Forside / Blogg / De 4 viktigste nyhetene du må planlegge for i Google Ads
Skrevet av: Regine Hemre

De 4 viktigste nyhetene du må planlegge for i Google Ads

Dato publisert:

08.06.22
Regine Google Marketing Live 2022

Shopping-resultatet blir mer levende, Performance Max for fysiske butikker og annonser med YouTube Shorts

Fagleder for Annonsering, Regine Hemre, har vært på Google Marketing Live 2022 i Sveits, Googles årlige event hvor de deler produktnyheter og oppdateringer. Her er de fire viktigste Google Ads-oppdateringene som du må gjøre deg kjent med, og vurdere om du skal inkludere i markedsplanen din.

Dette er de nyhetene vi har lov til å dele offentlig. Hvis du har lyst på enda flere detaljer, bør du kunne få det eksklusivt fra ditt Google Ads-byrå. 

Det finnes ingen dato for når disse nyhetene lanseres. Noen er allerede tilgjengelig for utvalgte brukere, så hold øynene åpne - plutselig er muligheten tilgjengelig i Google Ads-kontoen din!

YouTube følger TikTok

YouTube har, i likhet med Instagram Reels, kastet seg på den enorme TikTok-trenden med formatet “YouTube Shorts”. Shorts har økt enormt i popularitet det siste året, og Google kan vise til tall på 1 milliard daglige visninger. Denne rekkevidden vil de selvfølgelig at annonsører drar nytte av - og derfor introduserer de muligheten for å annonsere på YouTube Shorts. Ingen i Synlighet ble noe videre overrasket over denne nyheten.

I tillegg skal du også kunne koble til shoppingfeed på annonsene i YouTube Stories. Da vil forbrukere få muligheten til å klikke direkte på de ulike produktene du ønsker å vise sammen med reklamefilmen din. Denne muligheten har du allerede på standard YouTube-annonser.

eksempel på en annonse i youtube shorts format fra Google

Kilde: Google

Hva betyr dette for deg som markedsfører?

Hvis du allerede bruker YouTube som en del av markedsmiksen din, bør du så absolutt teste YouTube Shorts. Se om det formatet passer inn med det du allerede promoterer på YouTube.

Hvis du ikke har tatt i bruk YouTube enda, men opplever god rekkevidde og engasjement med Instagram Reels eller TikTok, bør du også sette YouTube Shorts på listen. På YouTube kan du potensielt nå helt andre i målgruppen enn de du treffer via Instagram og TikTok.

Mer levende Shopping-resultat

Under Google Marketing Live, viste Google frem et mer visuelt og levende Shopping-resultat. Der ser vi færre produktbilder på hvit bakgrunn, og flere miljøbilder. I tillegg kommer det flere muligheter, som at brukeren skal kunne se flere typer bilder av samme produkt ved å bruke slideshows, og kunne utforske produkter fra alle sider med 3D-modeller.

Hvis du har lastet opp 3D-modeller av produktene dine, kan faktisk brukeren plassere produktet i hjemme sitt for å se hvordan det vil se ut. Det er spesielt gunstig dersom du selger f.eks. møbler eller andre interiør artikler.

Eksempel på 3D-modell i shoppingannonse og shoppingannonser med miljøbilder

Kilde: Google

Hva betyr dette for deg som markedsfører?

At Shopping-resultatet går i denne retningen er i utgangspunktet positivt. Du vil få muligheten til å vise frem produktene dine på en ny og rikere måte, og dette kan gi potensielle kjøpere et enda bedre førsteinntrykk av produktene dine.

Samtidig vil du også måtte ta en overhaling av produktbildene i nettbutikken din, spesielt dersom du ikke allerede har hatt stort fokus på det den siste tiden.

Du må sette en overhaling øverst på prioriteringslisten dersom Shopping-annonsene er en viktig kilde til salg i nettbutikken din. Hvis du nå fortsetter med kun produktbilder på hvit bakgrunn, kan du fort forsvinne i mengden dersom konkurrentene dine er flinke til å legge ut miljøbilder, flere typer produktbilder eller 3D-modeller.

skjermdump av en shopping-annonse med checkput knapp i annonsen

Kilde: Google

Ellers er det også verdt å nevne at Google tester å ha “check out”-knappen tilgjengelig på selve Shopping-annonsen. Tanken til Google er at det skal bli enda mer smidig for kundene å handle akkurat det de er ute etter.

Men for deg som har nettbutikk trenger ikke denne testingen være utelukkende positiv. Det kan for eksempel bety at det blir vanskeligere å få til mersalg og kunden kan også få en svakere merkevareopplevelse. Det kan gjøre at de ikke nødvendigvis husker å komme tilbake til deg neste gang de skal kjøpe noe du selger.

Performance Max for fysiske butikker

I 2021 introduserte Google den nye kampanjetypen “Performance Max”. Denne kampanjetypen bruker flere av Googles kanaler (blant annet Søk, Shopping, Displaynettverket, YouTube etc.) for å oppnå best mulig resultater.

Frem til nå har denne kampanjetypen kun vært effektiv når den jobber med å skape salg eller leads på nettsider. Fremover vil det også være mulig for denne kampanjetypen å jobbe med mål om salg i butikk, besøk i butikk eller “Local Actions”. “Local Actions” er et samlebegrep fra Google på diverse hendelser som indikerer interesse for å besøke en beliggenhet, som for eksempel klikk på “vis veibeskrivelse” i Google Maps.

Dette er gode nyheter for alle dere som bruker digital markedsføring til å få folk inn i fysiske butikker!

Ny kanalrapport i Google Ads

Denne nye kilderapporten vil vise - så langt det lar seg spore - hvilke kilder og hvor mange kilder en forbruker var innom før de kjøpte noe i nettbutikken din. Dette hjelper oss å se et større bilde over hvor viktige de forskjellige kildene er i salgsprosessen utover de kildene som er “siste klikk” før et kjøp.

En lignende rapport har allerede vært å finne i Google Analytics i flere år. Dog vet vi at en svakhet ved denne rapporten har vært at Google Analytics er særdeles dårlig til å hente innsikt basert på visninger av annonser ute i markedet. Dette har Google Ads vært bedre på, så vi kan derfor håpe at den nye kilderapporten inneholder mer av denne typen innsikt.

Små snacks til deg som styrer en Google Ads-konto

Feedoptimaliseringstips. Google vil framover gi deg konkrete tips og anbefalinger til hvordan du kan gjøre endringer i Shopping-feeden din for å forbedre resultatene. Å kontinuerlig forbedre selve Shopping-feeden din, kan ha stor påvirkning på salget! Her har du noen tips til hva du kan gjøre for å styrke feeden din!

Bildebibliotek. Dette finner du mest sannsynlig allerede i kontoen din, men Google fortsetter å utvikle biblioteket. Snart kommer muligheten for å gjennomføre lettere former for foto- og filmredigering!


Hold deg oppdatert på det siste som skjer innen digital markedsføring!