Forside / Blogg / Deler du innhold 2 ganger om dagen?

Deler du innhold 2 ganger om dagen?

Dato publisert:

09.09.15
I Stock 000050345918 Small

For å nå målgruppen din, anbefales det at du produserer og deler innhold regelmessig. Men hva betyr det egentlig å dele regelmessig?


I følge Buffer bør du dele innhold 2 ganger dagen på Facebook og 3 ganger på Twitter. Er dette riktig for din bedrift? Content marketing og sosiale medier tar i dag stadig større andeler av markedsføringsbudsjettene og vokser mer enn andre former for kommunikasjon. Her kan du finne ut hvor ofte du bør produsere og dele innhold for å nå dine mål!

Infographic how often to post on social media 510x1024

Hva betyr det å produsere innhold regelmessig?


De fleste er enige i at deling av relevant informasjon er viktig. Men når og hvor ofte bør du dele innhold på sosiale medier og på bloggen?

Svaret er ganske enkelt! Du må leve opp til kunden sine forventninger.

For å holde på plassen i "top-of-mind" hos kundene dine, må du dele informasjon så ofte som de finner det relevant å høre fra deg. Derfor er det stor forskjell på hvor ofte forskjellige bransjer og bedrifter trenger å kommunisere med kundene sine.

Hyppighet er avhengig av ditt produkt


For en klesbutikk som driver en blogg, vil det være naturlig å oppdatere med ny informasjon ofte fordi motebildet forandrer seg hele tiden og utvalget i butikken endrer seg hyppig. I en slik bransje kan det være riktig å dele informasjon flere ganger daglig både på sosiale medier og på bloggen.

Derimot vil en bedrift som jobber med tjenester vi sjeldent kjøper, som for eksempel biler, forsikring eller bolig, kunne klare seg med mindre. Kanskje vil det være nok med kun ett blogginnlegg i uken og tre poster på én utvalgt sosial plattform.

Regelmessighet på forskjellige kanaler


Det er viktig å huske at vi bruker forskjellige medium på forskjellige måter.

Facebook er for eksempel et raskere medium enn en blogg eller et kunnskapssenter. Raskere medium betyr at mange sjekker Facebook flere ganger daglig i små, ledige øyeblikk i løpet av dagen. De har ikke alltid tid eller mulighet til å sette seg ned og lese et helt blogginnlegg. Du bør derfor oppdatere Facebook oftere enn du oppdaterer bloggen din.

Andre sosiale plattformer som Instagram og Twitter er enda raskere og kan kreve enda hyppigere oppdateringer.

Vaner og forventninger hos målgruppen din


Erfaring fra suksesshistorier har vist at sjansen for at målgruppen din kommer tilbake er større dersom du lærer dem å forvente nytt innhold på bestemte tidspunkt.

På den måten øker også sjansen for at nettopp din merkevare er det første kunden tenker på når det oppstår et behov. Dersom du ikke deler regelmessig, kan du risikere at det går så langt mellom hvert innlegg at målgruppen din glemmer deg eller gir deg opp som kilde til nyttig informasjon.

Da starter du gjerne fra begynnelsen av hver gang du deler noe, i stedet for at du får en jevn stigning i oppmerksomhet og kjennskap.

Del din ekspertise regelmessig og bli en autoritet


Økt profitt er gjerne det endelige målet hos de aller fleste bedrifter. Dermed kan vi også si at det endelige målet med innholdsmarkedsføring må være økt salg.

Innholdsmarkedsføring er først og fremst å dele innhold som målgruppen din synes er verdifull. På den måten bygger du autoritet. Dersom du gjør det riktig over lengre tid, kan det gi deg økt oppmerksomhet, økt kjennskap og kunnskap om målgruppene dine. Dette kan føre til økt salg i mange tilfeller.

Regelmessige oppdateringer fungerer


Synlighetsbloggen og Synlighets egen Facebook-side er et godt eksempel på forskjellen mellom å dele regelmessig, og det å poste ad hoc.

For nøyaktig ett år siden tok vi tak i våre egne rutiner for blogg- og Facebook-aktiviteter. Vi bestemte oss for å leve opp til det vi messer om til våre kunder, og gå foran som et godt eksempel. Tid og ressurser ble satt av til å utvikle og vedlikeholde en innholdsplan for å sikre regelmessig produksjon og deling av innhold.

Innholdskalenderen vår inneholder en detaljert plan for hvem som har ansvar for å produsere innholdet, hvilket tema det skal skrives om og hvilken dato det skal være ferdig på Synlighetsbloggen. Vi fordeler også ansvar for hvem som skal dele hva og når på Facebook, Google+ og LinkedIn.

Denne strategien har vist seg å gi klare resultater.

Økt antall følgere på Facebook


Før vi tok i bruk innholdskalenderen og regelmessige oppdateringer, fikk vi gjennomsnittlig 12 nye følgere på Facebook hver måned. Vi delte både av andres og vårt eget innhold på Facebook da også, men vi hadde ingen plan eller strategi for hvor ofte disse oppdateringene skulle komme.

Det siste året har vi fulgt vårt eget råd og kommet med jevn og regelmessig deling av både vårt eget og andres innhold. Underveis har vi sett på resultatene og tilpasset oss etter det vi har funnet.

I gjennomsnitt har vi fått 62 nye følgere hver måned, med minimal bruk av betalt annonsering. Vi har altså en jevn og stabil stigning, og jobber oss stadig nærmere våre mål.

Skjermbilde 2015 08 31 kl 08 38 35

Økt trafikk på bloggen


Vi ser også en betydelig økning i trafikken på Synlighetsbloggen etter at vi begynte å produsere innhold regelmessig.

Det siste året har vi hatt nesten 250 % mer trafikk på bloggen enn det vi hadde i 2013/2014. Vi har gått fra 5.600 økter i perioden september 2013 til august 2014, til 19.300 i perioden september 2014 til august 2015.

Størst andel av økningen i trafikk kommer fra det vi har delt via Facebook og fra vårt månedlige nyhetsbrev, fulgt av organisk søk.

Skjermbilde 2015 08 31 kl 09 02 05

Økt kunnskap om målgruppen din


En bonus ved å dele regelmessig, er at du får økt kunnskap om hva målgruppen din er interessert i. Ved å dykke inn i Google Analytics eller Facebook Insights, vil du se hvilken type innhold som skaper mest engasjement.

I disse analyseverktøyene får du eksakte tall som for eksempel viser når på døgnet det er mest engasjement. Dette kan indikere for deg når det er best å dele innhold. Du vil også kunne se hvilke typer innlegg målgruppen din er mest interessert i og hvilke temaer som engasjerer mest. På den måten kan du hele tiden optimalisere din digitale markedsføring slik at du forteller om det målgruppen din ønsker å høre fra deg.

Denne informasjonen kan også gi innspill til utviklingen av produktene og tjenestene du selger eller optimalisering av nettstedet ditt. Kanskje viser målgruppen din stor interesse for et tema du ikke har fokusert så mye på tidligere?


Hvor hyppig? Regelmessig!


Det som er riktig hyppighet for noen, trenger ikke være riktig for alle. Det skader ikke om du oppdaterer leserne dine med én gang du kommer på noe relevant å si, men du bør absolutt dele regelmessig. Men hva regelmessig betyr kan altså variere. Størst sjanse for suksess får du ved å tilpasse dine digitale markedsføringsaktiviteter til målgruppen din. Begynn med å sette en digital strategi i en innholdskalender og gjennomfør den etter beste evne. Det er det første steget på veien til digital suksess!

Ønsker du å få flere ingredienser til din oppskrift for digital strategi?

Delta på kurs i digital strategi.