Forside / Blogg / 6 tips for å holde et smertefritt webinar

6 tips for å holde et smertefritt webinar + gratis sjekkliste

Dato publisert:

01.10.24
6 tips for a holde et smertefritt webinar gratis checkliste 1

Om det er første gang du skal holde et webinar, eller det er lenge siden sist; Her er seks tips til hva du bør tenke på.

Å holde et webinar krever god planlegging. Du må selvfølgelig planlegge selve gjennomførelsen av webinaret, men det er minst like viktig å ha på plass nøkkelaktiviteter før og etter webinaret for å sikre at du får maksimalt ut av tiden du investerer.

Bli overbevist om at webinar er noe du bør satse på! 

6 tips for å holde et smertefritt webinar

Webinarer og fysiske eventer er de markedsaktivitetene som har gitt best resultater for B2B-aktører i 2024, ifølge den årlige B2B-rapporten fra Content Marketing Institute.

Her finner du de viktigste punktene du må huske på før, under og etter et webinar.

Nederst på siden finner du en gratis sjekkliste til ditt neste webinar! 

1. Tittelen er avgjørende for suksess

Bruk tid på å idemyldre og spikre en fengende tittel på webinaret. Tittelen må både ha stoppeffekt for målgruppen din, og si noe om hva deltakerne får igjen for å prioritere tid på webinaret ditt. Den bør være kort og konkret.

/
Hvorfor skal du bry deg om markedsforingstrender

Webinar Markedslognen Toppbilde 1920 x 1080 2

Webinar Chat GPT Toppbilde 1920 x 1080

Kopi av Webinar Toppbilde 1920 x 1080

Eksempler på titler fra tidligere webinarer.

2. Start markedsføringen 3-4 uker før webinaret

Start tidlig nok til at du kan hanke inn nok påmeldinger, men ikke så tidlig at de som er påmeldt glemmer at de er det. Tre til fire uker gir deg også nok tid til å legge om taktikken, hvis du ikke får nok påmeldinger.

3. Lag aller helst 2-3 artikler rundt temaet webinaret skal handle om

Disse kan du dele og promoterer som en del av markedsføringen. Da fanger du opp folk som er interessert i temaet, men som ikke trigges av “meld deg på”-budskap. I artiklene lenker du til webinaret og oppfordrer til å delta!

4. Gjør klart forsidebilde og start nedtellingen 15 min før webinaret

Sett opp hovedbildet av webinaret - det samme som du bruker på påmeldingssiden - med nedtelling 15 minutter før webinaret starter. Da gir du trygghet til deltakerne at de har kommet til rett sted hvis de logger seg på før tiden.

5. Raskt nok internett er viktig for å oppnå god nok kvalitet

For å unngå hakking på sendingen påse at du har raskt nok internett. Hvis du skal holde webinar fra hjemmekontor, bør du avtale med familiemedlemmer at de ikke ser på film, eller gjør andre ting som krever stor internettkapasitet. Ofte er det en god ide å bruke en kabel for å sikre stabilt internett. Dette bør du følge opp med eventuelle gjester som skal være med på webinaret.

6. Tenk på bakgrunnen

Få med logoen din i bakgrunnen, eventuelt sett ut litt rekvisitter, f.eks. bøker, planter, bilder etc. Hvis du skal ha gjester i studio hos deg, er det ekstra viktig å skape koselig stemning med litt rekvisitter.

Utstyr webinar

Synlighet sitt studio før et webinar.

Last ned gratis sjekkliste for før, under og etter webinar:

Er du usikker på hvor du skal begynne? Ta kontakt med oss for en prat om webinar og hvordan vi kan bidra strategisk til din markedsføring.