Forside / Blogg / 5 gode grunner til å bruke Google Search Console

5 gode grunner til å bruke Google Search Console

Dato publisert:

09.10.20
I Stock 596074308

Google Search Console gir deg verdifull innsikt om ditt nettsted, som du kan bruke til å ta gode avgjørelser som gir deg høyere synlighet og mer trafikk.

Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools, er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg.

Blant annet får du informasjon om søketrafikk, tekniske statusoppdateringer, og crawl data som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og så ofte som mulig.

Som ny bruker av Search Console kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne med alt av informasjon som finnes tilgjengelig inne i tjenesten. Vi gir deg derfor en liste over 5 ting du kan bruke Search Console til.

1. Legge til Sitemap

Et sitemap er en oversikt over sidene på nettstedet ditt som er tilgjengelig for roboter/crawlere og for brukere.

Det er normalt å ha et XML sitemap. Dette er et strukturert format som brukerne ikke trenger å se, men som forteller søkemotorer om alle sidene på nettstedet, hvor viktige de er i forhold til hverandre (hierarki) og hvor ofte de blir oppdatert.

Du legger til sitemaps under Index ->Sitemaps.

Legg inn sitemap i gsc

I Google Search Console kan du legge til sitemap for nettstedet ditt slik at du potensielt kan få raskere indeksering av nettstedet ditt. Dette er spesielt interessant dersom du har et helt nytt nettsted, du har masse URLer som endrer seg ofte, eller dersom du ønsker å sjekke at alle sidene på nettstedet ditt er indeksert.

Vet du ikke om du har sitemap på nettstedet ditt? Spør din nettstedsleverandør. Om du ikke allerede har det, så er det i de fleste tilfeller raskt og enkelt å sette opp.

Hvis du allerede har det, skal du få URL-adressen til der sitemap ligger, f.eks. www.domain.no/sitemap.xml. Det er den URLen du legger inn i Google Search Console.

2. Sett opp varsel via epost

Hvis det skjer noe med synligheten din på Google, kan du få varsel direkte i e-posten din. Du kan for eksempel få beskjed om det er fare for at domenet ditt er hacket, hvis domenet ditt ikke er tilgjengelig, eller om du har brukt spam (noe vi ikke anbefaler).

For å sette opp varsel, trykk på User Settings oppe til høyre:

E postvarslinger fra google search console

Klikk videre inn på “Email preferences” og huk av for epostvarslinger. Da vil du få varsling direkte til den epostadressen som har tilgang til Google Search Console.

3. Internasjonal målretting av søkeresultatet

Har du internasjonale versjoner av domenet ditt som for eksempel .com eller .org? Da kan du spesifisere hvilket av domenene som skal være synlig for hvilke land i Google Search Console.

Google viser bare de nettstedene som er mest relevante og nyttige for brukeren. Det betyr at ulike land får opp ulike søkeresultater. For å skape gode rangeringer i området domenet ditt opererer i, bør du innstille et target-country i Google Search Console.

Denne funksjonen heter "International targeting" og finnes under Legacy tools and reports. Den fungerer kun for domener som er lagt til med nettadresseprefiks, og finnes foreløpig kun i gammel Google Search Console versjon. Klikk på fanen "Country" og velg det landet du ønsker å være synlig for:

Internasjonal målretting land

Hvis ditt domene har "country-coded top-level" - for eksempel .no eller .fr - kan du ikke anvende denne funksjonen. Da bestemmer domenet nettstedets geografiske region.

Har du ulike språk på nettsiden under samme top-level-domene, eks. .no/es eller .no/en - vil du måtte bruke hreflang tags for å fortelle Google om de ulike språkvariantene. Generelt vil vi alltid anbefale deg å bruke hreflang tags for å fortelle Google om de ulike versjonene for ulike land. I fanen “Language” vil du se informasjon om hreflang tags du har lagt inn på siden din, og eventuelle feil:

Internasjonal malretting hreflang tags

4. Sjekke Crawl Errors

En annen ting som du har mulighet for å sjekke med Google Search Console er indekseringsoversikt. Denne finner du under Index og Coverage i meny til venstre. Her får du en oversikt over sider som du bør jobbe med for å forbedre dine rangeringer i Google.

Blant annet får du denne informasjonen i indekseringsoversikten:

  • Errors kan for eksempel være sider som gir server feil eller 404-feil (side ikke funnet). Disse blir ikke indeksert.
  • Varsler kan inneholde informasjon som at sider du har merket for å ikke bli indeksert av Google, likevel er indeksert.
  • “Valid” inneholder alle dine indekserte sider.
  • Under Excluded fanen finner du informasjon om sider som har duplikat innhold, redirects eller URLer hvor det oppstår en feil i gjennomsøkningen.


Du kan dessuten sette opp varsling, som nevnt i punkt 2, slik at du får en e-post hvis antallet av crawl errors plutselig stiger.

Coverage crawl errors

5. Analysere trafikkdata

Det finnes mange ulike rapporter og funksjoner i Google Search Console, som kan gi deg innsikt i trafikken til nettstedet ditt.

Du kan for eksempel få en oversikt over de søkeordene som gir flest klikk til nettstedet ditt samt se utvikling i antall klikk samlet eller på utvalgte søkeord:

Queries og pages oversikt i google search console

Du kan også se hvilke landingssider som klarer seg best ved å klikke på Pages.

Du finner mye data om nettstedet ditt i Google Search Console, så ta dette som et utgangspunkt til å bli bedre kjent med tjenesten.

Du kan bruke denne data til å måle resultater, planlegge justeringer på utvalgte landingssider og mye annet.

Hvordan legge til og verifisere siden din i Google Search Console

For å kunne ta i bruk Google Search Console må du legge til nettsiden din og deretter verifisere ovenfor Google at du eier nettstedet, er webmaster eller er en autorisert bruker av nettstedet. Det er jo ikke bare hvem som helst som skal få muligheten til å kikke på denne informasjonen.

Kom i gang med å legge inn nettstedet ditt her! Du får da opp følgende bilde:

Google search console legg til områdetype

Det er ikke nødvendigvis så logisk å forstå forskjellene på disse to ved første øyekast. Samtidig er det ulemper og fordeler med begge deler. Hovedforskjellene er derimot følgende:

Domene-property gir deg tilgang til alle URL-variasjoner og subdomener du har i en og samme visning. Som eksempel:

  • https://domene.no
  • https://www.domene.no
  • http://domene.no
  • http://www.domene.no
  • https://blogg.domene.no
  • http://blogg.domene.no
  • https://www.blogg.domene.no
  • http://www.blogg.domene.no

Og flere dersom du har mange subdomener.

URL-prefix derimot, gir deg kun tilgang til den URL-variasjonen du legger inn. Det vil si, legger du inn https://dittdomene.no, så er det kun URLer med denne variasjonen (https og uten www i URL) du får data for. Derfor er det her viktig å legge inn den versjonen som brukes og er indeksert av Google.

URL-prefix er de enkleste å verifisere. Det er flere forskjellige måter du kan verifisere ditt eierskap av nettsiden på. Du kan bruke HTML-tag eller HTML-fil, men den letteste måten er om du allerede har tilgang til Google Analytics eller Google Tag Manager. Velg det alternativet som passer deg best, og følg instruksene for å få nettsiden din verifisert.

Domene-property kan derimot kun verifiseres ved å legge inn en txt-record (en liten kodebit) i DNS-innstillingene til din domenetilbyder.

Forskjellen på Google Search Console og Google Analytics

Ved første øyekast kan det virke som du får den informasjon du trenger fra Google Analytics. Så hvorfor skal du sette opp enda en tjeneste å holde øye med?

Fokuset til Google Analytics er mer på hvem som besøker siden din (geografisk, antall, hvordan de kommer dit osv.) og hva de gjør når de er der. Search Console sitt fokus er mer giret mot intern informasjon. Altså hvem lenker til nettstedet ditt, hvilke søkeord vises nettstedet ditt på i søkeresultat og om det finnes malware.

De behandler også tallene forskjellig, derfor kan det være forskjell på tallene mellom Google Analytics og Search Console, selv om du tilsynelatende ser på en rapport med de samme tallene.

Og ikke minst, har du satt opp Search Console, kan du linke den sammen med Google Analytics-kontoen din og få informasjon fra Search Console direkte inn i Analytics-rapportene, slik at du kan maksimere utbyttet av dataen fra begge kilder samtidig. For eksempel kan du da se hvilke organiske søkeord som gir deg mest tilbake i kroner og øre i nettbutikken din.


Har du bruk for hjelp til å sette opp Google Search Console eller annet rapporteringsverktøy? Vårt team av eksperter kan hjelpe deg med å få meningsfulle data fra nettstedet ditt som kan omformes til handlingsrelevant innsikt. Vi er også et av Norges ledende SEO-byrå og har lang erfaring med hvilke tiltak som skaper størst omsetningsvekst fra søkemotorer. Ta kontakt i dag.