Forside / Blogg / Den digitale superhelten finnes ikke!
Skrevet av: Anders Vestin

Den digitale superhelten finnes ikke!

Digital superhelt

Vet du hvilke markedsføringsressurser du bør ha inhouse og hvilke du fint kan leie inn fra byrå?

Det er mange bedrifter i det norske markedet som kanskje ikke har reflektert godt nok over hva de ønsker å oppnå med markedsføringen sin. Dette blir ekstra tydelig når du leser jobbannonser til markedsføringsrelaterte stillinger. Kandidater skal være spesialist på annonsering, sosiale medier, SEO, webanalyse, grafisk design og markedskommunikasjon. De skal også gjerne være født med penn i hånden, vise en utsøkt formidlingsevne på web, være ansvarlig for salgsteamet og fikse printeren.

Vi vil påstå at den personen finnes ikke.

Nederst i saken kan du laste ned nyttedokumentet "Ditt digitale markedsteam" helt gratis! Det gir den en fin oversikt over hvilke ressurser det er essensielt å ha på huset, og hvilke ressurser du gjerne med fordel kan utkontraktere. Det skal godt gjøres å finne én person i Norge som med rette kan kalle seg ekspert på alle de nevnte fagområdene.

En spesialist jobber kun med ett fagområde

Synlighet har jobbet med digital markedsføring siden 2002, og vi vet hvor mye det krever for å opprettholde status som spesialist innen bare ett av disse fagområdene. Du må dedikere deg til det spesifikke fagområdet, og jobbe med dette daglig. For eksempel gjorde Google over tusen endringer i Google Ads-verktøyet i 2016. Så, for å følge med på kun dette området av markedsføringen, må du både være tallknuser, strukturert og nysgjerrig på ny teknologi.

Så hva skal du prioritere når du skal styrke ditt eget markedsteam, nå som du vet at den digitale superhelten ikke finnes?

Din digitale strategi setter premissene

For å finne ut hvilke ressurser bedriften din trenger, bør du først kartlegge en tydelig strategi for din digitale markedsføring.

En digital strategi bør blant annet besvare:

  1. Hva skal måle suksess gjennom kundereisen?
  2. Hvilket innhold trenger vi gjennom kundereisen?
  3. Hvilke markedsaktiviteter skal vi drive med gjennom kundereisen?
Fasene i kundereisen (se, tenke, handle, like) trenger alle de tre elementene Analyse, Innhold og Markedsføring

Strategien setter premissene for hvilke oppgaver som skal løses, og hvilken kompetanse du har behov for på markedsteamet ditt. Hvilken kapasitet har du allerede i dag? Hvilke typer kompetanse trenger du og bør hente inn eksternt?

Dette er den viktigste ansettelsen!

Den viktigste ressursen du ansetter er en digital markedssjef som fungerer som prosjektleder for gjennomføring av den digitale strategien. Dette er en person som har god forretningssans og erfaring med å ta markedsbeslutninger basert på den innsikten som kan høstes underveis.

Den digitale markedssjefen trenger ikke selv å være ekspert, men derimot er det essensielt at vedkommende har en helhetlig forståelse for de forskjellige kanalene som kan brukes for å fremme bedriftens konkurransekraft. Jobben er å prioritere alle mulighetene som finnes ut i fra bedriftens mål og den avtalte strategien. Med god overordnet forståelse vil markedssjefen ha godt grunnlag for å kunne hente inn spesialistkompetanse på de fagområdene som er en del av strategien, men som bedriften ikke selv har tilgjengelig inhouse.

Som byrå jobber vi med mange forskjellige kunder fra hele landet. Det er vår erfaring at leveranser med størst suksess kjennetegnes av god synergi mellom bedriftens inhouse-kompetanse og våre konsulenter. Ikke det at vi nødvendigvis må være like, snarere tvert om, men at vi etter hvert kjenner hverandre godt og spiller hverandre gode.

Inhouse vs byrå

Den digitale markedssjefen er en utrolig viktig ressurs, men ikke alle bedrifter har mulighet til å ansette en slik person. I noen bedrifter er det kanskje daglig leder som ivaretar den rollen, som en av mange oppgaver.

Ansvarsfordelingen vil variere fra bedrift til bedrift, og vil være avhengig av hvor mye du vil og kan satse på den digitale markedsføringen. Den avhenger også av digital modenhet i organisasjonen generelt, samt hvilke ressurser du allerede har til rådighet.

For å hjelpe deg finne frem til hvilke ressurser du bør holde internt, og hvilke du kan eller bør hente eksternt, har vi laget en oversikt med vurderinger av de ulike rollene i et digitalt markedsføringsteam.

Denne oversikten kan hjelpe deg å vurdere de rette kriteriene når du tilegner ansvar for den digitale markedsføringen internt, utlyser markedsstillinger eller søker etter et byrå. 

Last ned dokumentet og kom i gang!

Ditt digitale markedsteam synlighet 2021 1

Legg inn epost og last ned dokumentet