Forside / Blogg / 93 (94?) ulovlige Facebook-konkurranser

93 (94?) ulovlige Facebook-konkurranser

24.02.11

På nettstedet BliEnVinner.no er det samlet en oversikt over konkurranser man kan delta i på Facebook. Vi fant totalt 121 konkurranser på denne lista, og 93 av disse (dvs 77%) bryter retningslinjene, mens én er helt på grensen. (Disclaimer: Vi har ingenting med blienvinner.no å gjøre, det var bare en veldig grei oversikt å jobbe med)

Vi antar at de fleste av disse konkurransene gjennomføres i god tro, derfor vil vi heller ikke henge ut regelbryterne i denne bloggen. Hvis du administrerer en side og er usikker på om din konkurranse er ulovlig må du gjerne kontakte oss, så skal du få svaret helt gratis. Sannsynligvis finner du også svaret ved å lese resten av dette innlegget.

(Innlegget er oppdatert etter justeringer i regelverket mai 2011)

De 4 mest vanlige ulovlige konkurransene:



  • ”Når vi får 1000 medlemmer trekker vi en premie. Del siden med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!”
  • ”Hver måned trekker vi en vinner blant alle som liker siden vår!”
  • ”Svar på dette spørsmålet i kommentarfeltet for å være med i trekningen!”
  • ”Tagg deg selv i et bilde for å være med i trekningen!”

Alle disse er soleklare brudd på Facebooks ”Promotion Guidelines”, som angir reglene for hvordan man som eier av en Facebook Page har lov til, og ikke lov til, å avholde konkurranser på Facebook. Høydepunktene herfra er ganske enkle:



  • You cannot: Condition entry in the promotion upon a user providing content on Facebook, such as posting on a Wall of a Page, uploading a photo, or posting a status update.
  • You cannot: Administer a promotion that users automatically enter by liking your Page.
  • You cannot: Notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.


Les hele regelverket her.

(oppdatering: Disse formuleringene er tatt ut av regelverket etter revisjon 11. mai 2011, men intensjonene bak dem ligger fast)

Disse enkle reglene brytes systematisk av en stor mengde norske bedrifter. Er det fordi bedriftseierne er sleipe og prøver å snike seg unna regelverket? Neppe, det er mest sannsynlig fordi de aldri har lest regelverket.

Den triste sannheten er at ingen leser lisensavtaler, avbestillingsvilkår eller andre dokumenter som man stadig blir bedt om å bekrefte at man har lest. ITunes/appstore forteller meg stadig at vilkårene har blitt endret, og viser meg så side 1 av 64 som jeg bør lese gjennom før jeg klikker ”Ja, jeg har lest gjennom og godtar dette”. Not gonna happen, og jeg foretrekker å ikke reflektere over hvilken risiko det innebærer for meg at jeg ikke leser gjennom.

Risikoen bedrifter løper når de bryter Facebooks regler er imidlertid ganske tydelig, og verdt å bekymre seg for:

”We may remove any materials relating to the promotion or disable your Page, application or account if we determine in our sole discretion that you violate any of our policies.”

(Oppdatering: Avsnittet om straffereaksjoner er tatt ut av regelverket. Hva betyr det? Blir man ikke straffet?)

I de fleste tilfeller vil Facebook sende administrator en advarsel, men det finnes flere eksempler på at sider har blitt stengt og må starte på nytt med null tilhengere. Lille Vinkel Sko er det mest kjente.

Så hva har man lov til?


Reglene for hva man *har* lov til er også ganske tydelige, så lenge man henger med på begrepsbruken:



  • You can: Use a third party application to condition entry to the promotion upon a user providing content to the application.
  • You can: Require entrants to like your Page, check in to your Place or connect to your Platform integration before they provide their full entry information, such as name and contact information.
  • You can: Collect an email or address through the third-party application for the promotion in order to contact the winner by email or standard mail.


(oppdatering: Disse formuleringene er tatt ut av regelverket etter revisjon 11. mai 2011, men intensjonene bak dem ligger fast)

Du kan med andre ord ha en konkurranse som foregår i en egen applikasjon, og her telles alle skreddersydde faner/sider (FBML) som applikasjoner. Du kan sørge for at bare de som liker siden din får tilgang til konkurransen, så lenge konkurransen i seg selv krever noe mer enn bare at man liker siden.

Ordkløyveri


Det er her det blir litt vanskelig, for det er altså lov til å skjule konkurransen for ikke-likere, men du kan ikke be folk om å like siden for å delta i konkurransen. Vi har diskutert dette med våre kontaktpersoner hos Facebook i Dublin, og det koker egentlig ned til hvordan du formulerer deg:


  • Du kan *ikke* si: ”Klikk liker for å delta i konkurransen”
  • Du *kan* si: ”Klikk liker for å se informasjon om konkurransen”

Merk også at rabatter, kuponger og giveaways ikke anses som en ”promotion”, og er dermed unntatt fra regelverket. Du kan dermed gi *alle* tilhengere tilgang til en rabattkode eller lignende, i stedet for å trekke kun én vinner.

Oppdatering:

Særreglene om lotterier er fjernet, og erstattet med en generell oppfordring om å følge lokale lover:

If you use Facebook to communicate about or administer a promotion, you are responsible for the lawful operation of that promotion, including the official rules, offer terms and eligibility requirements (e.g., age and residency restrictions), and compliance with regulations governing the promotion and all prizes offered in connection with the promotion (e.g., registration and obtaining necessary regulatory approvals). Please note that compliance with these Guidelines does not constitute the lawfulness of a promotion. Promotions are subject to many regulations and if you are not certain that your promotion complies with applicable law, please consult with an expert.

Brukerne i sentrum


Grunnen til at Facebook har disse retningslinjene er etter deres utsagn fordi de ønsker å hindre negative brukeropplevelser, og unngå at folks newsfeed blir fylt opp av spam. Ved slik å sørge for at brukerene fortsetter å oppleve Facebook som relevant blir disse ”hindringene” også en god hjelp for oss som bruker Facebook til markedsføring!

De fleste ulovlige konkurransene som benyttes er imidlertid ganske harmløse, og regelverket kan derfor virke noe strengt, særlig når straffen kan være hele siden slettes med ugjenkallelig virkning.

Hva synes du? Er regelverket for strengt? Er det tydelig? Burde det håndheves mer aktivt? Er det andre ting som burde være forbudt?

Oppdatering: Er det noe jeg har glemt å kommentere fra endringene 11. mai?