Forside / Blogg / 301-redirect og hvorfor det er viktig for SEO

301-redirect og hvorfor det er viktig for søkemotoroptimalisering (SEO)

Dato publisert:

14.08.20
Front entrance

Skal du slette innhold på nettstedet ditt? Ikke glem å sette opp 301-redirects! Da kan du unngå å miste viktige rangeringer på dine mest lønnsomme søkeord.

Hva er en 301-redirect?

En 301-redirect forteller dine besøkende, og samtidig søkemotorene, at informasjonen på en nettside er flyttet over til en annen side, eller at URL-adressen er oppdatert permanent. Når Google ser en 301, vil den gamle siden bli fjernet fra indeksen og Google vil begynne å indeksere den nye siden. 

Ved å sette opp en permanent videresending unngår du at besøkende trykker på en lenke som sender dem til 404-siden. Altså, side ikke funnet: 

404-siden på synlighet.no

Eksempel på 404-side

Med en 301-redirect sender du dem videre til den nye URLen. Dette gir ikke bare en bedre brukeropplevelse, men du viderefører også lenkeverdien fra den gamle URLen til den nye. Dette hjelper deg med å beholde rangeringen denne siden eventuelt hadde i søkemotorer.

Behold autoriteten til nettsiden

Ett nettsted vil over tid bygge autoritet i form av kvalitetsinnhold, lenker inn til nettsiden og delinger i sosiale medier. Disse, og flere andre faktorer, er med på å fremme nettstedet som en trygg aktør innen sitt fagfelt for søkemotorene. For eksempel vil lenker med høy kvalitet som peker inn til nettsiden din være med å fortelle søkemotorer at nettsiden din har innhold av kvalitet som besøkende liker å lese.

Om du en dag velger å slette en side fra nettstedet ditt, vil all "autoritet" som den har bygget opp over tid forsvinne. Alle lenker inn til siden, delinger i sosiale medier og data fra søkeresultatet, for eksempel klikkrate, forsvinner. Dette vil du helst unngå.

301-redirect kan gi en liten boost i søk

Når du setter opp en 301-redirect til ny URL, kan noe av denne autoriteten videreføres til den nye siden. Dersom lenkeverdien på den gamle siden er høy, kan dette være med på å gi den nye siden din en liten økning i rangering, dersom øvrige faktorer for SEO er på plass.

Google har selv sagt at Page Rank ikke vil videreføres i alle situasjoner. Nettsiden du viderefører til må være i nær likhet til nettsiden du setter opp en 301-redirect fra. Enkelt oversatt vil det bety at informasjonen som de besøkende forventer å finne ved å trykke på den gamle lenken, bør bli oppfylt når de blir videresendt til den nye landingssiden. 

EKSEMPEL: Dersom den gamle siden het kakerogdigg.no/slik-lager-du-rullekake/ er det naturlig at både den og den nye siden inneholder en oppskrift eller forklaring på hvordan du lager rullekake. Dersom du ikke har et slikt alternativ, kan du i enkelte tilfeller videresende til over-kategorien som kunne vært kakerogdigg.no/oppskrifter/kake/. Men da vil gjerne den rangeringen du hadde på "rullekake" ikke være like sterk fordi du ikke lenger har relevant informasjon om rullekake på siden din.

Trenger du virkelig å slette siden?

Et nettsted er i stadig endring, og av og til vil det være nødvendig å endre på URLer eller slette sider. Vurderer du å fjerne innhold er det uansett tre ting du bør vurdere før du velger å slette: 

  1. Får siden organisk trafikk og/eller har den flere eksterne lenker inn til seg?
  2. Har du en annen, tilsvarende side som kan svare på det samme?
  3. Er informasjonen på siden foreldet, men fortsatt aktuelt i dag?


Dersom svaret er ja på de to første spørsmålene, bør du vurdere å slå sammen sidene. Altså, flytte det innholdet du ønsker å beholde til den tilsvarende siden. Deretter kan du slette den gamle siden og sette opp 301-redirect til den tilsvarende siden som du har oppdatert. Fordi lenker påvirker rangering i stor grad, kan du oppleve et lite positivt hopp for den tilsvarende siden i søkeresultatet. 

Dersom svaret er ja på det siste spørsmålet, kan det være bedre å oppdatere innholdet på den gamle siden enn å slette den. Dette kan f.eks. være når informasjonen er like aktuell i dag, men refererer til utdaterte kilder, eller når det finnes ny informasjon som kan legges til i artikkelen.

HUSK: Dersom du ikke skal slette siden, men kun ønsker å endre URLen, bør du alltid sette opp en 301-redirect.

Metoder for å sette opp en 301 redirect

Det finnes utvidelser som kan legges til i de fleste publiseringsløsninger slik at du enkelt kan sette opp videresendinger (301-redirects), om det ikke allerede finnes integrert i systemet fra før.

EKSEMPEL: Bruker du Wordpress er du helt sikkert kjent med Yoast SEO. Det er en god SEO-plugin som gir deg flere muligheter. Dersom du har Yoast premium kan du sette opp videresendinger automatisk uten å kunne en eneste bit av kode. Når du sletter en side eller endrer URL, vil utvidelsen spørre deg om du ønsker å sette opp videresending, og evt. hvilken type. 

Gratis versjonen gir deg også muligheten til å sette opp videresendinger, men kun manuelt via .htaccess-filen direkte fra admin-panelet i Wordpress. I denne filen kan du legge inn regler for hvordan du ønsker at serveren skal håndtere bestemte ting på nettstedet. Du kan redigere .htaccess filen din via Yoast ved å trykke på "Verktøy" og "Filhåndtering" under fanen "SEO" i venstre menypanel.

Viser hvor du kan finne Verktøy-menyen i Yoast SEO for å sette opp 301-redirect (videresending)

Dersom du ikke vet hvordan du setter opp 301-redirects i akkurat din publiseringsløsning, bør du ta kontakt med IT-ansvarlig, webmaster eller nettstedsleverandør og høre med dem. I de fleste moderne publiseringsløsninger finnes det en enkel måte å sette opp videresendinger.

Har du ingen mulighet til å videresende?

Om du mot all formodning ikke skulle ha denne muligheten i publiseringsløsningen, kan du sette opp videresendinger manuelt ved å redigere .htaccess-filen og laste den opp ved bruk av en FTP-klient som f.eks. Filezilla. Har du tilgang til Cpanel, eller annet kontrollpanel for database og fil-håndtering, kan du sette opp redirects der. 

Uansett hvilken metode du velger, må du alltid ta backup av filer og database før videresendingen(e) blir satt opp på denne måten. Skulle noe gå galt trenger du en backup for å gå tilbake til slik det var før endringen ble gjort. Som oftest er det nettstedets IT-ansvarlig eller webmaster som tar seg av disse oppgavene.

Videresendingen er satt opp - hva nå?

Når du har satt opp en 301-redirect for en side, bør du alltid oppdatere alle interne lenker til den gamle URLen. Dette vil minimere tid for innlasting av den aktuelle siden, samt nettstedets crawl budget. 

Crawl budget er enkelt forklart hvor mange sider Google kan, og vil, gjennomsøke på nettstedet ditt. Har du et lite nettsted skal dette mye til, men for større nettsteder, med flere hundre eller flere tusen sider, kan mange redirects og gamle interne lenker fort spise opp hele ditt crawl budget. 

Sist men ikke minst; husk å oppdatere nettstedskartet ditt og laste det opp på nytt til Google Search Console.

Skal du ha en restrukturering av eksisterende nettsted, eller skal du lansere et helt nytt nettsted? Da er det gunstig med hjelp fra et erfarent SEO-byrå! Vi lager søkeordsanalyser, setter opp strukturforslag, kan hjelpe deg med redirect-lister når du skal lansere nye URLer, og sikrer at det går så smertefritt som mulig!