Forside / Blogg / 9 smarte SEO-verktøy

9 smarte SEO-verktøy

Dato publisert:

03.05.21

Dato oppdatert:

26.02.24
I Stock 454322523 e1511428205589

Synlighet har delt mye kunnskap om søkemotoroptimalisering i Synlighetsbloggen. Vi har forklart hvordan du kan dele kunnskap og bli den foretrukne eksperten som potensielle kunder oppsøker, samt hvordan du kan gjøre deg fortjent til høye rangeringer i søkemotorene.

Nå skal vi dele hvilke SEO-verktøy vi liker å bruke. Håper verktøyene blir nyttige for deg også!

Verktøy du kan bruke til søkeordsanalysen

Det aller viktigste verktøyet er ditt eget hode. Maskiner har fortsatt problemer med å se intensjonen bak søk. Det er heller ingen verktøy som kan forstå businessen din. Det er dog mange verktøy som kan hjelpe deg til å gjøre en god søkeordsanalyse!

Google Ads’ søkeordsloggen

Pris: Gratis

Dersom du har kjørt Google Ads-annonsering kan du få innsikt i hvilke søkeord som faktisk skaper business. I tillegg kan søkeordsloggen inneholde “long tail”-søkeord som kan være nyttig input til ditt kunnskapssenter eller blogg.

Søkeordsplanleggeren

Pris: Gratis

Dette verktøyet finner du inne i Google Ads. Det er gratis å bruke, men du trenger altså en Ads-konto for å få tilgang. Dette verktøyet egner seg godt til å finne gjennomsnittlig søkevolum på ulike søkeord du tenker kan være relevante. I tillegg byr verktøyet på synonymer av ordene du legger inn. Synonymene kan være svært relevante, men også irrelevante. Du bør vurdere ordene nøye før du bruker de.

Keywordtool.io

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Keywordtool er det mest robuste verktøyet når du skal finne varianter av søkeord du allerede har. Den finner mange frase-kombinasjoner av et ord og inkluderer søkevolum og trend over tid.

Med betalt versjon kan du se på søkevolum i spesifikke geografiske lokasjoner. Både for ett eller flere land og språk, men også helt ned på bynivå. Du kan også sjekke søkevolum på søk gjort i andre søkemotorer enn kun Google, som for eksempel YouTube og Bing.

Google Search Console

Pris: Gratis

Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools, er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg.

Blant annet får du informasjon om søketrafikk og hvilke søkeord besøkende har funnet deg med. Annen innsikt du får er tekniske statusoppdateringer og “crawl data” som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og så ofte som mulig.

Vil du vite mer om Google Search Console? Les vårt innlegg: 5 gode grunner til å bruke Google Search Console.

Google søk

Pris: Gratis

Det finnes teknikker som hjelper kreativiteten når det kommer til søkeordskombinasjoner. Skriver du f.eks. “_ søkeord” i søkefeltet kommer Google med forslag til fraser som starter med andre ord enn søkeordet ditt. Du burde også ta en titt på “Søk relatert til...” i bunnen av resultatsiden.

Merge Words

Pris: Gratis

Dette verktøyet lar deg kombinere flere ulike ord. Toptal.com (tidligere Merge Words) kan altså spare deg masse tid, hvis du vil sjekke søkevolum på flere forskjellige ordsammensetninger.

Kombiner den med Keywoordtool.io, hvor du kan sjekke en liste med søkeord på opptil 700 søkefraser, så har du to ganske kraftige verktøy til hjelp.

Verktøy for å sjekke lenker og autoritet

Lenkebygging er grunnleggende for din synlighet på nett. For å oppnå gode rangeringer i Google bør du jobbe med både intern og ekstern lenking. Dette fordi Google crawler alle nettsider via lenker. Hvis det ikke finnes noen lenker på siden, kan Google-roboten rett og slett ikke finne den.

Majestic

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Majestic gir deg innsikt i backlinks til nettstedet ditt. Her kan du se hvor mange og hvilke eksterne lenker du har til nettstedet ditt. Hvis du for eksempel skal lage flere redirects på nettstedet ditt, kan du bruke Majestic til å sjekke om noen av disse sidene har gode lenker som sender dem mye trafikk. I slike tilfeller kan du ta kontakt med de som har lagt inn lenken og be dem om å oppdatere den.

Verktøy for teknisk SEO-analyse

Screaming Frog

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Screaming Frog brukes til å crawle nettsteder. Her kan du bl.a. finne døde lenker, analysere sidetitler og metatekster, finne duplikatinnhold, generere XML sitemaps og mye mer. Denne dataen kan du bruke til å optimalisere nettstedet ditt for å oppnå bedre organiske rangeringer.

Screaming Frog er et program som lastes ned til din PC eller Mac.

DeepCrawl

Pris: Betalt

DeepCrawl tilbyr flere verktøy. SEO Analytics Hub er en av disse. Den fungerer på mange måter likt som verktøyet vi presenterte over. Samtidig vil DeepCrawl i større grad presentere deg dataen ved bruk av visuelle bilder.

Begge verktøy gir deg mange valg ved innstillinger for crawl og filtreringsmuligheter, men DeepCrawl vil, etter vår mening, gi deg noe flere muligheter. Hvor mye av dette du trenger er en annen sak. I stor grad vil det være smak og behag på hvilket av disse to verktøyene du vil foretrekke.

Verktøy for å overvåke rangering

RankRanger

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

I RankRanger kan du legge inn søkeord som du bruker på nettstedet ditt og spore utviklingen i rangeringer daglig, månedlig og se samlet utvikling fra startdatoen. Du kan i tillegg få en oversikt over organiske konkurrenter som rangerer på samme søkeord som deg.

SEM-rush

Pris: Betalt

SEM-rush er et stort og kraftig verktøy. I tillegg til å kunne gi deg oversikt over posisjon på søkeord du sporer over tid, kan du også bruke det til å gjøre søkeordsanalyser, tekniske sjekker av nettstedet og få innsikt i backlinks. Det finnes også egne seksjoner tilpasset annonsøren eller personen som sitter på bedriftens sosiale medier-kontoer.

Effektiviser arbeidet med kunstig intelligens

ChatGPT kan kombineres med hvilket som helst av disse verktøyene. Unngår du å bruke for mye tid på de tidlige fasene av optimaliseringen kan du bruke mer tid på å lage kvalitetsinnhold. Du kan be om ideer til ord, clustere eller "long tail" søkeord. ChatGPT kan også rangere disse søkeordene, og komme med forslag til forbedring av tekst, nettsider og mye mer. Les mer om hvordan du kan bruke ChatGPT i SEO-arbeid.

Bruker du andre verktøy du er fornøyd med?

Ønsker du hjelp fra et SEO-byrå med lang erfaring? Synlighet hjelper deg på vei mot å bli en autoritet på nett.