Forside / Blogg / Den digitale superhelten finnes ikke!
Anders 2
Skrevet av: Anders Vestin

Den digitale superhelten finnes ikke!

Fa ledelsen med pa markedsplanen 3

Vet du hvilke markedsføringsressurser du bør ha inhouse og hvilke du fint kan leie inn fra byrå?

Altfor få bedrifter har tydelige mål med markedsføringen sin. De vet ikke hvor de skal og heller ikke hva som kreves for å komme dit. Det blir ekstra tydelig i mange jobbannonser for markedsføringsrelaterte stillinger. Ønskelisten er lang.

Kandidatene skal være spesialist på markedsstrategi, annonsering, sosiale medier, SEO, analyse, grafisk design og innholdsproduksjon i alle formater. De skal ha sterk forretningsforståelse, utsøkt formidlingsevne, være superbruker på all ny teknologi og støtte salgsteamet når de trenger noe.

Denne personen finnes ikke.

Hva bør du ansette internt og hva kan du med fordel bruke byrå til? Finn ut hvilke vurderinger du bør gjøre og hva som gir best resultater.

8 av 10 bruker byrå til performance marketing og mediekjøp

Det krever mye å holde seg oppdatert innenfor bare ett område innen markedsføring.

Google gjør for eksempel flere hundre endringer i Google Ads-verktøyet årlig. Så, for å skape best mulig resultater fra annonsering i Google sine flater, bør man jobbe med dette hver dag og aller helst i et miljø med likesinnede.

Det samme gjelder innenfor mange disipliner innen mediekjøp og performance marketing.

Derfor er dette områdene aller flest bedrifter velger å kjøpe av byrå. Åtte av ti bruker byrå til performance marketing og mediekjøp (The Nordic CMO Survey 2025).

Markedssjefen - den viktigste ansettelsen du gjør!

Skal markedsføringen faktisk bidra til vekst, trenger du mer enn noen som kan utforme kampanjer eller lage engasjerende innlegg til sosiale medier. Du trenger en markedssjef som eier strategien og som kjenner bedriften godt.

En god markedssjef forstår forretningen og vet hvordan markedsføring skal brukes for å støtte vekstmålene. Vedkommende er ikke nødvendigvis ekspert på alt, men har oversikt over helheten – og vet når, hvor og hvordan man skal sette inn støtet.

Gode samarbeidsevner og evnen til å peke ut retning er viktig når mange ulike ressurser skal samarbeide.

Har dere ikke en markedssjef i dag, kan det være lurt å se etter en profil som kan inngå i ledergruppen og utfylle dagens kompetanseområder. Områdene markedssjefen gjerne har ansvar for er helt sentrale for bedrifter med vekstambisjoner.

Ansvarlig for innhold i egne kanaler

Skal du ansatte én ressurs i tillegg til markedssjefen, vil vi virkelig anbefale en person som har det overordnede ansvaret for innhold og kommunikasjon i egne kanaler.

Ifølge Forbes blir vi eksponert for 4.000-10.000 budskap daglig. Vi husker kanskje ett eller to. Skal du nå inn til målgruppen, må du treffe spikeren på hodet og vekke interessen.

De som oppnår effektive resultater fra markedsføring har skjønt dette. Det holder ikke med ett budskap til hele målgruppen. Og det holder ikke med tilstedeværelse i én kanal. De dagene er forbi.

En innholdsansvarlig må være god på å se helheten i alt som kommuniseres utad. Via sosiale medier, nyhetsbrev, fysiske eventer, kundemøter, i butikk, på nettsiden, i kampanjer. Kontaktpunktene med målgruppen er mange og det er alle disse kontaktpunktene som utgjør opplevelsen av merkevaren.

Vedkommende trenger ikke å lage alt innholdet selv. Ofte handler det i mye større grad om å få de ansatte til å bidra og å lage gode bestillinger.

Inhouse og byrå - hva er den optimale kombinasjonen?

Fire av fem bedrifter bruker byrå for å styrke markedsføringen sin (The Nordic CMO Survey). Mange erfarer at den mest effektive markedsføringen skjer i samspill mellom interne og eksterne ressurser.

Kombinasjonen av bedriftens egen forretningsforståelse og byråets spesialkompetanse gir de beste resultatene.

Fem markedssjefer om hva de mener er viktig i samarbeid med byrå

–For å få maks ut av et byrå er det viktig at de som hyrer inn byrået har god bestillerkompetanse. De må være konkrete på hva de ønsker hjelp til ved å levere en tydelig brief og kommunisere hvilke forventninger de sitter med, Line Fauske-Ilstad, Norges Røde Kors

–Markedsføring dekker mange og spesifikke fagområder. Når man innser at ingen kan alt, blir samarbeid bedre. Vi inngår samarbeid med byrå hvor målet er å lykkes sammen, framfor å kjøpe tjenester. Byråer har en fordel i at de hjelper flere bedrifter samtidig, og samler på den måten bredere kunnskap rundt markedsføring. Markedssjefen må være en tydelig innkjøper, Anne Louise Våge Mikkelsen, Rambase.

–«Bli best, sammen!» Det er det som gjelder. Når begge parter er opptatt av å bygge fellesskap med delingskultur, da kan vi få til mye. Tydelige forventninger fra begge parter er viktig, Kristoffer Alderin, Stendi.

–De fleste bedrifter har ikke mulighet til å ansette folk innenfor alle fagfeltene. Et godt byråsamarbeid lønner seg. Markedsansvarlig har det overordnede målet i hodet og sørger for at merkevaren og «tone of voice» blir ivaretatt, mens byrået sitter på kunnskap om hva som skal til for at vi skal nå målene våre, Therese Hulberg, Kinnarps.

–Det er godt å ha et byrå i ryggen som kan holde oss oppdatert på viktige endringer i bransjen. I tillegg setter vi pris på at byrået forstår oss som organisasjon, er løsningsorienterte, og samtidig utfordrer oss der vi trenger det. Det er også nødvendig at det er lav terskel for sparring, Jenny Kjus Skaret, Leger Uten Grenser.

Les flere intervjuer med markedssjefer her.

Ressurser i et markedsteam

For å finne ut hvilke ressurser bedriften din trenger, bør du ta utgangspunkt i markedsstrategien.

En markedsstrategi bør blant annet besvare:

  1. Hva skal måle suksess gjennom kundereisen?
  2. Hvilket innhold trenger vi gjennom kundereisen?
  3. Hvilke markedsaktiviteter skal bidra til å nå mål?


Strategien setter premissene for hvilke oppgaver som skal løses, og hvilken kompetanse du har behov for på markedsteamet ditt. Hvilken kapasitet har du allerede i dag? Hvilke typer kompetanse trenger du og bør hente inn eksternt?

Nedenfor finner du en beskrivelse av roller som ofte inngår i et markedsteam og hvorvidt det bør dekkes internt eller av et byrå.

Markedssjef - Inhouse

En markedssjef skal sitte med det overordnede ansvaret for bedriftens strategi. Denne personen burde ha inngående kunnskap om alt som foregår i bedriften, og passer derfor best i en intern stilling hos dere. Markedssjefen må ha en bred digital forståelse, samt være en god prosjektleder og beslutningstaker.

Mediekjøp og annonsering - Byrå

Det å drifte en annonsekonto krever ikke en egen fulltidsansatt, men det krever tid og ressurser for å holde seg oppdatert på fagområdet. Både Google og sosiale medier utvikler seg i en rasende fart, og derfor kan det være en fordel å lene seg på et byrå som allerede har et sterkt fagmiljø i ryggen. Ved å bruke et byrå til dette vil du få hjelp av noen som alltid er oppdatert på siste nytt, og som får mest mulig ut av annonsekronene dine.

SEO - Byrå og inhouse

SEO handler om å få størst mulig synlighet i Google sine organiske søkeresultater. De aller fleste vil ha behov for rådgivning fra en SEO-ekspert fra et byrå som er oppdatert på siste nytt, og som har en tydelig strategi i bunnen for retningen man velger. Derimot kan det variere hvor mye av tiltakene som gjennomføres internt eller av byrå. Erfaringsmessig nedprioriteres ofte SEO-arbeid av bedrifter som tenker de skal gjøre det selv. Det er alltid noe annet som haster. Ikke gå i samme felle!

SoMe- og innholdsansvarlig - inhouse

Det er viktig at innholdet gjenspeiler verdiene til bedriften, og føles ekte. Derfor er det viktig å ha noen internt som holder i det, og har det overordnede ansvaret. Det kan være markedssjefen, men erfaringsmessig er dette en ressurs som markedssjefen vil ha nytte av å kunne lene seg på. Det er mange kanaler og mye innhold å holde oversikt over. Produksjon, planlegging, rådgivning og innholdsstrategi kan derimot gjøres i samarbeid med byrå.

Grafiker - Byrå og inhouse

Mindre bedrifter har sjelden mulighet til å ansette noen på fulltid for å produsere alt de trenger av grafisk innhold. Da kan et byrå være en god ressurs for å få oppdaterte maler, reklamemateriell og kommunikasjonskonsepter. For større bedrifter vil ofte byrået være en innleid ressurs ved større prosjekter, samtidig som de har en intern ressurs til å håndtere den løpende produksjonen.

Webansvarlig - Inhouse

En webansvarlig er i korte trekk ansvarlig for at nettstedet til bedriften fungerer. Man blir aldri helt ferdig med et nettsted, så det å ha noen internt som holder i oversikten er ofte en fordel. Hostingen og driften kan gjerne settes ut til en ekstern aktør.

Webredaktør - Byrå og inhouse

Noen må være ansvarlig for innholdet på nettstedet. Ofte er dette noen som sitter internt, som for eksempel markedssjefen. Det å ha en webredaktør internt er lurt, ettersom det gjerne er dere selv som har best oversikt over produktene og fordelene dere tilbyr. Det kan derimot ofte lønne seg å hente inn et byrå til selve innholdsproduksjonen, eller til å forbedre nettstedet slik at det konverterer bedre (CRO) og blir mer synlig (SEO).

Analytiker - Byrå

Folk som virkelig innehar spisskompetanse på oppsett av sporing og tolkning av data, opp mot forretningsmål, er en sjeldenhet. Det er ofte en dyr ressurs å ha internt, men kanskje først og fremst vanskelig å få tak i. Få hjelp til å ta kontroll over datainnsamlingen og målsporing slik at du vet hvilke aktiviteter som støtter overordnet mål.

CRM og marketing automation - Byrå og inhouse

Har dere kundeklubb med tusenvis av medlemmer, er dette en eller flere roller som bør inngå i et internt markedsteam. Derimot vil mange bedrifter ha stor nytte av å analysere kundereiser, kvalitetssikre kundedata, segmentere, og samarbeide med salgsteamet om innhold for å tiltrekke og konvertere flere leads. Her velger mange å få rådgivning og hjelp til implementering fra et byrå.

Vi har ressursene som utfyller ditt markedsteam

Ser du behovet for å øke markedsføringstrykket, uten et ønske om å bygge et stort inhouse-team? Hos Synlighet kan du få tilgang til alt fra én spesialist til et fullt markedsteam som fungerer som din egen markedsavdeling. Med andre ord - fleksibelt, skalerbart og tilpasset dine behov.

Hvordan går vi frem?

  1. Vi starter med kartlegging av behov: Vi ser på din strategi, mål og eksisterende ressurser.

  2. Går videre til sammensetning av team: Vi setter sammen et markedsteam av spesialister som fungerer som en forlengelse av deres interne team.

  3. Med løpende optimalisering: Du får en fleksibel løsning som kan skaleres opp eller ned etter behov.

Her kan du lese mer om hvilke tjenester innen markedsføring vi tilbyr og hvordan vi ofte samarbeider.

Ønsker du hjelp til å kartlegge ressurser eller en prat om samarbeid? Vi gleder oss til å høre fra deg!