Forside / Blogg / Alternativer til Google Analytics (Universal)

Alternativer til Google Analytics

Dato publisert:

05.04.23

Dato oppdatert:

13.03.24
Alternativer til Google Analytics

De fleste bedrifter har til nå valgt Google Analytics som sitt webanalyseverktøy. Med utfasingen av Universal Analytics, har valget ikke vært like selvsagt. Google Analytics 4 er et helt annet verktøy enn sin forgjenger.

Hva velger du? Et verktøy som ligner mest mulig på Universal Analytics eller Google sin nyeste versjon? Hvilke funksjoner må du ha? 

- Verktøyet til Google har vært gratis og best i klassen. Nå må man tenke seg om på nytt, for man klarer ikke å finne et verktøy som både er billigst og best, sier Jørgen Brunborg-Næss, fagleder data og innsikt i Synlighet.

Det er flere år siden det ble varslet at Google ikke videreutvikler Universal Analytics og fra 1. juli 2023 kan du ikke lenger bruke dette analyseverktøyet.

Kurs: Lær å ta i bruk ditt nye analyseverktøy - se aktuelle kurs!

Her kan du lese om noen av de mest aktuelle verktøyene:

Google Analytics 4

Det mest åpenbare alternativet til gamle Google Analytics er nye Google Analytics, det som kalles GA4. Google selv mener dette er fremtiden for webanalyse, og det er bygget med en mye mer fleksibel datamodell i bunnen. Verktøyet skiller seg kraftig på flere områder fra Universal, så det krever en betydelig investering i kompetanse for å kunne utnytte det godt.

I GA4 går Google vekk fra "sidevisning" som grunnleggende datapunkt, og over til en helt generisk "event"-basert tilnærming. Dette gir stor fleksibilitet og rike muligheter, ikke minst for alle typer nettsider og applikasjoner hvor sidevisningen ikke er det sentrale.

GA4 har dessuten veldig gode funksjoner for utforskning av datamaterialet, med tanke på for eksempel segmentering og visualisering. Det gjør at man kan gjøre sofistikerte og dyptgående analyser av engasjement og konverteringer, samt markedsaktivitetene som driver resultatene.

Mange har vært usikre på om de kan gå for Google sitt verktøy, ettersom data blir sendt til USA. 10. juli 2023 vedtok EU-parlamentet en "adekvansbeslutning", som sikrer at overføring av data til USA ikke lenger er et problem. Google Analytics og Facebook Pixel kan benyttes som om de var europeiske verktøy. 

Les også: Hva er lovlig nå? Om Google Analytics og Meta.

GA4 har noen ekstra funksjoner innebygget for å ivareta personvernet, slik som automatisk sletting av alle individuelle data, mulighet for å justere levetiden på cookies, og at ip-adresser ikke lagres etter at de har blitt brukt til å fastslå geografi. 

Samtidig ivrer Google veldig for at du skal aktivere koblingen og knytte dine data til “Google Signals”, som er Googles sentrale oversikt over alle personprofiler basert på alt de samler av data over hele internett. Dette har klare personvernutfordringer og krever i det minste et tydelig samtykke til bruk av data for markedsføringsformål.

Piwik Pro eller Matomo - flest likhetstrekk med Google Analytics

Ønsker du et webanalyseverktøy som ligner mest mulig på Universal Analytics så er Piwik Pro og Matomo gode alternativer. De har historisk samme utgangspunkt og forskjellen er at Piwik Pro er videreutviklet som et kommersielt verktøy mens Matomo er open source. De har det samme grunnleggende datamaterialet, og både begreper og rapporter er veldig kjent for deg som har brukt Google Analytics en stund.

Piwik Pro er et mer helstøpt produkt med flere funksjoner og ikke minst rask tilgang på innsamlede data (innen 30 minutter). Det tilbys i en gratisversjon for nettsteder med inntil en halv million “hits” pr måned, men større virksomheter bør vurdere Enterprise-løsningen.

Finn ut mer her: 6 grunner til å velge Piwik Pro Analytics

Matomo kan i prinsippet lastes ned og installeres gratis på egen server, men mer aktuelt er det å betale for en nøkkelferdig skybasert løsning. Du betaler bare for hostingen, så prisen er lav og skalerer etter trafikkmengde. En klar fordel med Matomo er at det er det eneste verktøyet som kan importere historiske data fra Google Universal analytics (selv ikke GA4 kan dette).

Les mer her: 4 grunner til å velge Matomo

Fathom og Plausible - lettvektere som ikke benytter cookies

Hvis du kun trenger et verktøy for å få oversikt over trafikk på nettsiden, hvilke kilder de kommer fra og utvikling over tid, vil Fathom og Plausible være gode alternativer. De baserer seg ikke på cookies i det hele tatt, de samler i praksis ikke personopplysninger, og vil dermed ikke være underlagt GDPR.

Les mer om Fathom og Plausible her

HubSpot - fullverdig webanalyseverktøy med fokus på kundeoppfølging

HubSpot er kanskje mest kjent som et verktøy for salg, markedsføring og kundeservice. Med automatiserte epostløp i kjernen, kan du jobbe systematisk med å øke antall varme leads og ta vare på eksisterende kunder. Det som gjør HubSpot til et svært kraftfullt verktøy, er dataen du får tilgjengelig. Du kan følge målgruppen du har engasjert over tid og få innsikt i hvilke tiltak som gir best resultat på et svært detaljert nivå.

HubSpot er med andre ord et fullverdig webanalyseverktøy med alle de samme dataene som Google Analytics, men i tillegg er det koblet opp mot kunderegisteret ditt. Det kan gi stor verdi for bedrifter som jobber systematisk med kundeoppfølging.

Synlighet er HubSpot Partner og bistår med installasjon, implementering og strategi.

SiteImprove og Monsido

Dette er verktøy med rikholdige funksjoner og hjelpemidler for å ivareta alle aspekter ved et nettsteds kvalitet. Det omfatter alt fra innhold til universell utforming til lastetid. De har også innebygget meget god funksjonalitet for webanalyse. Bruker du disse verktøyene allerede, er det ikke sikkert du trenger noe annet analyseverktøy. Analysedelen er imidlertid en liten bit av en ganske stor pakke, så om du ikke har bruk for alt det andre, kan det være et stort løft.

Vi hjelper deg med valg og implementering av verktøy

For de fleste bedrifter har det til nå ikke vært grunner til å vurdere et annet webanalyseverktøy enn Google Analytics. Den tid er forbi. Det finnes mange gode alternativer til Google Analytics, men de har alle noen styrker og svakheter, som gjør at anbefalt verktøy vil variere fra bedrift til bedrift og situasjon til situasjon.

Hvilket webanalyseverktøy som dekker ditt behov kommer an på innsikten du trenger for å ta gode beslutninger, bruksområder og kost-nytte.

Usikker på valget? Ta kontakt