Forside / Blogg / 6 kilder markedsførere bør følge med på for å få med deg trender i eget marked

6 kilder til innsikt markedsførere MÅ holde øye med!

07.05.21
Holder du oye med disse kildene innsikt markedet

Følg med på forbrukertrender, handelsstatistikk og utviklingen i markedet med disse seks solide kildene:

1. Think With Google og Google Trends

I mange markeder endres dynamikken utrolig raskt. Det kan være svært utfordrende å holde tritt med de nye behovene målgruppen din har. Ved å følge med på søketrender, får du nærmest i sanntid et innblikk i hva folk er opptatt av akkurat nå.

Noen av de beste kildene til søketrender kommer selvfølgelig fra Google. Her har du to solide alternativer som kan utnyttes på forskjellige måter:

Think With Google er et sted hvor du kan finne inspirasjon og innsikt som kan dytte markedsføringen din et sted videre. Der finner du analyser og artikler som Google gjennomfører basert på blant annet søketrender, men også brukerundersøkelser og annen statistikk. Det som er ekstra fint er at du ikke bare må se på statistikk fra USA og andre større nasjoner, du kan få tall som spesifikt reflekterer brukertrendene i "Nordics & Benelux".

Jobber du i nettbutikk? Da er "Detaljhandelkategorier i vekst" nyttig å følge med på. I skrivende stund kan vi se at folk virkelig har satt inn søkestøtet mot å gjøre både hage og terrasse klar til sommeren:

Skjermdump av detaljhandelkategoritrender i Norge 06. mai 2021 som viser at folk søker i økende grad på kategoriene Beis, Gressklippere, Oppbevaringsbokser for hageutstyr og -møbler, hageslanger og trær

Et annet nyttig verktøy fra Google er Google Trends. Her kan du se alle typer søketrender i Norge, eller du kan sjekke andre markeder om du ønsker det. Ofte kan det være lurt å sjekke f.eks. USA, eller til og med Sverige, som ofte ligger et hakk foran Norge innen netthandel. 

I tillegg kan du sjekke populariteten og utviklingen på søketermer som er viktige for deg.

skjermdump av forsiden til Google Trends

Vi anbefaler deg å sette opp "Abonnementer" på merkevaren din, og andre viktige søkeord for bedriften din i Google Trends. Da får du mail når det skjer betydningsfulle hendelser i søkevolumet på de valgte søketermene. Det er kjempe nyttig å få med seg at folk i økende grad søker etter dine produkter akkurat nå!

Skjermdump som viser hvor du setter opp Abonnementer i Google Trends

2. Netthandelsbarometer fra PostNord

Hvert kvartal kommer logistikk- og kommunikasjonsselskapet PostNord ut med Netthandelsbarometeret som tar pulsen på alt fra hvor mange som handler på nett, hvorfor de handler på nett og hvem som handler på nett. Du får tilgang til spørreundersøkelser og forbrukertrender, hvilke varer det handles mest av på nett og andre nøkkelindikatorer fra markedet samt intern innsikt fra PostNord.

Om du har lyst å se hva andre logistikkaktører har å by på av innsikt, så kan du også kikke innom Bring Research

Gjennom forbrukerundersøkelser, både på nett og med dybdeintervjuer, kommer Bring med innsikt som skal hjelpe bedrifter å bli best mulig kjent med kundene som handler på nett.

3. Rapporter fra ulike betalingsløsninger

En annen nyttig kilde til forbrukerinnsikt på nett er rapporter fra betalingsløsningene - som f.eks. Nets, Vipps eller Klarna.

I deres rapporter kan du ofte få svar på spørsmål som: 

  • Når på døgnet er det mest populært å handle på nett?
  • Hvilken dag i uken foretrekker folk å handle på nett?
  • Hvilke produktkategorier øker mest i salg fra nett?
  • Hvilke produktkategorier genererte størst omsetning?
  • Hvilke betalingsmetoder er mest populære?
  • Hvor handler nordmenn når de kjøper fra utenlandske aktører?


Visste du for eksempel at i 2020 tok Vipps for første gang igjen PayPal og faktura som den mest brukte betalingsmetoden ved kjøp på nett?

4. Ipsos’ SoMe tracker

Hvilke sosiale kanaler bruker bedriften din? Er det de rette kanalene? Burde du være aktiv i flere? 

Hold øye med Ipsos SoMe-tracker!

Hvert kvartal kommer Ipsos med en oppsummering på hvor stor andel av nordmenn som daglig bruker de forskjellige sosiale kanalene, og detaljert demografi og brukeradferd på de største kanalene. På den måten får du vite hvem som akkurat nå bruker de forskjellige kanalene, og hvor ofte de gjør det. Da er det lettere å bestemme seg for om Snapchat er en kanal du bør prioritere nå, eller om målgruppen din fremdeles sverger til Facebook. 

Visste du for eksempel at det er en betydelig andel flere norske brukere av TikTok enn Twitter?

skjermdump av ipsos sin Q1 2021 rapport på nordmenns daglige bruk av diverse sosiale kanaler

Ipsos er et selskap som leverer markedsundersøkelser, meningsmålinger og annen type innsikt og analyser av samfunnet. 

SoMe-trackeren er det heldigvis gratis å følge med på!

5. Handelsrapporten fra Virke

Hvis du er interessert i å holde øye med det store bildet innen varehandel, bør du investere i Handelsrapporten fra Virke. Virke er bindeleddet mellom arbeidsgivere og myndighetene for flere bransjer, deriblant alt fra faghandel, byggevare og dagligvare til rene netthandelsaktører. De gir ut flere nyttige rapporter i året, blant dem er Handelsrapporten.

Handelsrapporten er "den mest komplette analysen av norsk handel" hvor du får se hvordan norsk varehandel utvikler seg, både på nett og i fysiske butikker. Den inneholder ferske tall fra Virkes Retaildatabase og oppdatert statistikk som gir deg et solid innblikk i det norske markedet.

6. Statistisk sentralbyrå (SSB)

Hos Statistisk sentralbyrå kan du finne mer enn offisiell statistikk på folketall og de mest populære navnene. SSB gjør nemlig dypdykk i nordmenns vaner og trekker ut trender som er gull verdt å få med seg som markedsfører. 

Visste du at det har vært rekordlave tall for bryllup, eller at hyttesalget har økt med 34 prosent?

Hvis du ikke vil huske å kikke innom ssb.no, kan du sette opp E-postvarsling slik at du får beskjed når de publiserer statistikk og artikler innenfor områder som du er interessert i å holde øye med.

Innsikt gir deg farten du trenger

I en verden som endrer seg raskere enn noen gang før, er det enda viktigere for oss som markedsførere å følge med. Vi kan ikke fortsette å holde på med det som fungerte i fjor om forbrukerne allerede er på vei i en annen retning.

Hvilke kilder bruker du for å holde deg oppdatert på markedet?