Forside / Blogg / 5 grunner til at du MÅ ha rett bilder i markedsføringen din

5 grunner til at du MÅ ha rett bilder i markedsføringen din

Dato publisert:

28.09.22
Rett bilder til markedsføringen din

Dropp stockbilder. Prioriter egne kvalitetsbilder i markedsføringen din!

Med bildemateriale av høy kvalitet som er skreddersydd til din merkevare vil du få mye mer utav hver eneste krone du investerer i markedsbudsjettet. Her er 5 grunner du kan bruke til å overbevise ledelsen om at dere må satse på egne bilder framover.

1: Du har bare 7 sekunder

Mennesker tar avgjørelser på utrolig kort tid. Det kan ta noen sekunder, eller millisekunder. Bedriften din har i snitt ikke mer enn 7 sekunder på å vinne over en potensiell kunde.

Derfor er bilder ditt hemmelige våpen.

Med gode bilder kan du kommunisere mye på bare få sekunder. Se for eksempel på denne plakaten for TV-serien “House of the Dragon”:

Houseofdragons plakat bilder er effektiv kommunikasjon 1

Kilde: HBOMax

Denne ene plakaten gir deg alt du trenger av informasjon, slik at du kan forstå om dette er en TV-serie for deg. Basert på ikonografi og visuell stil, forteller denne plakaten deg at det er en fantasy-serie i samme univers som “Game of Thrones”. På ett sekund har altså denne plakaten klart å luke vekk alle personer som ikke er interessert, og den har fanget oppmerksomheten til målgruppen.

Ved å få produsert opp bildemateriale som er unikt for bedriften din, har dere muligheten til å skreddersy bildebruken og det visuelle språket. På få sekunder vil du da kunne kommunisere viktige aspekter av merkevaren din. Dette har du ikke mulighet til når du bruker stockbilder.

Med andre ord, på kort sikt kan du spare litt penger på å kjøpe stockbilder, men du vil også sitte igjen med mye mindre effektiv kommunikasjon og annonsemateriale som i liten grad skiller seg ut fra mengden.

2: Bilder skaper følelser -> Følelser selger

Hvorfor velger vi en tjeneste over en annen? Hvorfor drar vi tilbake samme sted på ferie eller spiser på samme restaurant? Fordi vi som mennesker blir påvirket av følelsene våre.

En analyse av markedsføringskampanjer i UK fant at kampanjer som baserte seg på følelser fikk resultater som var dobbelt så gode som kampanjene basert på fakta.

Bilder og video er de mest effektive formatene du har for å vekke følelser.

Til inspirasjon: Leger uten grenser har et svært bevisst forhold til bildebruk. De bruker bilder i kommunikasjonen for å vekke følelser, og de tester kontinuerlig effekten av bildebruken for å finne ut hvilke bilder som leder til handling. Bildene spiller også en viktig rolle for å kommunisere glemte kriser og bære vitne.

Fotografi av barn som blir hjulpet av lege i Borno, Nigeria

Fotograf: Nasir Ghafoor/Leger uten grenser

Men det er ikke bare ideelle organisasjoner som kan vekke følelser med bildebruken.

Nike tar bilder av barn i klærne sine mens barna aktivt leker med glade og lykkelige ansiktsuttrykk. Indirekte forteller de at barn som bruker klær fra Nike er mer aktive, sunne og lykkeligere barn - noe som kan trigge følelsene til de fleste foreldre.

Skjermdump av forsiden til barneseksjonen på nike.com

Kilde: nike.com

Eller vi kan se på Tesla, som med sin bildebruk kommuniserer fart og friheten du får når du eier en Tesla:

Skjermdump av forsiden på tesla.com

Kilde: tesla.com

På den andre siden har vi Kör trafikkskole. Gjennom bildene sine forteller de hvordan det er å kjøre hos dem. De bruker glade, ekte mennesker og rene uttrykk i bildene som skaper trygghet:

Skjermdump av forsiden til kor.se

Kilde: koer.no

Alle disse forskjellig bedriftene bruker bilder til å formidle informasjon og følelser som det hadde vært vanskelig eller tidkrevende å kommunisere med tekst alene. Uansett hva bedriften din selger, så burde du etterstrebe å finne en følelse som bedriften din kan spille på for å skape oppmerksomhet og trigge målgruppen din.

Hvilke følelser tror du passer best sammen med det du selger?

3: Vi husker bedre med bilder

95% av de som er på nett er ikke klar for å kjøpe noe enda. Derfor må en del av markedsføringen din fokusere på merkevarebygging - og da er bilder et fantastisk format.

Forskning viser at ved å legge til bilder øker folks evne til å huske noe de har lest med +65%. I tillegg er det også slik at bildeposter på Facebook får +352% mer reaksjoner enn poster med lenker, og pressemeldinger med bildemateriale får mye mer oppmerksomhet fra journalister enn om du leverer med bare tekst.

Du får altså mye mer oppmerksomhet når du bruker bilder i kommunikasjonen din, og folk husker deg bedre. Og det siste er viktig, for når folk tilslutt skal kjøpe noe velger 82% en leverandør de allerede har hørt om. Da er det gunstig at de husker merkevaren din.

4: Bilder gjør deg mer synlig i søkemotorer

Bilder er et viktig grep for å øke synligheten til nettstedet ditt i søkeresultatet. Ikke bare er bilder et sterkt virkemiddel for å å møte folks behov når de skal bruke nettsiden din, bildene kan også dukke opp i søkeresultatet og gjøre at lenken din blir et foretrukket resultat å trykke på:

Skjermdump av søkeresultat på "interiørarkitekt" hvor de to øverste organiske oppføringene har små bilder ved siden av seg

Hvis du gir bildene dine logiske navn og skriver solide alt-tekster, er også bilder et viktig hint om hva nettsiden din handler om til Google. Google og andre søkemotorer kan ikke lese og forstå bilder, derfor er søkemotorer avhengig av at du har lagt inn en Alternativ-tekst (eller alt-tekst) for å forstå bildet.

Alt-tekst er en beskrivende tekst som forklarer hva som er i bildet. Den kan leses opp for dem som har nedsatt syn slik at de ikke går glipp av informasjonen i bildet, eller komme opp som et alternativ hvis du ikke har god nok dekning til å laste ned bilder.

Slik skriver du en god alternativ tekst >>>

I visse bransjer kan det også være superviktig å være synlig på bilderesultat i Google - for eksempel innenfor reiseliv, eiendomsmegling, kunst, interiørarkitekt, grafiske design eller andre bransjer der det visuelle har mye å si.

Gode bilder med alt tekst bilder er effektiv kommunikasjon 7 SMALL

Kilde: linkarkitektur.com - Link arkitektur rangerer høyt på viktige søkeord fordi de har bilder med alt-tekst.

5: Bedre bilder = Mer salg i nettbutikken din

Det er spesielt viktig å ha god kvalitet på bildene dine når du selger produkter på nett. Produktsiden i nettbutikken din skal erstatte det å stå i en fysisk butikk hvor kunden kan ta på stoffet, kjenne vekten, føle på kvaliteten etc. Det inntrykket får du ikke med å legge ved ett enkelt bilde av produktet på produktsiden. Helst burde du sikkert hatt noen videoer også for å sørge for at du får med deg alle preferanser hos kundene dine.

Gode bilder vil ende opp med å betale for seg selv fordi hele 67% av kjøpere sier at kvaliteten på bildene er veldig viktig når det kommer til kjøp på nett.

Her kan du se et eksempel fra H&M. På denne ene produktsiden alene har de 40 bilder av shortsen i forskjellige farger - både på modell og kun plagget på hvit bakgrunn:

Utforsk bildebruken til H&M selv her >>>

Du kan også se fokus på bilder hos leverandører med mindre sortiment og dyrere produkter. Som for eksempel Apple som her bruker over 20 bildeelementer for å vise frem produktet MacBook Air:

Bilder er viktig, men også vanskelig

Nå har du 5 solide grunner til hvorfor å bruke de rette bildene burde være en viktig del av markeds- og salgsstrategien din. Bilder som effektivt kommuniserer hva din merkevare står for kan øke både effektiviteten av markedsføringen og omsetningen. Dersom dere ikke allerede produserer bilde- og videomateriale selv, må dette prioriteres framover. Vi skjønner at det ikke alltid er like lett å vite hva slags bilder du trenger og hvor du skal begynne. Ta kontakt med oss så kan vi sammen finne ut hvor du står i dag, og hva som mangler for å få maksimalt ut av hver markedsføringskrone.