Forside / Blogg / Black Friday - har du gjort de nødvendige tiltakene?

Black Friday - har du gjort de nødvendige tiltakene?

Dato publisert:

22.10.18
I Stock 497312604

Black Friday, salgsdagen etter Thanksgiving, har kommet til Norge for å bli. Flere og flere bedrifter ser verdien av å slenge seg på bølgen med spesifikke Black Friday-tilbud og kampanjer. Her får du søkevolumer rundt Black Friday, og tips til hvordan du best utnytter den økte oppmerksomheten!

Black Friday har lenge vært en viktig handelsdag i USA, og markerer starten på julehandelen. Det hevdes at ordet "black" brukes for å illustrere at dette er dagen bedrifter går fra røde tall i regnskapet, til svarte tall. Med andre ord fra underskudd til overskudd.

Dagen brukes som en indikator på hvor bra julehandelen kommer til å bli dette året. I 2017 ble det brukt $7,9 milliarder i USA på Black Friday - en økning på 18% sammenlignet med 2016. Denne trenden har de siste årene kommet til Norge og flere bedrifter rapporterer om stor økning i omsetningen.

Søkevolumene indikerer global interesse for Black Friday


Black Friday har i de siste årene blitt et globalt fenomen. Bare se her på søkevolumene etter "Black Friday" fra 2008 i motsetning til 2017:

Black Fridaysok globalt 2008 2017

Søk på "når er black friday" har økt markant de siste årene med all-time-high i fjor, og tendensen ser ut til å fortsette i 2018:

Søkevolum på "når er black friday" i Norge:

Interese over time

Strategi for å få mest ut av Black Friday:

  1. Vær tidlig ute
    Det er viktig at du er med fra starten av. Søkevolumene begynner allerede å øke søndagen før Black Friday (se grafen nedenfor). Gjør forbrukere oppmerksom på at du kommer til å ha Black Friday-tilbud, med f.eks. bannere på nettstedet, nyhetsbrev og sosiale medier, slik at de husker å komme tilbake til deg når tilbudene begynner.

  2. Følg godt med de viktigste dagene
    Driver du med Google Ads-annonsering? Da er det viktig å følge godt med i kampanjene for å sikre deg en god posisjon og gjøre løpende justeringer og prioriteringer etter hvert som salgene kommer inn. De viktigste dagene er torsdagen og fredagen (se grafen nedenfor). Denne uken vil Ads-ekspertene i Synlighet være travelt opptatt med å oppdatere kampanjer og følge med på utviklingen.

  3. Test og kvalitetssikre nettstedet
    Det er viktig å teste at rabattkoder eller eventuelle tilbud fungerer på nettsiden, slik at du ikke mister salg på grunn av tekniske problemer. Det er spesielt viktig å ha dette klart til de dagene der det er høyest søkevolum, noe som indikerer at det er da nettsteder vil oppleve mest trafikk. Søkevolumer for 2017:

Søk uke

Cyber Monday - lillebroren til Black Friday


Siden 2005 har også Cyber Monday vært et begrep. Det er den første mandagen etter Thanksgiving, og markerer starten for julehandelen på Internett. Den er ikke på nært like populær som Black Friday, men den har fremdeles en tilstedeværelse. På grafen vises søk på "cyber monday" versus ""black friday" i Norge:

Cyber monday vs black friday søk

Black Friday - gunstig for både store og små


Det er ikke bare store forhandlere innen forbrukerelektronikk, sportsklær, klær og sko som opplever stor vekst i dagene rundt Black Friday. Også de små og mellomstore nettbutikkene har hatt vekst - både i antall ordre og kroner brukt per ordre - de siste årene.

Hvis søkevolumene er en indikator, kan mange nettbutikker belage seg på nok et rekordår for Black Friday!

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer i digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev for månedlige oppdateringer og følg oss på Facebook!

Kilder:
Google Trends
Netthandel.no
Wikipedia