Forside / Blogg / De viktigste inntrykkene etter Marketing Festival 2019 i Praha

De viktigste inntrykkene etter Marketing Festival 2019 i Praha

Dato publisert:

04.04.19

Dato oppdatert:

05.04.23
Mark Ritson

Marketing Festival i Praha er etter hvert blitt en stor og viktig konferanse innen digital markedsføring. I år var deltakertallet 2300, med et stort antall tilreisende fra andre land, og ikke minst med noen av verdens beste foredragsholdere på scenen. Her er de viktigste inntrykkene senior rådgiver Eirik Berge sitter igjen med etter konferansen!

Forstå søk bedre gjennom signaler mennesker gir når de søker


Konferansen startet med et smell. Har du noensinne muligheten til å oppleve Wil Reynolds på en konferanse, så grip den. Wil jobber med søk i det digitale markedsføringsbyrået Seer Interactive fra USA. Han er lidenskapelig opptatt av å bruke store mengder søkedata for å identifisere trendene innen søk.

Nøkkelpunkter du kan ta med deg:

  • Fremtiden innen søk handler om hvordan Google stadig blir bedre til å forstå de signalene vi mennesker sender gjennom hvordan vi søker.
  • Hold deg så langt som mulig unna det han kaller «the hype cycle». Begynn med det fundamentale, ikke kast deg over alt nytt før du har gjort en god jobb med det fundamentet. Det betyr at veldig mange bedrifter foreløpig ikke trenger å bruke så mye tid på for eksempel voice search.
  • Du kan ikke «stole» på det Google sier er viktig innenfor søkemotoroptimalisering og søkannonsering. Analyser dataene dine for å se hva som virkelig påvirker akkurat dine resultater.

Vis innsatsen bak det du gjør


Neste høydepunkt var professor Dan Ariely. Dan er "professor of Psychology and Behavioral Economics", og en internasjonal autoritet blant annet innenfor hvordan vi mennesker tar beslutninger, og hva som påvirker disse beslutningene. Foredraget i seg selv var en utrolig interessant «reise» inn i menneskers natur. Vi anbefaler at du leser boken hans, "Predictably Irrational" (2010), om du ønsker mer innsikt på dette området. Særlig tok vi med oss ett innspill:

Vis innsatsen som ligger bak det du gjør/produserer/selger.

Han viste til et eksperiment hvor de hadde testet fornøydheten hos nettbrukere som utførte et søk etter flybilletter. De hadde testet 3 forskjellige scenarioer:

  1. Ingen ventetid på svaret fra søket
  2. 8 sekunders ventetid på svaret fra søket
  3. 8 sekunders ventetid på svaret fra søket, men mens brukeren ventet foregikk det en slags mock-up på skjermen hvor det sto: "vi søker etter de beste prisene hos x og Y og Z" osv.


Resultatet viste at det tredje scenarioet hadde høyest grad av fornøydhet hos brukerne. Så vis innsatsen som ligger bak det du gjør 😊.

Diagnose - Strategi - Taktikk


Om konferansen startet med et smell, så ble den avsluttet med et 40 minutters fyrverkeri. Egentlig skulle konferansen blitt gjennomført høsten 2018, men arrangørene valgte å utsette den til mars 2019 for å kunne ha professor Mark Ritson som avsluttende foredragsholder.

Med veldig god grunn skulle det vise seg.

Tema for foredraget var: Hvordan bygger du en bedre merkevarestrategi. Å gi en kort oppsummering føles litt utilstrekkelig. Mark Ritson bør oppleves! Men her er noen av de punktene vi oppfattet som de viktigste:

Det er 3 sentrale faser for å lykkes: Diagnose – Strategi – Taktikk.

De 3 fasene er definitivt avhengige av hverandre OG må gjøres i riktig rekkefølge. Eller som Mark uttrykte det: If you fuck one of them up…

Det bør heller ikke finnes en egen digital strategi, ei heller en strategi for Facebook, en strategi for LinkedIn osv. Alt er en del av bedriftens strategi.
Fokus for foredraget lå på strategidelen, og Mark satte opp 5 spørsmål han mente var essensielle for å kunne utvikle en god strategi:

A: Hvilke merkevarer skal du ha i porteføljen?
B: Hvilke kunder ønsker du å nå ut til?
C: Hvilken posisjonering skal du velge for å nå ut til disse kundene?
D: Hvilke «koder», i tillegg til logo, må være med i budskapene for å skape gjenkjennelse?
E: Hvilke strategiske mål ønsker du å oppnå?


Gjør et søk på Mark Ritson på YouTube så får du raskt med deg hva han legger i hvert av punktene over.

Fra "house of brands" til "brand house"


Helt tilslutt kommer en av hans klare anbefalinger underveis i foredraget: Vi går fra en verden med en overflød av merkevarer til en verden hvor også de store merkevareselskapene reduserer antall merkevarer for å kunne ha mer fokus på de som de beholder. Dette kan du se klart og tydelig på strategien Coca Cola velger for tiden. Det blir dermed en transformasjon fra «house of brands» til «brand house».

Vi kan ikke love 2300 deltakere på Digitaldagen i Bergen i slutten av oktober, men gjennom deltakelse på blant annet Marketing Festival, og en rekke andre konferanser, jobber vi hardt og bevisst for å gjøre vår egen konferanse innen digital markedsføring enda bedre.

Hold deg oppdatert på hvilke foredragsholdere som kommer til Grieghallen i høst! Følg Digitaldagen Bergen på Facebook!