyttig.

Da handler det ikke om spredning av innholdet nødvendigvis, men hashtaggen fungerer som en slags katalogisering for deg selv. Kanskje du senere vil dele innholdet videre, eller trekke en vinner av en konkurranse?

For eksempel brukte peanøttsmør-merket JIF hashtagen #JifRapChallenge da de hadde et samarbeid med rapperen Ludacris. Den hashtaggen gikk viralt på TikTok:

@ludacrisdtp #ad Put Jif in your grill and duet me for real. #JifRapChallenge @jif ♬ #JifRapChallenge - Ludacris

Sleng deg på populære hashtags

Det er også en rekke hashtags som til enhver tid går viralt i ulike kanaler. Det kan innebære konkurranser, globale diskusjoner, eller mer politiske og idealistiske protester. Disse hashtaggene som allerede går viralt kan være en god mulighet for merkevaren din å få ekstra synlighet om du hiver deg på.

Her gjelder det å ha gode antenner for hva som er innafor og ikke. At en merkevare tar plassen til politiske og idealistiske saker - som for eksempel #pride eller #blacklivesmatter - blir ikke alltid tatt godt imot. Da må du dele fordi merkevaren din gjør ekte, relevante tiltak ii den virkelige verden - som for eksempel slik IKEA har gjort her på Instagram:

Ikke bruk for mange hashtags

Sørg for at du ikke har mer enn mellom tre til fem hashtags på Instagram. Flere hashtags enn dette vil faktisk skade rekkevidden din, i stedet for øke den. Hootsuite gjorde en analyse og fant ut at poster med 30 hashtags eller mer gjennomgående fikk mye lavere rekkevidde enn poster med tre til fem hashtags.

Hootsuite gjorde også en analyse av det perfekte antallet hashtags for de ulike SoMe-kanalene, og kom frem til disse tallene:

  • Twitter: 1-2
  • Instagram: 3-5
  • Facebook: 2-3
  • Youtube: 3-5
  • Pinterest: 2-5
  • TikTok: 3-5
  • LinkedIn: 1-5

Overvåk konkurrentene dine

For å finne de riktige hashtaggene å bruke til enhver tid for din bedrift, er det et godt tips å se på hvilke hashtags konkurrentene dine bruker. Se om de benytter noen hashtags jevnlig som dere også burde teste.

Du kan gjerne også se til utlandet og bli inspirert av strategier som lignende bransjer allerede har testet.

Få oversikt over virale hashtags

Det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å holde oversikt over hvilke hashtags som er populære til enhver tid. En av disse er RiteTag. Med dette verktøyet får du også oversikt over lignende hashtags som passer til en kategori du velger ut.

For eksempel, hvis du skriver inn #fashion, vil RiteTag automatisk finne en liste av andre relevante hashtags som brukes sammen med den hashtaggen. Verktøyet vil også oppgi hvor mange visninger den hashtaggen har per time og annen relevant data.

Skjermdump fra verktøyet RiteTag som viser andre relevante hastags for #fashion

Slike verktøy kan være veldig nyttige for å utforske nye hashtags og være raskt på ballen når en ny, relevant trend begynner å øke i popularitet.

Sett hashtag-strategi på agendaen

Har du en god nok strategi for hashtag-bruken i dine sosiale medie-kanaler? Eller slenger du bare på noe tilfeldig, og satser på at det går bra? Sett på agendaen at du skal få definert en gjennomtenkt hashtag-strategi for SoMe-kanalene dine. Da kan det plutselig være at det du allerede deler blir enda mer effektivt servert til nye personer i målgruppen din.

Trenger du hjelp med å analysere hashtag-landskapet for bransjen din?