8 ting du trenger å vite om framtiden til digital annonsering
Dato publisert:
Dato oppdatert:
I digital markedsføring kommer forandringene ofte raskt og uten forvarsel. Fra år til år er det mye du som markedsfører må holde deg oppdatert på, og det kan være tidskrevende. For å få med oss det aller siste innen PPC og digital markedsføring, var Synlighet tilstede på Hero Conference i London, verdens største PPC-konferanse.
Her får du de 8 viktigste høydepunktene fra Hero Conference 2015 og et innblikk i hva som kan skje med digital markedsføring i 2016.
Hero Conference arrangeres av Hanapin Marketing fra USA, det samme byrået som står bak bloggen PPC Hero. I oktober 2015 arrangerte de for første gang Hero Conference i Europa. Tidligere har konferansen kun blitt arrangert i USA. 200 deltakere fra 25 ulike land var samlet for å høre foredragsholdere fra blant annet Wordstream, Google, Bing, Adobe og Search Engine Land diskutere fremtiden til PPC.
8. Bing-annonsering vokser
Bing-annonser er kanskje ikke det første (eller det andre) du tenker på når du skal annonsere på nett i Norge. Søkemotoren oppfattes som gammeldags, lite brukt, og ofte er den det lille ekstra du legger til på toppen av Google AdWords-annonseringen dersom du har budsjett til overs.
I løpet av de siste 6 årene har Bing vokst fra 8 % til 20 % markedsandel i USA (30 % hvis man inkluderer partnere), og de satser på å bli mye større.
Det er nå mulig å annonsere med Shopping-annonser på Bing på samme måte som i Google (noe å tenke på til julesesongen) og nye annonseformater er i beta i USA.
Vi følger spente med på hvordan Bing utvikler seg videre og spesielt på hvordan det påvirker det norske markedet.
7. Adwords-scripts - framtiden til PPC-annonsering
Adwords-scripts kan gjøre annonseringen din mer effektiv og livet ditt som PPC-markedsfører mye lettere. Dette var et tema som noen av de største navnene på konferansen pekte ut som framtiden til PPC-annonsering.
Med AdWords-scripts kan du automatisere rutineoppgavene og tilpasse annonser på en mye større skala enn det du gjerne har kapasitet til å gjøre i dag. Hvorfor alle ikke allerede bruker dette? Fordi du må kunne JavaScript eller ha en programmerer for hånden som kan lage scripts for deg.
Et tips om du ønsker å lære deg programmering selv er å tilbringe 10-15 timer på Khan Academy for å sette deg inn i det grunnleggende.
6. Hva gjør konkurrentene dine?
Vi er alle opptatt av hva “alle andre» gjør innen bransjen vår, og innen digital markedsføring har du mulighet til å finne en del informasjon om konkurrentene dine. Det er forskjellige måter du kan gå fram på, blant annet kan du bruker Auction Insights i Google AdWords til å se hvem konkurrentene dine er. Det finnes også en mulighet i Google Analytics som heter «Benchmarking». Den lar deg sammenligne ditt nettsted med snittet for bransjen du er i.
Jeff Sauer viste blant annet hvordan du kan bruke slik informasjon om konkurrentene til sette opp et idealbudsjett.
5. Er responsivt den beste mobiloptimaliseringen?
Mobiloptimalisering er ikke noe nytt. Norske bedrifter har gradvis fått med seg at de må tilpasse nettsiden sin til mobil, og responsive nettsider er blitt den nye standarden.
Det er nettopp responsive nettsider Joel Harvey fra ConversionSciences.com satte spørsmålstegn ved. Er responsive sider alltid den beste løsningen? Visste du at iPhone-brukere kan foretrekke et annet brukergrensesnitt enn Android? Hvorfor er det slik at mange bedrifter velger å følge en generell «best practice» istedenfor å optimalisere?
4. Det nyttige ved Cross-device sporing
Hva skjer om en bruker klikker på en annonse på mobil og senere går på PC-en og fullfører bestillingen? Dette er en av de store utfordringene for deg som digital markedsfører. Du er avhengig av å se hele brukerreisen for å kunne regne ut den virkelige verdien av annonseringen. Muligheten for å se dette i analyseprogrammer kalles Cross-device sporing.
Emma Searle fra Periscopix var blant dem som snakket om hvordan du best kan sette opp cross-device sporing og den praktiske nytten av å analysere dette.
3. PPC i fremtiden
I løpet av det siste året har det kommet flere innovasjoner enn i de siste 10 årene. Hvor kommer vi til å være i 2020? Vil det fremdeles være behov for folk med kunnskap om PPC? Brad Geddes fra Wolfgang Digital var blant flere som delte sine teorier om hvor brukeren, men også Google og de andre store aktørene i markedet, er på vei.
Brukeren får mer og mer kontroll over hva de ser på nettet. 25 % bruker Ad Blocker i Tyskland. De som handler på nett blir «trent opp» til å forlate handekurven, slik at de kan få opp annonser med rabatt. Folk som søker blir mer og mer vant til å finne det de trenger i søkeresultatene, istedenfor å klikke seg videre til en nettside.
Dette skaper nye krav til oss som markedsførere.
Google, Amazon, Microsoft, Facebook og Apple kommer stadig med nye lanseringer for å vinne brukere og annonsekroner. Eksempelvis konkurrerer Google og Facebook om video, mens Amazon og Google står for over 80 % av alle produktsøk i USA.
Et av de nye trendordene er «conversational shopping». Flere og flere brukere snakker nå med mobilen sin, noe som fører til søketermer som er annerledes enn det vi normalt skriver i søkemotoren. Dette fører igjen til endringer i måten du må tenke på PPC.
2. Den store Larry Kim
Et av de største høydepunktene under konferansen var Larry Kim. For dere som ikke kjenner ham, er han grunnleggeren av Wordstream og han ble kåret til «Mest innflytelsesrike PPC-ekspert» av PPC Hero i 2013 og 2014. Han har en god sjanse til å ta tittelen i 2015 også.I løpet av 130 slider og 40 heseblesende minutter tok han oss igjennom «Top 10 Social Media Hacks», der han blant annet viste hvordan $50 i annonsering på Twitter førte til TV-intervju og en eksponering verdt millioner av kroner.
1. Ekspertpanelet var uenige om Programmatisk-annonsering
På spørsmål om hvilken rolle programmatisk-annonsering vil ha i fremtiden, svarte Matthew Read og Sophie Newton fra ekspertpanelet, at det ville bli en viktigere del av hovedstrategien for digital markedsføring fremover, istedenfor bare en alternativ måte å styre annonser på. Larry Kim og Fred Vallaeys var uenige på dette punktet og mente at programmatisk ville bli en nedadgående trend i løpet av 24 måneder, etter hvert som Google Adwords kommer til å bli mer og mer sofistikert.Det kom også spørsmål til ekspertpanelet om hva som er den viktigste ferdigheten en markedsfører bør jobbe med i løpet av det neste året. Mens Sophie, Fred og Matthew var enige om at alle som driver med betal-per-klikk-annonsering bør sette seg inn i programmering og Adwords Scripts, mente Larry at koding kun er et verktøy for å implementere en strategi. Han mener at den viktigste egenskapen er å tenke kreativt i forhold til den digitale markedsføringen. Ønsker du å holde deg oppdatert på hva som skjer i digital markedsføring? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev og følg oss på Facebook!