6 verktøy som hjelper deg å maksimere salget i nettbutikken
Dato publisert:
Har nettbutikken din de essensielle forutsetningene for å kunne prestere maksimalt?
I fysiske butikker har du selgerne dine. På en troverdig måte klarer de beste av dem å vise at de forstår kundens utfordring og kommer med løsninger. Det gir fornøyde kunder, økt lojalitet og mersalg.
Dette må du gjenskape i nettbutikken din.
For at flest mulig av kundene i nettbutikken skal fullføre et salg, i dag eller senere, trenger du å gi dem blant annet trygghet, inspirasjon og ypperlig kjøpshjelp - selv om alt skjer digitalt. Heldigvis finnes det noen helt essensielle verktøy som kan hjelpe deg med det!
1. Bygg lojalitet med kundeklubb
Vi går inn i en tid hvor personvern er mer i førersetet enn før, og annonseringsmuligheter som tidligere har drevet masse salg blir begrenset. Da er det enda viktigere enn før å bygge opp en kundeklubb slik at du effektivt kan holde bedriften din top-of-mind hos de eksisterende kundene dine.
Kundeklubben din vil hjelpe deg med å:
- bygge lojalitet
- drive mersalg
- redusere kundefrafall
- få aksept for målrettet annonsering
- skreddersy målgrupper
- spore både offline og online salg
- beregne livstidsverdi på kunder
Bilde: barasportswear.no
75% av konsumenter sier at de foretrekker bedrifter som gir belønninger. Kundeklubben din bør altså inkludere en fordel, f.eks. bonuspoeng, cashback, eksklusive rabattkoder eller lignende. Du vil fort få pengene tilbake i kassen i form av mersalg, og ikke minst verdifull innsikt.
I kundeklubben får du en kobling mellom kunden og antallet kjøp de faktisk gjennomfører. Det gir deg et tydeligere bilde på kjøpsmønstre, for eksempel mellom nettkjøp og kjøp i fysisk butikk. Med denne informasjonen kan du gjøre bedre prioriteringer i markedsplanen, og segmentere markedsaktivitetene dine med høyere presisjon.
Eksempler på kundeklubbløsninger: Liquid Barcodes, Talon.One og den norske aktøren Loyall.
Bilde: www.joejuice.com
2. Økt mersalg med e-postmarkedsføring
Har du en nettbutikk, men sender ikke ut e-post til kundene dine? Da bør dette punktet ligge øverst på prioriteringslisten din! Ikke bare fordi 61% av konsumenter sier de foretrekker å få e-post fra bedrifter, men også fordi besøkende fra e-post ofte har høyest konverteringsrate i nettbutikken. Andelen som gjennomfører et kjøp fra e-post kan være nesten dobbelt så høy sammenlignet med besøk fra søkemotorer!
Når du ser på kostnaden ved å sende ut en e-post sammenlignet med det du får tilbake, er det en selvfølge at nettbutikken din skal bruke e-post i kommunikasjonen.
E-postmarkedsføring kan hjelpe deg med å:- kommunisere effektivt til eksisterende kunder
- mersalg til eksisterende kunder
- automatiske e-poster når kunden besøker nettsiden
- segmentere kundene for mer relevant kommunikasjon
- holde merkevaren din top-of-mind
- vise fram ekspertisen din
- knytte kundene dine tettere til merkevaren din
Bilde: e-post fra Zalando
Mange forskjellige typer verktøy kommer med muligheten til å sende ut e-post til kundene dine. Alt fra kundeklubb-løsninger og nettstedsløsninger, til CRM-systemer eller rendyrkede tredjepartsverktøy som Mail Chimp og Campaign Monitor.
Sjekk hvilke muligheter som finnes med de verktøyene du allerede bruker. Får du de funksjonene du trenger for å drive effektiv e-postmarkedsføring der?
3. Gi trygghet med omtaler og produktrangeringer
For å kompensere for at de ikke kan ta og føle på produktene i nettbutikken, ønsker kundene dine å lese omtaler fra andre kunder. Nesten 9 av 10 kunder oppgir at de leser hva andre kunder mener om produktene, eller en bedrift, før de bestemmer seg for å kjøpe.
I snitt kan kundeanmeldelser i nettbutikken øke salget med +18%.
Andre fordeler med kundeanmeldelser i nettbutikken:
- nye kunder føler seg trygge
- viktig input til videreutvikling av produktutvalg
- viktig input til kundeservice
- økning i klikkrate fra annonser i søkemotorer
- økning i relevans som betyr billigere annonsering
- økning i klikkrate fra organiske søk
Bilde: nordicnest.no
Du kan også bruke rangeringer og omtaler i markedsmateriell for å påvirke behovet folk har for å se hva andre har gjort. Sosiale bevis kan være veldig effektivt i markedsføringen din.
Du kan selvfølgelig benytte deg av en integrert omtalefunksjon i nettstedsløsningen din. Men hvis du velger en egen løsning, får du egne funksjoner som hjelper deg med å samle inn kundeanmeldelser - og der ligger nøkkelen til suksess. For hvis du bare har en og annen kundeomtale på noen få produkter i nettbutikken, vil du ikke få den effekten du ønsker.
Eksempler på løsninger for kundeanmeldelser: Trustpilot, yotpo. og den norske aktøren Lipscore.
4. Øk verdien i handlekurven med relaterte produkter
For å kompensere for at du ikke har en selger som kan foreslå produkter for kundene, må du vise fram relaterte og alternative produkter i nettbutikken din. Visste du at nettbutikker med produktanbefalinger ser at i snitt kommer 31% av omsetningen fra disse anbefalingene?
Med et system for relaterte og anbefalte produkter kan du:
- øke snittverdien i handlekurven
- få en mer effektiv handleopplevelsen for kundene dine
- fronte produkter som kundene ikke nødvendigvis vet at de trenger
- prioritere produkter du ønsker å selge
- drive relevant mersalg mot kundeklubb eller e-postlistene dine
Bilde: coolstuff.no
Du kan trigge kundene dine på mange forskjellige måter. Du kan for eksempel vise fram produkter som andre kunder ofte kjøper samtidig, eller produkter av bedre kvalitet som ligner på det de ser på.
Men like viktig er det at du treffer balansen mellom masing og hjelp. Dårlige forslag til kundene kan virke mot sin hensikt. Derfor trenger du et verktøy som lar deg sette opp ulike mersalgsløp, både basert på atferden til kundene dine på nettsiden og hva dere ønsker å selge.
Ved hjelp av algoritmer som over tid lærer seg å kjenne akkurat din nettbutikk og dine kunder, har du den perfekte mersalgsmedarbeideren.
Eksempler på løsninger som personaliserer kjøpsopplevelsen: Hello Retail, Page Builder og Barilliance.
5. Øk konverteringsraten med personalisering av internt søk
Har du sjekket hvor mange som bruker søkemotoren i nettbutikken din? I snitt bruker 30% av besøkende søkefunksjonen, hvis du har en tilgjengelig. Og når en kunde bruker søkefunksjonen, er det nesten dobbelt så stor sjanse for at de gjennomfører et kjøp.
Så, hvordan ser søkeresultatet ditt ut? Kommer det opp relevante resultater, eller ender kundene fort opp med en side som sier “Beklager, vi finner ikke det du leter etter”?
En god opplevelse i søkemotoren kan konvertere 5-6 ganger bedre enn de besøkende som navigerer seg gjennom nettsiden din. Ved hjelp av algoritmer, kan du få på plass et søkeresultat som er personalisert for hver enkelt kunde - for eksempel basert på hva de har sett på tidligere, og hva slags bruksmønster de har. Dette er noe du relativt raskt kan komme i gang med, og som mest sannsynlig vil gi deg resultater innen kort tid.
Bilde: fjellsport.no
Eksempler på løsninger som personaliserer søkemotoren din: Hello Retail, Clerk.io, og Nosto.
6. Effektiv research med ønskelister
Du bør også ha verktøy som hjelper deg med å ta vare på de kundene som ikke sitter klar med lommeboken akkurat nå. Gjør det enkelt for de som “bare kikker litt”. Gjør det mulig for dem å legge produktene i en liste. Da husker kundene dine raskt hvilke produkter de likte sist, og veien til check-out blir kort når de tilslutt er klar for å kjøpe.
40% av kunder mener handleopplevelsen er bedre hvis nettbutikken tilbyr ønskeliste.
Ønskelister, handlelister, “lagre til senere” eller favorittlister - kjært barn har mange navn, men prinsippet er i all hovedsak det samme. Det er en måte kundene dine kan lagre produktene de er interessert i til senere. Ikke minst er det en god grunn for kundene dine å komme tilbake til nettbutikken din på et senere tidspunkt.
Slike lister gir deg en ypperlig mulighet til å:
- oppfordre til å bli medlem av kundeklubben
- personalisere annonser rettet mot kunden
- personalisere e-poster du sender til kunden
- innsikt i hvor mange som er interessert i et produkt
- innsikt i hvilke produkter kunder liker, men ikke kjøper
- få mer trafikk til nettsiden ved å gjøre listene delbare
Bilde: jollyroom.no
Mange nettbutikksløsninger har en eller flere ønskelistefunksjoner som det er mulig å relativt raskt legge til i nettbutikken. Sjekk med din nettstedsleverandør hvilke plug-ins eller tredjepartsløsninger de allerede har integrasjon med, og få en oversikt over hvilke muligheter du har med din nettbutikk.
Andre typer verktøy du også bør vurdere:
Effektivisering og overvåkning av organisk deling i sosiale medier, for eksempel Sprout Social, PinMeTo eller Iconosquare.
Overvåkning av organisk rangering på viktige søkeord. Les mer om SEO-verktøy her!
Løpende heat- og scrollmaps av hvordan kundene bruker nettstedet ditt (CRO), for eksempel Hotjar eller Visual Webisite Optimizer.
Dynamisk prising og konkurrentovervåking med verktøy som Price Shape.
Skreddersøm av produkt feed med verktøy som Wakeup Data.
Hva må du tenke på når du skal velge teknologi!
Det finnes mange tusen leverandører av markedsteknologi. Akkurat hvilken leverandør som er rett for bedriften din finnes det ikke noe fasitsvar på. Det vil variere fra bedrift til bedrift, alt etter hva som bør prioriteres først av de ulike verktøyene, og hvilken leverandør som passer best dine behov.
Når du skal vurdere leverandører, bør du ta disse faktorene med i beregningen:
- Er du overlatt mye til deg selv med systemet, eller hjelper og fikser de mye?
- Hvor mye tid vil dine ansatte spare ved å bruke dette systemet?
- Hva er forventet resultat sammenlignet med prisen for å ha systemet?
- Har de ansatte som representerer systemet mye kunnskap som du kan dra nytte av?
- Er det et system som kontinuerlig er i utvikling, og som dere kan vokse med?
Hvor mange av disse verktøyene har du allerede på plass i nettbutikken din? Hvilke mangler du? Hvilke synes du mangler fra listen? Gi oss gjerne en lyd om det er noe viktig vi har glemt på listen som du synes er essensielt i en nettbutikk!
Ønsker du hjelp til å vurdere behov og finne riktig leverandør?