Forside / Blogg / 7 tips til hva du bør dele i sosiale medier i julen

7 tips til hva du bør dele i sosiale medier i julen

Dato publisert:

25.11.22

Dato oppdatert:

25.11.24
Skap julestemning med disse So Me tipsene SMALL

Har du planlagt hva du skal poste i julen? Her får du konkrete tips til hva slags type poster du kan dele i desember!

Sesongbasert markedsføring er viktig

Julen nærmer seg med stormskritt, og hvis du ikke har planlagt hva du skal dele i sosiale medier enda, er det på høy tid å starte nå.

Sesongbasert markedsføring og årshjul er viktige verktøy for å sikre at du når riktig publikum med riktig budskap i riktig tidsrom. Velg ut de merkedagene som er relevante for dine varer og tjenester, og som passer målgruppen din. November og desember er for mange viktige salgsperioder i løpet av året, så det lønner seg å ha en plan.

Hvis desember ikke er en stor salgsperiode for bedriften din, kan du likevel skape litt julestemning i feeden. Dette kan gagne deg senere, fordi du holder deg top-of-mind hos kundene på en relevant måte også i lavsesongen.

Nedenfor: Italiensk mat er kanskje ikke det første du tenker på i julen, men restauranten Villani har klart å lage julestemning i Instagram-feeden sin likevel.

Lag innhold i sosiale medier rundt viktige merkedager

Rundt advent og jul er det mange datoer som kan gi innholdsideer. Disse er ofte et godt utgangspunkt for å lage innhold, tilbud og kampanjer:

Her er en liste over de viktigste merkedagene:

  • Luciadagen (13.des)

  • 1-4. søndag i advent

  • Julaften (24.des)

  • 1.juledag (25.des)

  • 2.juledag (26.des)

  • Nyttårsaften (31.des)

Julen kommer raskt, og det samme gjør nyttår. Når du er i gang med planleggingen, kan det være lurt å ta med starten av året også. Legg en plan for januar, så unngår du stress når året starter. Bruk gjerne et planleggingsverktøy for slutten av desember og begynnelsen av januar, slik at du kan slappe av i høytiden mens innholdet går ut som planlagt.

Dette bør du gjøre i sosiale medier før jul

Tips 1: Del viktig informasjon

Viktig informasjon bør deles i sosiale medier. Har dere andre åpningstider, en spesiell meny eller begrensede tilbud i desember? Sørg for å dele denne informasjonen flere ganger - slik at du er sikker på at dine følgere har fått det med seg. Budskapet kan være det samme, men varier format, materiell og tekst.

Nedenfor: The Body Shop har egen juleserie med dufter som passer til juletiden.

Tips 2: Lag gøy og relevant innhold til juletiden

Har dere spesifikke tilbud, kampanjer eller produkter for tiden? Hva med å dele julegavetips til ulike målgrupper som “til henne” eller “til far”? Dette kan lages som innhold i feed, men story med direktelenker er også en fin trafikkdrivende kilde - som også gjør det enklere for følgere å finne passende produkter. La de ansatte vise frem sine favoritter – de kjenner produktene godt og kan gi troverdige anbefalinger.

Du trenger ikke å begrense deg til å snakke om julegaver. Vis frem “topp fem kjoler” til julebordsesongen, hvilke retter som er på julemenyen og hvilken stemning som kan forventes om julebordet holdes i dine lokaler.

Nedenfor: Her kan du se eksempel på hvordan du kan designe en gaveguide som kan tilpasses forskjellige deler av målgruppen din + et eksempel på et enkelt gavetips fra Kitch'n sin Facebook-side.

Eksempel på hvordan en gaveguide for forskjellige personer kan se ut
Kitchn gavetips 2020 small

Tips 3: Kjør en konkurranse eller “giveaway”

Tiden før jul er perfekt for konkurranser eller giveaways, og dette er noe som skaper engasjement og visninger. Velg ut en fin premie som er relevant for målgruppen din og det du tilbyr. Ekstra fint er det om det du gir vekk passer sammen med juletiden også. Pass på at du kjører konkurranser etter vilkår fra plattformen du bruker. Gjør det enkelt å delta i konkurransen, og gi klare retningslinjer for når og hvordan vinneren blir trukket ut. Og ikke glem å dele når du har trukket en vinner.

Anbefalninger til Facebook-konkurranser finner du her >

Tips 4: Vis menneskene bak bedriften

Er det en tid det er lov til å spille på følelser og det menneskelige i bedriften, så er det nå! Vis frem menneskene i bedriften, vi ønsker å se de vi møter i butikken, de som lager maten som blir servert, eller de som svarer på telefonen når vi ringer til kundeservice.

Nedenfor: Her anbefaler The Body Shop produkter som er perfekt til julekalender med ansatte i en av butikkene deres.

Tips 5: Hva skjer “behind-the-scenes”?

Også her handler det om å vise frem det som skjer. Pyntes det ekstra til jul? Har dere juletre på kontoret eller i butikken som dere pynter sammen? Har dere en adventskalender på jobb? Noe ekstra førjulskos på kontoret? Hva med de som pakker ordren som ble bestilt i nettbutikken, de som tar i mot og organiserer varene som skal ut i butikken til jul. Ta med kundene på forberedelser, sneakpeaks av det som skjer i kulissene underveis. Vi elsker å se den mindre polerte siden av bedriften på sosiale medier. Slipp følgerne dine inn i varmen og la de se hva dere driver med når dere ikke sender en mail, sitter i telefon, står bak kassa eller gjør de hverdagslige tingene.

Tips 6: Lag en oppsummering av året

Hva med å lage en film om året som er gått? Som viser alle viktige hendelser, nye lanseringer som er blitt gjort, eller andre viktige hendelser i løpet av året. Kanskje kan det være en liten “cliff hanger” til noe spesielt som skjer til neste år? Gi en morsom og informativ oppsummering av året som er gått. Takk alle som har bidratt, handlet, benyttet seg av tjenestene. Og legg gjerne med at dere håper å se dem til neste år eller fortsette det gode samarbeidet med alle deres kunder.

Tips 7: Spre julestemning der du kan

Er ikke desember eller juletider en viktig eller salgsutløsende for din bedrift? Spre julestemning likevel, fordi du øker din egen synlighet for nåværende og potensielle kunder.

Lag en post om at du ønsker følgerne dine en fin førjulstid, god jul og godt nyttår. Legg på juleemojies, og legg på relevante julesanger. Bruk bilder, karuseller, videoer, reels, stories og alt som er tilgjengelig. I julen er det lov å dra på og være litt ekstra cheesy.

God jul og lykke til!

Fikk du noen ideer til poster du kan dele for bedriften din i desember? Da er det bare å komme i gang!

Ønsker du flere tips?