Forside / Blogg / Annonsering på Facebook gir flest “Likes”

Annonsering på Facebook gir flest “Likes”

Dato publisert:

25.02.11

I en undersøkelse fra DDB Worldwide og Opinionway Research, som sitert på Mashable.com, svarer 75% av de som har likt en merkevare på Facebook at de gjorde det på grunn av en annonse eller annen oppsøkende markedsføring. Invitasjoner fra venner var "like"-kilde for 59%, mens egen oppsøkende aktivitet hadde ført til likes for 49% av de spurte.

Det blir åpenbart feil å tolke dette som at annonser er bedre på å skaffe tilhengere enn personlige anbefalinger, men det bekrefter at annonsering kan generere tilhengere i større skala. Facebook selv snakker mye om at de tilrettelegger for å utnytte "earned media, at the scale of paid", og at man hos Facebook enkelt kan bruke betalte medier til å øke rekkevidden av sine fortjente medier (les om earned, owned and paid media her).

Fordelen med å bruke annonsering til å generere tilhengere er dessuten at man slipper å fylle veggen sin med vervekampanjer. Som vi har dokumentert er det ekstremt mange sider som benytter ulovlige konkurranser for å trekke tilhengere, og ulempen med disse er at de genererer ganske mye støy på veggen, og kan derfor være en hindring for å nå ut med innhold som engasjerer brukerne i bedriftens produkter og tjenester på en bedre måte.

Da er det kanskje bedre å bruke veggen til å skape ekte engasjement, og så fylle på med besøk ved hjelp av annonsering?