Forside / Blogg / 7 tips til hva du bør dele i sosiale medier i julen
Skrevet av: Maria Stenersen

7 tips til hva du bør dele i sosiale medier i julen

Dato publisert:

25.11.22
Skap julestemning med disse So Me tipsene SMALL

Har du planlagt hva du skal poste i julen? Her får du konkrete tips til hva slags type poster du kan dele i desember!

Julen nærmer seg med stormskritt, og har du ikke begynt å planlegge hva du skal dele i sosiale medier enda - så er det på høy tid å starte nå!

Sesongbasert markedsføring og årshjul er viktige verktøy å bruke for å sikre at du når ut til riktig publikum, med riktig budskap, i riktig tidsrom. Du må velge ut de merkedagene som er relevante for de tjenestene eller varene du tilbyr, og som passer dine kunder. Sjansen er stor for at november og desember er dine aller viktigste salgsmåneder i løpet av året, og da er det lurt å legge en plan.

Er desember ikke den store salgsmåneden for din bedrift? Da kan du fremdeles være med på å skape litt julestemning i feeden. Det kan du høste frukter av senere hvis du klarer å holde deg top-of-mind hos kundene på en god og relevant måte gjennom lavsesongen.

Nedenfor: Italiensk mat er kanskje ikke det første du tenker på i julen, men restauranten Villani i Bergen har klart å lage julestemning i Instagram-feeden sin allikevel.

Bruk merkedager til å lage publiseringsplan

Rundt jul er det mye som skjer og mange datoer å forholde seg til. Begynn med å lage en oversikt over viktige datoer og merkedager i desember. Disse er ofte et godt utgangspunkt for å lage innhold, tilbud og kampanjer: På hvilke dager er det relevant at du deler noe?

Her er en liste over de viktigste merkedagene:

  • Luciadagen (13.des)
  • 1-4. søndag i advent
  • Julaften (24.des)
  • 1.juledag (25.des)
  • 2.juledag (26.des)
  • Nyttårsaften (31.des)

Akkurat som julen kan komme litt brått på, så kommer ofte det nye året litt brått på. Når du nå først er godt i gang med planleggingen, er det lurt å ta med starten av året også. Legg i det minste en plan for januar. Du kommer til å takke deg selv for at du har vært ute i god tid, og kan starte året med litt lavere skuldre.

Legg så mye du kan inn i et planleggingsverktøy - både for slutten av desember og begynnelsen av januar - og nyt at du kan slappe av i høytiden med familie og gode venner mens det enda er aktivitet i kanalene dine!

Tips 1: Del informasjon om åpningstider og tilbud ofte

Har dere noen spesielle tilbud eller salg frem mot jul? Kanskje en kveld med julegavehandling og ekstra gode tilbud? Nattåpent eller utvidede åpningstider? Kanskje en julekalender med tidsbestemte tilbud fra dag til dag? Eller har du egne sesongprodukter i juletiden?

Del det, og del det ofte. På forskjellige måter med ulike innfallsvinkler og varierende innhold. 

Nedenfor: The Body Shop har egen juleserie med dufter som passer til juletiden.

Gjør det enklest mulig for kundene dine å finne frem til informasjon som er viktig, og legg det hyppig ut både som story og i feeden. Lag en egen highlight på Instagram-profilen din som informerer om alt kundene trenger å vite, eller fest en post Facebook-feeden din.

Nedenfor: Her har NGIR - renovasjonsselskap i Nord Hordaland informert om åpningstider i julen på en julete måte.

Tips 2: Lag gøy og relevant innhold til juletiden

Hva med en julegaveguide med tips til mor, far, søsken, den turglade, personen som har alt eller kjæresten? La de ansatte by på sin ekspertise ved å foreslå gaver som kan hjelpe kundene dine med å finne den perfekte julegaven. 

Julegaveguider kan være omfattende lister på nettsiden, eller enkle poster hvor du fremhever noen få produkter av gangen.

Nedenfor: Her kan du se eksempel på hvordan du kan designe en gaveguide som kan tilpasses forskjellige deler av målgruppen din + et eksempel på et enkelt gavetips fra Kitch'n sin Facebook-side.

Eksempel på hvordan en gaveguide for forskjellige personer kan se ut
Kitchn gavetips 2020 small

Du trenger heller ikke begrense deg til å snakke om julegaver. Vis frem topp fem kjoler til julebordsesongen, hvilke retter som er på julemenyen og hva stemningen kommer til å være om julebordet holdes i dine lokaler. Eller du kan være kreativ når du skaper relevans mellom bedriften din og julen, slik som SINTEF har vært her:

Tips 3: Kjør en konkurranse eller “give away”

Julen er den perfekte tiden for “give aways” og konkurranser! Velg ut en fin premie som er relevant for målgruppen din og det du tilbyr. Ekstra fint er det om det du gir vekk passer sammen med juletiden også. Gjør det enkelt å delta i konkurransen, og gi klare retningslinjer for når og hvordan vinneren blir trukket ut. Og ikke glem å dele når du har trukket en vinner. Kanskje du kan få de som vinner til å dele i sosiale medier også?

Anbefalinger til Facebook-konkurranser finner du her >>>

Tips 4: Vis menneskene bak bedriften

Er det en tid det er lov til å spille på følelser og det menneskelige i bedriften, så er det nå! Folk ønsker å se menneskene de møter når de kommer inn i en butikk, kokken på restauranten hvor de skal holde julebord og de som tar telefonen til kundeservice.

Hva med å spørre de ansatte hva de ønsker seg? La dem vise frem deres beste julegavetips eller kanskje de kan fortelle om sine fineste juletradisjoner?

Nedenfor: Her anbefaler The Body Shop produkter som er perfekt til julekalender med ansatte i en av butikkene deres.

Tips 5: Hva skjer “behind-the-scenes”?

Holder dere på å pynte butikken til jul? Pakker dere opp julevarer på lageret? Eller har dere julebord sammen med de ansatte? Vis det frem!

Ta med deg kundene dine på forberedelsene, og vis “sneak peaks” av det som skjer i kulissene underveis. Folk elsker å se de mindre polerte sidene av en bedrift på sosiale medier. De ønsker å bli tatt med inn i det som skjer fra dag til dag. Slipp dem inn!

Tips 6: Lag en oppsummering av året

Hva med å samle sammen bestselgerne i året som gikk? Vise fram de viktigste, nye lanseringene dere gjorde? Eller andre ting som skjedde i løpet av året? Det kan gi en morsom og informativ oppsummering som både kan fungerer som mimring og inspirasjon inn i slutten av året. For eksempel slik som Den Nationale Scene i Bergen har gjort her hvor de har oppsummert med alle forestillingene de hadde i 2021:

Tips 7: Spre julestemning der du kan

En nisselue på logoen, noen snøkrystaller på hjemmesiden eller Instagram-stories med “It´s beginning to look a lot like christmas” som bakgrunnssang. Det skal ikke så mye til for å skape julestemning. Og nå i julen er det lov å dra på og være litt ekstra cheesy.

Lag små videosnutter, gøye reels eller post et bilde av de ansatte med stygge julegensere for å ønske god jul og godt nytt år fra bedriften.

Fikk du noen ideer til poster du kan dele for bedriften din i desember? Da er det bare å komme i gang!

Ønsker du flere tips?