Forside / Blogg / 7 trender markedsplanen din må ta stilling til i 2023
Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

7 trender markedsplanen din må ta stilling til i 2023

Dato publisert:

12.01.23
7 trender markedsplanen din maa ta stilling til i 2023 Oda Blogg Toppbilde 1200 628 px

Planlegger du for at du snart må drive markedsføring uten cookies? Samarbeider du med influensere? Kommer AI til å overta jobben din?

Mye tyder på at 2023 blir et år der vi må fortsette å planlegge for det uforutsette. Bedrifter som tør å teste og prøve nytt, står ofte sterkere rustet for potensielle endringer. Slike bedrifter utvikler seg og opparbeider et arsenal av erfaringer de kan bygge videre på. Tør du å teste nytt i 2023?

Her får du 7 viktige nyheter og trender som bør prege markedsplanen til enhver fremoverlent bedrift i 2023!

1. Markedsføring når alt blir ulovlig

2023 blir året når Universal Analytics slutter å samle data, og alle som vil fortsette å bruke Google Analytics, må bruke Google Analytics 4. Mange, men langt ifra alle, velger å fortsette med Google sin analyseplattform. En god del bedrifter velger i stedet verktøy som f.eks. ikke baserer seg på cookies, eller lagrer data i USA.

I tillegg kommer nettleseren Google Chrome til å gjøre det samme som Safari og Firefox allerede har gjort; blokkere tredjeparts-cookies - men det er foreløpig utsatt til 2024.

Er du klar for å markedsføre når “alt” blir ulovlig? Bygger du nettverk og jobber strategisk med å etablere verdifulle relasjoner? Har du datariggen som gjør at du kan ta gode beslutninger? Et første viktig steg er å få på plass ny analyseplattform.

Kjenner du at du har sovet i timen og lurer på hva dette handler om? Begynn med å se dette webinaret om “Livet etter Google Analytics”.

2. Influensere: En selvfølgelig del av markedsstrategien i 2023

Influensermarkedsføring vokser raskt. Forbrukere finner og følger meningene til influensere de stoler på, før de tar en beslutning om å kjøpe. Det trenger ikke nødvendigvis bety at du skal bruke den største andelen av markedsbudsjettet på et samarbeid med en av de største influenserene i Norge.

Tvert i mot.

Hele 56% av de som investerer i influensere samarbeider med såkalte mikroinfluensere. De har typisk flere tusen eller ti tusen følgere. Selv om antall følgere ikke er høyt, er det ofte slik at mikroinfluensere skaper høyere engasjement og troverdighet blant følgerne sine enn de influenserne som har flere hundre tusen følgere.

I 2023 bør du altså begynne - eller fortsette - å bygge opp et nettverk av influensere du samarbeider med. Finn de som snakker jevnlig til målgruppen din, som klarer å engasjere og ikke minst de som representerer merkevaren din på en god måte.

Hvilke influensere har du planlagt samarbeid med i 2023?

3. “TikTok”-ifisering av kreativt innhold

Publikummet på TikTok fortsetter å vokse, og plattformen er kilden til nye sosiale trender og ideer til innhold. Videoer hvor en influenser snakker direkte til kamera er populært på TikTok, og den typen innhold infiltrerer nå alle sosiale plattformer. Det samme gjelder hashtag-utfordringer, brukertrender og virale lydklipp.

Hvis du ikke vil havne bakpå, bør du følge med på hva som skjer på TikTok. Selv om målgruppen din ikke er på TikTok, vil du se at TikTok-trendene snart dominerer på Facebook og Instagram.

Lag deg en TikTok-profil, og finn ut hva som skjer >>>

4. Kvalitet over kvantitet for å vinne organisk søk

Opplevelsen av nettsiden din, og hvor relevant den er for den som søker, er nøkkelen til å vinne i søk i 2023. Google har verdsatt “experience” høyt i oppdateringene som kom i 2022. De har faktisk lagt til en ekstra E på retningslinjene som brukes av “Google Search Quality Raters” sånn at det nå lyder E-E-A-T (EXPERIENCE, expertise, authoritativeness, trustworthiness).

Les mer om oppdateringen fra Google her >>>

Mye innhold og lange tekster gir ikke nødvendigvis bedre rangeringer. Kvalitet over kvantitet er Google sitt mantra, og det bør være ditt fokus når du produserer innhold du vil skal bli funnet i søkeresultatet.

I tillegg kan du bite deg merke i at det har skjedd et skifte i søkemønster. Vi søker nå mer spesifikt enn tidligere. Det gir deg mer informasjon om hva som er intensjonen bak søket og gir deg muligheten til å øke relevansen på nettsiden din.

Finn ut mer om denne endringen i søkemønster her >>>

5. Lydannonser på YouTube

Høsten 2022 lanserte Google muligheten for lydannonser på YouTube. Med lydannonser kan du nå målgruppen din mens de hører på musikk eller podcast via YouTube. Når nye annonseformater lanseres, har du som annonsør en mulighet til å stikke deg frem. I tillegg vil du ofte få mye igjen for markedsbudsjettet om du er raskt ute med å teste nye muligheter.

Når Ipsos kan fortelle oss at 23% av den norske befolkningen over 18 år bruker YouTube Music daglig eller ukentlig, er det en kanal du virkelig bør vurdere:

Statistikk fra IPSOS over hvilke streaming kanaler nordmenn bruker daglig og ukentlig - uthevet YouTube Music med 23%

Kilde: IPSOS' SoMe tracker Q3'22

Kanskje lydannonser på YouTube er noe nytt du kan teste i tillegg til det du allerede kjører av podcast- eller radioannonser? Eller har du ikke prøvd lydannonser enda?

Et annet annonseformat du virkelig bør vurdere det kommende året, er lydannonser i podcaster. Bruken av podcast er nemlig voksende i alle aldersgrupper. Den er spesielt høy i alderssegmentet 18-39 år, blant den delen av befolkningen med høyere utdanning, og folk som bor i Oslo.

Søylegrafer som viser andelen i befolkningen som hører på podcast fordelt på hyppighet og aldersgrupper. Aldersgruppen 18-29 år hører mest tett fulgt av 30-39 år. Tekst i bildet: Aldersgruppen 18-39 år hører oftest på podcast. I gruppen 18-29 år hører 71% på podcast minst månedlig."

Kilde: Forbruker og Media markedsundersøkelsen til Kantar i 2021 med Acast

I motsetning til radio, som ofte brukes som bakgrunnslyd, så hører de fleste på podcast med hodetelefoner. Det betyr at du i større grad får en aktiv lytter via podcast. Kommer du med et relevant og godt budskap, kan du høste gull.

Lurer du på hva slags podcaster som finnes? Her kan du se de mest populære podcastene i Norge og hva de handler om >>>

6. Digitale TV-annonser og “out-of-home”-annonser blir mer tilgjengelige

Det er allerede mulig å kjøpe TV-annonser og digitale “out-of-home”-annonser programmatisk i Norge, men ikke via alle plattformer og ofte med begrensede varelagre.

I 2023 skal det forhåpentligvis åpnes for mer varelager og tilgjengelighet, slik at enda flere kan dra nytte av å styre kampanjene sine fra én og samme plattform.

Discovery+ har allerede litt varelager tilgjengelig for digitale TV-annonser programmatisk. Dette må ikke forveksles med TV-reklame som går på linær-TV. De kan ikke bestilles programmatisk. Digitale TV-annonser er korte videoannonser som vises når innhold streames på de respektive plattformene. Det jobbes både hos Discovery+ og TV2 Play med å finne løsninger slik at mer varelager kan bli tilgjengelig programmatisk, men det er høy konkurranse, så foreløpig anbefales det å bestille direkte hvis du må sikre deg visninger.

Digitale “out-of-home”-annonser (DOOH) har vært tilgjengelig allerede i ett år i Norge, og flere og flere annonsører inkluderer dette som en del av markedsmiksen. DOOH er annonser som du ser på skjermer ute i bybildet, for eksempel på flyplasser, buss- og togstasjoner, kjøpesentre eller på gater og torg.

Illustrasjoner av DOOH-annonser i bybildet. Tekst i bildet: "JCDecaux Norway - 130 mill. tilgjengelige viewed impressions ukentlig"

Kilde: JCDeacaux

JCDecaux har tilgjengeliggjort 100% av det digitale varelageret for programmatisk kjøp, og der kan du få tilgang på et riksdekkende nettverk med over 500 skjermer hvor du kan kjøpe helt ned til enkeltplasseringer på timebasis. Sannsynligvis vil også resten av utendørsaktørene starte opp salget i løpet av 2023.

Kjører du allerede annonser på TV og på digitale skjermer ute i bylivet? Eller er kanskje 2023 året du for første gang tester en TV-annonse, eller erfarer om DOOH-annonser er noe for din bedrift?

Les også: Fordelene ved programmatisk annonsering >>>

7. AI og virtual reality

Høsten 2022 kom det offentlig tilgjengelige AI-verktøy som kan produsere tekst og bilder i en kvalitet som nesten ikke kan skille seg fra det vi mennesker produserer. Blir 2023 året hvor vi kan stryke “nesten” fra den setningen?

Det er ikke nyhet at teknologi kommer på et tidspunkt til å løse ulike oppgaver bedre enn mennesker, men nå føles det nærmere enn før. AI-teknologi utforder nå hvordan vi produserer tekst og bilder. Mye tyder også på at inntoget av AI-chatboter vil påvirke hvordan vi henter svar på ulike problemstillinger.

Har du testet chatboten ChatGPT fra OpenAI? >>>

Aftenpostens teknologijournalist Per Kristian Bjørkeng setter spørsmålstegn ved Googles fremtid som søkemotor og at det igjen vil påvirke Googles annonsemarked kraftig. Paul Buchheit, mannen som grunnla Gmail, går så langt som å hevde at Google kommer til å lide samme skjebne som Gule Sider. “Gule Sider pleide å gi “good business”, men så ble Google så bra at alle stoppet å bruke Gule Sider. AI kommer til å gjøre det samme for nettsøk”.

Google ligger langt fremme i utviklingen av AI-teknologi, og kommer ikke til å ligge på latsiden mens verden endrer seg. Det lanseres nye annonseformater og features på løpende bånd for å sikre at de har løsninger annonsører ser verdien av å bruke.

Markedsførere må rett og slett elske, eller lære seg å elske, at utviklingen skjer raskt. Det ligger konkurransefortrinn i å være tidlig ute og tørre å teste nytt.

Dette går aldri av moten

Det er noen trender som vi har hatt med oss en stund og som fortsetter å dominere. Video er fremdeles den innholdstypen som vokser mest på nett, og det er spesielt de korte videoene alle vil ha.

Annonsører kan lene seg på maskinlæring for flere prosesser i både Google Ads og Meta-plattformen, som tidligere har vært svært tidkrevende. Det fratar ikke markedsførere jobber. Det frigjør derimot mer tid til å utvikle effektive kreative konsepter og markedsstrategier.

Det kanskje viktigste å sette fokus på i markedsplanleggingen for 2023, er merkevarebygging og posisjonering. I et marked der kjøpekraften er svekket, vil det være avgjørende å opparbeide seg en tydelig posisjon. Opplever du vekst fordi markedet er med deg? Hva da når markedet snur? Da gjelder det å ha posisjonert seg rett og sikre at du er “top-of-mind” i stedet for konkurrentene!

Hold deg oppdatert gjennom hele 2023 - meld deg på nyhetsbrev og få nyttige artikler og caser i mailboksen hver uke!