Forside / Blogg / 7 enkle punkter: Slik planlegger du en effektiv kampanje

7 enkle punkter: Slik planlegger du en effektiv kampanje

05.07.21
Kampanjeplaner stine marie FB NS

Kjenner du at du blir litt stresset av å tenke på årets store Black Friday-kampanje?

Her får du 7 kjappe og enkle sjekkpunkter for hvordan du kan planlegge en effektiv og vellykket kampanje!

1. Start planleggingen tidlig ⏳

Dette rådet er gitt så mange ganger opp igjennom historien at det nesten kan høres ut som et gammelt kjerringråd, eller en myte. Men det er det ikke - det er tvert imot et helt ektefølt og godt råd som være med i en artikkel som handler om planlegging av en effektiv og god kampanje.

Skal du for eksempel planlegge Black Friday, anbefaler vi at du starter planlegging allerede før sommeren. Du trenger ikke å spikre alle detaljene, men det kan for eksempel vært lurt å tenke på hva slags tilbud du vil ha. Da unngår du å ende opp med et restesalg som verken eksisterende eller nye kunder er interessert i.

2. Sett tydelige og konkrete mål 🎯

Bak enhver effektiv kampanje er det et tydelig mål. Still deg spørsmålet “hva ønsker vi å oppnå med denne kampanjen?”

Dersom du skal nå ut til en ny målgruppe, eller i et nytt område, vil rekkevidde og visninger være et bedre (og mer realistisk) mål enn salg. Skal du derimot ha en stor salgskampanje med gode tilbud, vil salg være et naturlig mål for kampanjen.

Men “salg” er ikke konkret nok i seg selv - hvor mange salg eller hvor mye vil du selge for?

Ikke sammenlign deg selv med andre, men gjør det bedre enn du gjorde det i fjor eller i går.

3. Finn målgruppen din på nett 🔎

Du vet gjerne en god del om kundene dine fra før, men uansett hvor tydelig du kan se dem for deg, så kan det være utfordrende å finne kjernekundene i den digitale jungelen. Det er for så vidt helt greit, for det finnes neppe et fasitsvar med to streker under her. Ta heller alle valgene som en ypperlig mulighet til å teste ulike målgrupper.

Et tips er å se nærmere på tallene under “Audiences” i Google Analytics:

Skjermdump av Audience-menyen i Google Analytics

Her kan du finne ut mer om de som besøker nettstedet ditt allerede. For eksempel kan du se hvor de holder til, om de besøker nettsiden fra mobil og hvilke interessepublikum Google har plassert dem i. Husk at noen publikumslister er større enn andre, så det kan være vel så interessant å se på konverteringsrate, ikke bare antall brukere og omsetning, når du skal finne en effektiv publikumsliste å teste med kampanjen din.

Les mer om de ulike målgruppe-mulighetene i Google Ads her!

4. Finn flere budskap å teste 📣

Når du har klart for deg hva målet med kampanjen er, samt hvilke målgrupper du ønsker å snakke til, kan du bestemme hvilke budskap du vil teste. 

Prøv så godt du kan å skille deg ut fra mengden, og få fram hvorfor kundene bør velge nettopp deg. Unngå for all del å legge alle eggene dine i én kurv ved å bestemme deg for kun ett enkelt budskap. Test heller litt ulike varianter for å se hvilke som fungerer best. Kanskje noen målgrupper liker et budskap best, mens en annen målgruppe reagerer på et annet?

Les mer om hvordan du kan skille deg ut i sosiale medier her!

5. Velg de riktige kanalene ✅

Selv om mange kanskje tror det, så er det faktisk ikke slik at bare ungdom bruker Snapchat og bare middelaldrende kvinner bruker Facebook. De er kanskje hovedmålgruppen i de respektive kanalene, men det er fullt mulig å nå voksne både på Snapchat og YouTube, samt å nå yngre målgrupper på Facebook og Google.

Tenk heller på hvilket modus du ønsker at kundene skal være i når de ser annonsene dine - vil det for eksempel være gunstig å nå dem når de leser nyheter i Aftenposten, når de underholdes av video etter video på TikTok eller kanskje når de skroller mer tankeløst gjennom Facebook?

6. Lag materiale som skiller seg ut 🎨

Tror det eller ei - men mange hopper over trinn 1, 2, 3, 4 OG 5 og begynner rett på trinn 6. Det kan kanskje spare litt tid, men det vil sannsynligvis ikke lønne seg i det lange løp. Det er mer sannsynlig at du vil bruke mye penger, og få lite igjen for det. Det lønner seg nemlig å pushe “riktig” budskap mot “riktig” målgruppe i “riktig” kanal - og først når du har en klar plan på disse tingene gir det mening å lage materiell.

Her er det også viktig at du jobber for å skille deg ut. Kanskje du ikke må ha svarte annonser selv om det er Black Friday?

En kollasj av flere Black Friday-annonser som alle er i hovedsakelig svart og rødt

Pass på at det viktigste budskapet er det som kommer tydeligst frem, de aller fleste ser nemlig ikke hele annonsen, uansett om det er tekst, bilde eller video. Faktisk er det slik at brukere ser på en display-annonse på nett i 1,3 sekunder i snitt - Hvor mye rekker du å lese på 1,3 sekunder?

Det er også viktig at du har en rød tråd i materialet. Det bør ikke være for store forskjeller på farger, uttrykk og budskap i det som blir sendt ut på nyhetsbrev, forsiden på hjemmesiden, og videoen på YouTube. Gjør det lett for målgruppen å kjenne deg igjen, og se hvem som er avsender.

7. Optimaliser kampanjene fortløpende ✨

En feil mange gjør er å si seg fornøyd i det øyeblikket kampanjen er satt opp, og bare lar det gå sin gang. Det er da arbeidet starter!

For å kjøre en mest mulig effektiv og vellykket kampanje er det viktig at du tester ulike målgrupper, ulike budskap og ulike kanaler. På denne måten vil du underveis i kampanjeløpet kunne se hva som fungerer best, og gjøre justeringer basert på dette. Da får du mest mulig utav kampanjebudsjettet ditt, og du kan gjøre justeringer på budsjettet dersom det går bedre eller dårligere enn forventet.

Bonusen er at du også blir enda bedre kjent med målgruppene dine, og dermed er du bedre rustet til neste kampanje skal planlegges.


Trenger du hjelp med å planlegge din neste kampanje?