Forside / Blogg / 5 endringer som kommer til Google Annonsering!

5 endringer som kommer til Google Annonsering!

Dato publisert:

31.05.17
Google Innovasjon 2017 CROP

På Google sitt årlige event, hvor de avdekker innovasjon innen annonsering, analyse og DoubleClick (programmatic), var fokuset brukernes hensikt, data og hvordan Google bedre skal kunne måle hele kundereisen. Her får du de 5 viktigste oppdateringene som kommer!

1. Google Attribusjon blir tilgjengelig for alle


Google Attribusjon er teknologien som skal hjelpe markedsførere å forstå hele kundereisen, i motsetning til bare resultater basert på det siste klikket før et salg. Du vil kunne få god nytte av verktøyet når det blir gratis og tilgjengelig for alle, ettersom det er et viktig steg mot å måle en reel verdi av digital markedsføring utover direkte salg. I utgangspunktet skal Google Attribusjon kunne fordele et salg mellom de forskjellige kanalene brukeren har blitt eksponert for før det gjennomførte salget. På den måten får du et helhetlig bilde av hvilke markedsføringskanaler som har vært med på å påvirke beslutningen.

Du vil ikke trenge noen ekstra tagger på nettstedet for å bruke Google Attribusjon. Verktøyet vil bruke informasjonen du allerede har i Google Analytics, AdWords og eventuelt DoubleClick Search, og med integrering til AdWords og DoubleClick vil du kunne bruke data fra Google Attribution i dine automatiske budstrategier.

Attribution Diagram cropped

2. Enklere å forbedre landingssider


Google lanserer en landingssiderapport i AdWords som vil fortelle deg hvordan landingssiden din presterer. Per i dag vet du bare om den er Above average, Average eller Below average, men ingen ytterligere detaljer. Dette kommer godt med etter lanseringen av historiske kvalitetspoeng. Tidligere kunne du kun se kvalitetspoeng på annonseringen din akkurat nå, men det har nå blitt mulig å se på den historiske utviklingen. Det kan også være med på å hjelpe med forbedring av landingssider, som er en av de tre viktigste faktorene i utregningen av kvalitetspoeng.

Google lanserer også integrasjon mellom Google Optimize og AdWords. Dette verktøyet kan brukes til å lage varianter av landingssider for å teste effekten det har på annonseringen. Det hele skjer uten noen form av implementering på nettstedet, noe som gjør det enkelt å sette opp og komme i gang.

3. Google sine akselererte mobilsider får mer fokus


Hvert ekstra sekund en landingsside bruker på å laste, tilsvarer ifølge Google en reduksjon på hele 20 % på konverteringsraten. Google sine akselererte mobilsider er et produkt som skal hjelpe med hastigheten og gjøre denne brukeropplevelsen bedre. Du kan allerede sende søketrafikk til slike mobilsider, men nå lanserer Google også displayannonser for akselererte mobilsider. De skal laste fem sekunder raskere enn vanlige displayannonser, selv om annonsene ser helt like ut.

4. Stedsutvidelse for YouTube Ads


Google fokuserer mer og mer på å vise fram hvordan annonsering på nett påvirker fysiske butikker. En av funksjonene de lanserer i den forbindelse er stedsutvidelse – adresse, kart, åpningstider, bilder, ring-knapp og annen informasjon – for YouTube-annonser. Her er det mobilbrukere vi prøver å nå, som kanskje er på farten og vil stikke innom butikken din.

O2 O Stats Graphic cropped

5. Nye målgrupper til flere annonseformater


Målgruppen "Life Events" blir mulig å bruke for å målrette YouTube- og Gmail-annonser. "Life Events" er spesielt gunstig for deg som selger produkter eller tjenester som skjer i forbindelse med en livshendelse, for eksempel bryllup eller at du er ferdig med universitetet. Denne typen målretting har vist seg å være gunstig fordi det finnes et visst mønster i atferden folk har på nett akkurat rundt viktige øyeblikk i livet.

In-market audience skal bli gjort tilgjengelig for søkeannonser. Tidligere var det bare displayannonser og YouTube-annonser som kunne bruke denne målgruppen. In-market audience prøver å nå personer som gjør seg klar til å kjøpe akkurat dine typer produkter eller tjenester. Dette er basert på analyser av kjøpssignaler, blant annet de siste søkefrasene de har brukt og surfeaktiviteten på nettsider. In-market audience finnes i flere kategorier, som f.eks. Biler, Baby- og barneprodukter, Datamaskiner og Datingtjenester.

Men den største nyheten er nok fremdeles den gradvise utrullingen av det nye AdWords-designet.

Har du ikke fått det nye AdWords-designet enda?


Ikke bekymre deg, alle skal få tilgang til det i løpet av 2017! Og du kan glede deg. Det nye designet er elegant og lekkert og lover en mye bedre brukeropplevelse enn dagens design.

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring. Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!