Forside / Blogg / 9 viktige endringer i Google AdWords

9 viktige endringer i Google AdWords

Dato publisert:

26.05.11

Fra Googles annonseprodukt AdWords ble lansert i 2000 og frem til 2010 skjedde det nesten ingen synlig videreutvikling av produktet. Annonseformatet var uendret og målrettingsmulighetene de samme. Søkeresultatene ellers på Google har til sammenligning endret seg kraftig i samme periode, blant annet med introduksjonen av stadig nye søketjenester for bilder, nyheter, blogger osv, og sammenfletting av resultater fra ulike kilder i ett resultat.

Fra våren 2010 og frem til i dag har det imidlertid blitt lansert en lang rekke nyvinninger. Noe knytter seg til annonseformatet, og er dermed synlige for den jevne Google-bruker, mens andre ting går på muligheter for målretting og optimalisering av annonsekampanjer. Fordi Google som regel lanserer ting i det stille, er det sikkert mange annonsører som ikke har fått med seg alle nyhetene. Her følger en liste over de viktigste, med linker til mer informasjon.

9 viktige endringer i Google AdWords

Annonseformat:

1. Annonseutvidelser – Mulighet for å legge til andre elementer i annonsen i tillegg til den vanlige teksten. Dette omfatter:

- Sitelinks: 2-4 ekstra lenker, kan brukes til dyplenking eller til å få frem spesielle tilbud
http://adwords.blogspot.com/2010/06/ad-sitelinks-now-available-for-any.html


- Google Places: Har du registrert din bedrift i Google Places kan du få adresse og kart inn i annonsen
http://adwords.blogspot.com/2011/02/location-extensions-putting-your.html


- Click-to-call: For annonser som vises på mobiltelefoner kan du få med telefonnummeret, som blir klikkbart og lar brukerne ringe direkte fra søkeresultatet
http://adwords.blogspot.com/2010/01/introducing-click-to-call-phone-numbers.html


2. Utvidet tittelfelt i annonsene – Mer enn de vanlige 25 tegnene, dette kan inkludere:

- Første tekstlinje fra annonsen, dersom teksten er en avsluttet setning
http://adwords.blogspot.com/2011/02/longer-headlines-for-select-ads-on.html


- Domenenavnet
http://adwords.blogspot.com/2011/05/showing-display-url-domain-in-headline.html


3. Bildeannonser – Annonsering i Google Bildesøk, hvor man kan(må) ha med et bilde i annonsen.

http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=184331
http://techcrunch.com/2010/07/20/google-image-search-ads/


Målretting og optimalisering:

4. ”Broad match modifier” – Mulighet for å stramme inn og bedre kontrollere hvilke relaterte søkeord som gir deg annonsevisninger.

http://adwords.blogspot.com/2010/07/new-keyword-targeting-feature-rolling.html


5. ”Enhanced CPC” – Funksjon som lar Googles systemer justere budprisene dine inntil 30% for å maksimere konverteringer og lønnsomhet

http://adwords.blogspot.com/2010/08/increase-roi-conversions-with-enhanced.html


6. Målretting mot mobile enheter – Du kan lage egne annonsekampanjer rettet mot brukere av iPhone, Android og iPad

http://adwords.blogspot.com/2010/01/new-targeting-options-for-mobile-ads.html


7. ”Search Funnel Report” – Rapporter som lar deg analysere hvilke ulike søkefraser en bruker benytter før en konvertering

http://adwords.blogspot.com/2010/03/new-reports-adwords-search-funnels.html


8. ”Google Experiments” – Funksjon som lar deg kjøre omfattende A/B-testing på en hel annonsekampanje, ikke bare enkelte annonsetekster

http://adwords.blogspot.com/2011/03/adwords-campaign-experiments-ace-now.html


9. ”Automated Rules” – Mulighet for å definere regler for justering av bud, starting og stopping av annonser m.m. basert på en lang rekke kriterier

http://adwords.blogspot.com/2011/02/automated-rules-now-available-to-all.html




Det siste året har det vært mye å følge med på for oss som jobber hardt med optimalisering av søkemotorannonsering, og flere nyheter er på vei! Vi i Synlighet er glade for å å ha fått Mark McCann på programmet til Performance Day 2011 for å vise frem de nyeste utviklingene av AdWords.

Mark McCann er ”Senior Product Specialist, AdWords”, og jobber ved Googles europeiske hovedkontor i Dublin. Han jobber tett på utviklingsteamene både i Dublin og i Mountain View, California, og er med på å forme annonseproduktene som tilbys av verdens største søkemotor.

Performance Day 2011 er en konferanse som går av stabelen 15.juni i Oslo, og som skal sette fokus på resultatorientert markedsføring på tvers av ulike aktiviteter og kanaler. Mark McCann får følge av fire representanter fra Googles Oslokontor, som vil holde presentasjoner om blant annet mobilt søk, Google Display Network og Google Places. I tillegg kan konferansen også skilte med blant annet fem foredragsholdere fra Facebook, tre fra Eniro og to fra FINN.no.

Fullt program og påmelding til Performance Day 2011 finner du her: www.performanceday.no



Har du fått med deg alle 9 endringene? Hvordan funker de for deg? Har jeg glemt noen andre viktige endringer? Kjør debatt! :-)