Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

Amazon.se er lansert! Er du klar for konkurransen?

28.10.20
Amazon se nettbutikk sverige

Spekulasjonene har pågått i mange måneder og nå kommer det endelige beviset. Amazon.se ble i dag lansert og mye tyder på at Norge er neste ut. Hva bør norske netthandelsaktører forberede seg på?

– I dag er det bare startskuddet for Amazon.se. Vi vil jobbe hardt for å vinne tilliten til svenske forbrukere ved å bygge videre på produktsortimentet, holde prisene lave og tilby en komfortabel shoppingopplevelse de kan stole på, sier Alex Ootes, visepresident for selskapets europeiske ekspansjon, i en pressemelding.

Norsk etablering? Kan gå raskt

Det er ikke bekreftet, men at Amazon vurderer etablering i Norge er det lite tvil om. Amazon har blant annet ansatt en markedssjef i Sverige som i sin stillingsbeskrivelse har Norge som markedsplass. Lykkes de i Sverige, vil de kunne etablere seg raskt i nabolandet.

De strenge tollreglene vi har i Norge gjør at vi kan forvente samme strategi som i Sverige. At de etablerer seg innenlands. Lokal tilstedeværelse gir i tillegg raskere levering, som Amazon uttrykker er en viktig del av strategien for å vinne tilliten til svenske forbrukere.

I tillegg reklamerer de med gratis frakt ved kjøp over 229 svenske kroner.

Amazon se

Velkommen til Amazon.se - handle blant milliontals produkter

Beintøff konkurranse om annonsevisninger

I første omgang vil det nok ta tid før Amazon klarer å etablere seg godt i et nordisk marked. Derimot vil du med høy sannsynlighet raskt kjenne konkurransen om annonsevisningene. I stort sett alle markeder der Amazon har etablert seg er de blant de største annonsørene, spesielt innen Google Shopping.

- Enn så lenge har vi ikke sett at Amazon annonserer med Google Shopping i Sverige, men det er bare et spørsmål om tid, sier Daniel Wiklund, Country Manager i Synlighet Sverige.

- Det nordiske annonsører skal være forberedt på i første omgang er at Amazon lett “kaster bort” millioner av kroner for å øke kjennskap og få trafikk til nettsiden sin. De er en gigant som har råd til lavere lønnsomhet i en etableringsfase enn det de fleste andre aktører har, legger CTO i Synlighet, Vegard Garder, til.

Prisene for å være synlig med annonser, spesielt i Google, vil kunne presses kraftig opp. Spesielt i enkelte bransjer der Amazon står sterkt. Med svensk nettside vil trolig også konkurransen om organisk synlighet i Google bli tøffere med økte krav til gode brukeropplevelser, hastighet, mobilvennlighet og bruk av strukturerte data.

Les også: Ekspertise, autoritet og troverdighet (E.A.T) blir en viktig rangeringsfaktor

Satser stort på Black Friday og julehandel

Det er ikke tilfeldig at Amazon.se lanseres knappe en måned før Black Friday og inn mot julehandelen. Verdens største nettbutikk har hatt tradisjon for å lansere et nytt tilbud hver eneste time gjennom hele Black Week i tillegg til å dumpe prisene på en rekke varer.

Kan du ikke konkurrere med prisene og tilbudene til Amazon, blir det enda viktigere å planlegge for hvordan du skal vinne kundene. Hvilke fordeler kan du tilby? Hvordan sikrer du en sterkest mulig relasjon til kundene dine?

Les også: I Den ULTIMATE guide til deg som vil dominere på Black Friday får du tips til hvordan du kan lage et kampanjeløp og en strategi for Black Friday som sikrer deg best måloppnåelse.

Flere nordmenn har handlet på nett for første gang

I både Norge og Sverige har kjøpsmønstrene endret seg kraftig i året som har vært. I følge Thinkwithgoogle.com har 50 % av kjøp i kategorien Fashion blitt gjort online i år mot kun 36 % i fjor. Mange svensker og nordmenn har handlet på nett for første gang dette året og trenden ser ut til å fortsette.

Digital tilstedeværelse og gode brukeropplevelser på nett blir desto viktigere, også for butikkjeder som også har fysiske butikker. Vi gjør research, sjekker tilgjengelighet og planlegger kjøp. Er du ikke der når målgruppen leter, så vil du miste kundene til konkurrentene.

Spesielt når konkurrentene kan tilby rask levering, lave priser og enormt utvalg.

Det blir viktig fremover å følge med på hvordan det svenske markedet reagerer på inntoget til Amazon. Der kan du potensielt lære verdifulle lekser i forkant av at de kommer til Norge, og justere på dine egne planer og forventninger.

Føler du deg ikke helt klar på hva du skal gjøre for å imøtekomme Amazon i det norske markedet? Har du noen tanker og ideer, men ikke en konkret plan? Ta kontakt og få hjelp av våre eksperter slik at du allerede nå kan begynne å gjøre tiltak som gjør deg ekstra godt rustet når Amazon kommer!