Forside / Blogg / 7 tips: Hvordan øke salget i nettbutikken

7 tips: Hvordan øke salget i nettbutikken

06.09.21
7 tips oke salg nettbutikk hoved SMALL

Jobber du med å øke konverteringsraten og handlekurven i nettbutikken din? Da kan resultatet være solid økning i omsetning mot slutten av året!

Tidligere i år inviterte vi Simon Aaen Vaala, CSO i Hello Retail, på webinar. Der kom han med 7 konkrete tips til hvordan du kan øke konverteringsraten og gjennomsnittlig ordreverdi i nettbutikken din, og samtidig gi kundene dine en god handleopplevelse. 

Du kan få tilsendt opptak av webinaret helt gratis her, eller lese videre for å få en kort oppsummering!

7 tips til økt salg i nettbutikken

Ofte snakker vi om hvor viktig det er å skape trafikk til nettbutikken fra ulike kanaler. Vel og bra det, men hvordan kan du sørge for at de som kommer til nettsiden faktisk gjennomfører et kjøp? At de kjøper “mest mulig”? Og at de kommer tilbake til deg neste gang?

Tips 1: Gjør det enkelt å legge mer i handlekurven

Det finnes ingen det er lettere å selge til enn dine eksisterende kunder. Ved å gjøre noe så enkelt som å vise tilleggsprodukter, anbefalte produkter, bestselgere eller salgsvarer på produktsidene dine, kan du få de som allerede kjøper til å kjøpe mer - altså mersalg.

Det som er viktig å passe på er at forslagene du viser på produktsidene oppleves som relevante for kunden. Hvis du kommer med gode, relevante forslag, vil det gjøre handleopplevelsen enklere og mer effektiv for den som kjøper.

Simon viste et eksempel fra Cykelexperten i Danmark. På nettsiden deres kan du f.eks. få opp en liste over alle flaskeholderne som passer til akkurat den sykkelen du ser på. Da er det enkelt for deg å legge til en flaskeholder i handlekurven i samme slengen. For deg som kunde føles dette som god service, siden du ble minnet på at du kunne trenge flaskeholder, og i tillegg slapp å lete etter det.

Mersalg er altså både gunstig for nettbutikken, som ser økt gjennomsnittlig ordreverdi, og en god handleopplevelse for kundene.

Skjermdump av sykkelprodukt på Cyklexperten hvor du ser et utvalg flaskeholdere under selve produktet

Tips 2: Spill på hastverk

Det er fryktelig vanskelig å få kunder til å kjøpe et produkt de ikke har lyst på, men du kan påvirke dem til å kjøpe noe de HAR lyst på i dag heller enn i morgen. Om kundene bestemmer seg for å vente en dag eller to er det stor fare for at de går tilbake til Google. Da finner de kanskje en av dine konkurrenter, i stedet for deg. Derfor handler hastverk om å få dem til å handle når de allerede er i nettbutikken din.

Hvem har vel ikke latt seg stresse litt av meldinger som “limited edition”, “x igjen på lager” eller en tidsbegrenset rabatt?

Skap hastverk, men pass på at meldingene ikke får en negativ effekt, eller at de blir for “masete”. Å vise lagerstatus på nettsiden vil i det minste kunne bidra til en god brukeropplevelse. Det samme kan nedtelling til et salg er over, så lenge salget faktisk er over og ikke bare starter igjen om et par dager med en liten vri. Det ser kundene dine fort gjennom.

Tenk gjennom hvilke meldinger som passer inn med merkevaren din, og bruk hastverk fornuftig.

Tekstplakat med: "Visste du at... Hastverksmeldinger ikke bare kan brukes på selve nettsiden, men også i annonser, for eksempel på Google?

Tips 3: Bruk og vis fram kundeomtaler

Kundeomtaler, eller “reviews”, skaper trygghet. Derfor vil de kunne øke både konverteringsraten og gjennomsnittlig ordreverdi i nettbutikken din.

Du kan også bruke omtaler for å skille deg ut i søkeresultatet til Google - både på shopping-oppføringer:

Skjermdump av shopping-annonser i Google Søk med en annonse som har reviews-stjerner

I tillegg til betalte og organiske resultater i søk:

Skjermdump av søkannonser hvor en av annonsene har reviews-stjerner

Det finnes flere tilbydere av systemer som gjør behandlingen og utnyttelsen av kundeomtaler effektiv, deriblant TrustpilotYotpo og norske Lipscore.

Dersom du ønsker å vite mer om hvordan du burde bruke kundeomtaler i nettbutikken din, kan du gjerne ta kontakt med oss for en prat.

Tips 4: Bygg e-postlister

La oss si at du har en 2% konverteringsrate i nettbutikken din. Dette forteller oss at de aller, aller fleste som besøker deg ikke er klare for å kjøpe med en gang. Inspirasjon og vindusshopping har blitt flyttet fra fysiske butikker til det digitale, spesielt under koronapandemien.

Du må sørge for at de kundene som ikke er klare for å kjøpe akkurat nå, kommer tilbake til nettbutikken din når de tilslutt er klare med betalingskortet. En billig og effektiv måte å holde kontakt med kundene dine er å sende dem nyhetsbrev på e-post.

Så hvordan får du kundene til å melde seg på nyhetsbrev?

Her har du noen effektive metoder for å hente e-postadresser:

  • slide-ins/pop-ups

  • exit intent pop-ups

  • lagre ønskeliste

  • gratis e-guider og nyttig innhold

  • konkurranser

  • kundeklubb eller lojalitetsprogram

  • Facebook Lead Ads

  • Lead Form Extension på Google


“Pop-ups? Er ikke det bare irriterende?”, tenker du kanskje? 

For mange bedrifter kan pop-ups faktisk være veldig effektivt for å samle inn e-postadresser. Men du må passe på at det ikke blir for masete. Vi anbefaler at du tester for å finne balansen. 

Du bør teste og finne ut:

  • Hvilke budskap funker for din bedrift?

  • Hvor mye tekst er bra?

  • Hvilke sider skal ha pop-up?

  • Hvor fort skal de dukke opp (ikke for sent, ikke for tidlig)?

Eksemplet på forskjellige typer pop-ups

Tips 5: Smarte e-poster - “Din beste selger”

Hva mer kan du egentlig gjøre enn nyhetsbrev når du har samlet inn alle disse e-postadressene? Nå kan du kommunisere med kundene dine før, under og etter de har gjennomført et kjøp. Da er mulighetene nesten uendelige. Og med automatiske systemer vil mesteparten av jobben gå av seg selv. 

Du kan for eksempel sende e-poster med disse overskriftene: 

  • “Et av produktene du tittet på er nå på salg”
  • “Produktet på din ønskeliste er nå tilbake på lager”
  • "Kjøp med delbetaling fra Klarna”
  • “Vi savner deg, se hva som nettopp har kommet til butikken” 
  • “Gratulerer med dagen, her er din rabattkode” 


Nøkkelordet er å gjøre e-postene så personlige og relevante som overhodet mulig. 

Og ikke glem påminnelser hvis du selger forbruksvarer! Har en kunde kjøpt en pakke med hundemat som skal vare i tre måneder? Send dem en påminnelse på e-post etter to og en halv måned, og sørg for at de handler hos deg neste gang også.

Tips 6: Bli varslet når noe går galt

I nettbutikker det det mange komplekse systemer som kjører i bakgrunnen, og det er ikke til å unngå at det av og til forekommer “bugs” eller feil i disse systemene. Pass på at du, eller noen andre webansvarlige, blir varslet så snart dette skjer sånn at dere kan få fikset problemene så fort som mulig. 

Jo lengre problemene ligger uløst i nettbutikken din, jo flere kunder vil forsvinne til nærmeste konkurrent. Da taper du potensielt mye salg og inntekt!

Tips 7: Smart mersalg med innsikt om besøkende

For å få best mulig effekt utav mersalgsaktivitetene dine på nettsiden, bør du også strebe etter å gjøre mersalg så personlig som overhodet mulig. 

Hvor godt kjenner du egentlig kundene dine? Vet du hvem som er dine mest lojale VIP-kunder? Og kanskje enda viktigere, vet du hvilke av produktene dine som skaper høyest livstidsverdi? Og hva gjør du i så fall for å fremme disse produktene?

Med hjelp fra Hello Retail kan du se hvilke kunder og hvilke produkter som gir mest igjen over tid. Dette er ikke nødvendigvis de samme produktene som har høyest margin på kort sikt. Simon fortalte at hos en av kundene deres fant de ut at kundene som først kjøpte Lego hos dem hadde mye høyere livstidsverdi enn de som ikke gjorde det.

Finn de beste kundene og målgruppene dine med innsikt i all dataen du sitter på, og belønn dem med tilbud og tidlig tilgang til produkter som ingen andre får.

Hva skal DU gjøre for å øke salget i din nettbutikk?

Takk til Simon i Hello Retail for alle gode tips til hvordan du kan øke omsetningen i nettbutikken. Er du rask kan du få på plass noen av dem før vi er midt inne i årets travleste handlesesongen. Og da utgjør plutselig en konverteringsrate på 2,5% versus en på 2% ganske mye penger!

Har du lyst til å komme i gang med å øke salget i nettbutikken?

Har du lyst å få enda mer innspill til de 7 tipsene, kan du laste ned webinaret med Hello Retail gratis her!