Forside / Blogg / 7 metoder for å finne ut hvilke ord målgruppen din bruker

7 metoder for å finne ut hvilke ord målgruppen din bruker

Dato publisert:

30.01.23
Hvilke ord og uttrykk bruker målgruppen din?

Når du bruker samme språk som målgruppen din, vil de oppleve at du forstår dem. Det bygger tillit.

Finnes det en spesiell jargong hos målgruppen? Bruker kundene dine andre ord for å beskrive sine behov, enn det fagfolk i bedriften ville brukt. Hva vektlegger målgruppen når de skal gå til innkjøp av produkter eller tjenester din bedrift tilbyr. Denne innsikten er essensiell for å forbedre salg- og markedsføringsresultatene.

Det finnes mange forskjellige måter du kan bli bedre kjent med målgruppen din. Her er sju forskjellige metoder du kan bruke for å finne ut hvilke ord og uttrykk du bør legge vekt på:

1: Intervju eksisterende kunder

Å gjennomføre intervjuer er en fantastisk måte å bli ordentlig kjent med kundene dine på.

Hvis du har tid til å gjennomføre en serie intervjuer med eksisterende kunder, kan dette være den beste måten å få den innsikten du trenger.

Bruk tid på å formulere de rette spørsmålene. Du vil at den som blir intervjuet skal bruke sine ord for å beskrive produktene dine og bedriften din, på en naturlig måte.

2: Send ut spørreundersøkelser på e-post

Å gjennomføre én til én-intervjuer med kunder kan være tidkrevende. Da er spørreundersøkelser på e-post en mindre kostbar måte å høre fra dem.

Når du sender ut spørreundersøkelser, bør du stille flere spørsmål rundt hva den opplevde verdien av produktet ditt er. Med de riktige spørsmålene vil du kunne avdekke hva dine eksisterende kunder synes om produktet, og finne mønstre i hvordan kundene dine ordlegger seg.

For å få gjennomført dette, er du avhengig av å allerede ha en e-postliste med kunder som aktivt har godkjent å motta e-postmarkedsføring fra deg. Den listen bør ha en viss størrelse – gjerne på flere tusen mottakere – slik at svarene du får tilbake faktisk kan ha en viss statistisk signifikans for målgruppen din. Det er ikke unormalt å sitte igjen med så lave svarprosenter som 10-20%.

Det kan være smart å sende ut spørreundersøkelsen med et insentiv til å fullføre. Hva med å trekke en vinner av et gavekort blant de som svarer? Eller kanskje alle som bruker tiden sin på å svare kan få en rabattkode, eller ekstra poeng i kundeklubben din?

3: Spørreundersøkelser på nettstedet ditt

Det finnes svært gode tredjepartsverktøy for å lage og samle inn innsikt på nettsiden i form av spørreundersøkelser. Med en kort og konsis spørreundersøkelse som popper opp på rett tidspunkt, kan du få god innsikt i hvordan målgruppen bruker nettstedet.

En slik spørreundersøkelse er en spesielt god måte å komme i kontakt med potensielle nye kunder. De besøker gjerne nettstedet ditt, selv om de ikke har handlet av deg ennå. Kanskje du kan finne ut hva som skal til for å overbevise denne delen av målgruppen?

4: Snakk med selgere og kundeserviceavdelingen

Hvem snakker med kundene dine hver dag? Det er selgerne dine og ansatte på kundeserviceavdelingen. De har daglig kontakt med målgruppen din, og sitter på verdifull kunnskap som du kan bruke i markedsføringen.

Mest sannsynlig, kan de allerede nå gi deg masse innspill på ord og uttrykk kundene bruker, samt typiske spørsmål og bekymringer de ofte kommer med. Du kan også be om at de noterer seg hvilke ord og setninger som går igjen når de prater med kunder framover. Da vil du kontinuerlig kunne følge med på utviklingen av målgruppen din.

5: Les anmeldelser hos deg selv og konkurrentene

Hvis du har anmeldelser på nettstedet ditt, så er det et godt sted å begynne for å plukke opp hvilke ord og fraser som blir brukt om det du selger. Men ikke begrens deg til nettstedet. Du vil ofte finne nyttige anmeldelser og kommentarer i sosiale medier, samt Google Business Profile og andre vurderingssider og -tjenester.

Du kan også se på anmeldelser på dine konkurrenters nettsider og sosiale profiler. Ikke bare kan du få innblikk i språket til målgruppen din. Du kan også få forståelse for hvilke smertepunkter de har når de skal velge produktene du selger. Potensielt, kan du også finne ut hvorfor de velger deg over andre konkurrenter og motsatt.

Er du i den rette bransjen, kan du også finne fora, for eksempel på Reddit, hvor spesielt interesserte kunder diskuterer produkter innenfor din bransje. Kanskje du kan begynne å prate med dem der? Flere bedrifter har hatt suksessfulle samarbeid med slike fora, hvor de har fått hjelp til produktutvalg og produktutvikling.

6: Hold øye med internsøk på nettsiden din

Søkefeltet på nettstedet ditt er som en kort samtale med målgruppen din. Der forteller nemlig målgruppen deg akkurat hva de leter etter. Denne innsikten kan du bruke til å tilpasse språket på nettstedet.

I disse søkene kan du også finne annen nyttig informasjon. Du kan, for eksempel, se om det er sesongsvingninger i etterspørsel, og hvilke produkter som kanskje burde bli lettere å finne.

Sjekk rapporten for internsøk i ditt analyseverktøy, og lag deg en rutine for å sjekke den med jevne mellomrom.

7: Gjennomfør en søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse er et verktøy for å finne riktige og viktige søkeord til nettstedet ditt. Ved å samle søkeord, og sjekke søkevolumene på de ordene, kan du ta et informert valg om hvilke ord som er viktigst for din bedrift å være synlig på. Analysen gir også innsikt om hvilke ord du bør bruke i kundekommunikasjonen.

Slik lager du en søkeordsanalyse – inkludert gratis mal >>>

Bruk verktøy som søkeordsplanleggeren i Google Ads og Google Trends for å få rask innsikt i søkeord målgruppen din bruker. Da kan du også oppdage trender og endringer i søkemønstre så tidlig som mulig.

Finn ut mer om hvordan du bruker disse og andre verktøy her >>>

Bruk de samme ordene som målgruppen din

Klarer du å kommunisere slik at målgruppen din tenker “yes, her har jeg funnet en leverandør som virkelig forstår mine behov” – ja, da har du gjort veien til et salg betydelig kortere.

Når du bruker de samme ordene som målgruppen din, vil du oppleves mer relevant. Metodene beskrevet over, vil være til stor hjelp for å få denne innsikten. Etterhvert som du lærer språket til målgruppen din, er neste steg å tilpasse kommunikasjon i alle kanaler og flater der målgruppen din er. Det kan være i annonser, i e-poster, i handlekurven på nettstedet, i chatløsning og i sosiale kanaler.

Har du lyst på flere tips og triks til hvordan forbedre markedsføringen din? Følg oss på LinkedIn!