Forside / Blogg / 19 grunner til at bedrifter vil mislykkes på Facebook

19 grunner til at bedrifter vil mislykkes på Facebook

Dato publisert:

14.04.11

Vi merker en stor vekst i antall bedrifter som hiver seg på Facebook-bølgen. Eksperter innen sosiale medier overbeviser oss om at ”toget står på perrongen”, og at det er i ferd med å gå i fra bedrifter som ikke handler raskt. Det er utrolig godt å se at beslutningstakere innser at sosiale medier er lurt å satse på. Utfordringen er at mange hiver seg på bølgen med en forventning om raske resultater kombinert med en undervurdering av behov for ressurser og kunnskap på området.

Innlegget er inspirert av guruer og meget dyktige foredragsholdere på Gulltaggen 2011, Gary Vaynerchuk og Mari Smith, samt min kollega og ekspert på området, Carl-Christian Grøndahl. Notater fra foredragene, kombinert med en del konsulenterfaring på området, ble raskt til et innlegg jeg ønsker å dele slik at kanskje færre går i Facebookfellene :-)

#1. Vet ikke hvorfor man opprettet en Facebookside


Hvorfor er vi på Facebook? Hva er poenget med siden? Hvem prøver vi å nå?
Sosiale medier er en mulighet til å utnytte den formen for markedsføring som i all tid har fungert best; vennereklame eller ”word of mouth”. Det revolusjonerende med sosiale medier er at våre nettverk utvides enormt. Vi beveger oss fra tradisjonell push markedsføring til at andre snakker varmt om dine produkter og anbefaler det til venner.

#2. Uten mål


Eksempler på mål din bedrift kan sette seg; bedre kundeservice, skaffe gode ambassadører, innhente e-postadresser, trafikk til nettstedet eller bloggen, tilbakemeldinger på produkter, selge mer produkter, flere deltakere på arrangementer, medieoppmerksomhet med mer.

#3. Tenker kortsiktig


Bedrifter beslutter å opprette en Facebookside, og forventer umiddelbar respons. Det tar tid å bygge vennskap...

#4. Ser på Facebook som et nettsamfunn som man skal bli med på


Siterer Facebookgründer Mark Zuckerberg. "You don’t start communities. Communities exist. They’re already doing what they want to do. How can you help them do that better?". Facebook ser ikke på seg selv som et nettsamfunn, men en plattform som tilbyr god tilrettelegging.

#5. Fremstår kjedelig


Klarer du ikke å engasjere noen der ute må du prøve noe nytt. Når man stadig poster innlegg uten respons er det rett og slett bortkastet tid. Brian Solis sier “The social currency of social media is action.” Les også Facebook rangerer oppdateringene – sjekk hvordan din kommentar kan bli vist og lest.

#6. Redd for å feile


Markedsføring på nett handler om å prøve en hel del, måle resultater, utvikle det som går bra og kutte ut det som går dårlig. Har ikke noe problemer med å forstå frykten for å feile når det kommer til en offline kampanje med høyt budsjett. Det er vanskeligere å måle og å endre undervegs, så man holder seg til det trygge.

#7. Ikke villig til å innse at man tok feil


Dersom du finner ut at noe ikke fungerte er det viktig å 1) innrømme at du tok feil og 2) prøve noe annet. Tror de aller fleste av oss kan bli litt for opptatt av å ”holde oss til planen”.

#8. Ovenfra og ned-holding


Husk at din bedrift er der for å ha det moro med ”fansen”. Det holder ikke at folk har klikket ”liker”. De må faktisk like det dere driver med. Finn din måte å kommunisere med fansen på.

#9. Veggen er startsiden


Veggen er alltid startside for de som allerede liker siden din, og det er fornuftig av den grunn at det er der du knytter de gode båndene. Derimot kan du lage velkomstsider for de som ikke liker siden din. Mari Smith viste case hvor det faktisk 47% ble fans når de brukte en dedikert landingsside, mens 23% ble fans når de brukte veggen som startside.

#10. Tror det kun er unge folk på Facebook


Når jeg nevner Facebook for kunder er det urovekkende mange som spontant sider at det kan virke som en fin kanal for å nå de yngre brukerne. Fakta er at over halvparten av Facebooks ca 2.5 millioner norske brukere er over 25 år. Jeg har en hel del kundecaser som viser at det faktisk er det voksne segmentet som gir høyest ROI ved annonsering på Facebook. Det er fortsatt den mest kjøpesterke gruppen.

#11.Ikke har satt av nok tid


Dersom du ønsker at 20 000 personer skal like deg og bli engasjert, kan det være vanskelig om de kun har satt av 2 timer i uka. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke kommunisere med de som ønsker å kommunisere med bedriften din. Har du ikke tid til å prate med kundene dine gidder de ikke komme tilbake.
Da askeskyen lå over landet engasjerte Norwegian en hel gjeng i lederstillinger til å besvare innlegg på Facebooksiden. Så vidt jeg fikk med meg satt det et dusin mennesker samtidig og besvarte henvendelser. Det er kundeservice det!

#12. Du tror at jobben er gjort når du har skaffet deg fans


Gary Vaynerchuk gav oss en fin sammenligning. ”Dersom Gulltaggen hadde invitert over 1500 mennesker til Spektrum, og det ikke skjedde noe der, så hadde dere nok blitt skuffet”. Han viste også til den populære Old Spice reklamekampanjen, som dessverre kun er en kortsiktig kampanje hvor de ikke gadd å respondere henvendelser i sosiale media i ettertid.

#13. Man tror alt er målbart i form av ROI


Facebook hjelper til tidlig i en kjøpsbeslutning. Det handler først og fremst om branding og om å skape behov. Venner prater med hverandre på nett, og anbefaler hverandre gode produkter. God kommunikasjon via Facebook kan føre til salg flere uker senere via for eksempel Google. At ikke alt lar seg måle betyr ikke at man ikke skal slutte med det! Det aller meste av det du ønsker å oppnå på nett er målbart. Du må bare finne ut hva du faktisk ønsker å oppnå først, og hva som faktisk gir verdier til selskapet. Ikke nødvendigvis salg av produkter. Kanskje en henvendelse via kontakt oss er verdifullt for ditt firma? Eller nedlasting av brosjyre etc. Hva er verdien på slike henvendelser?

#14. Man kjenner til Insights, men bruker det ikke


Sjekk www.facebook.no/insights - en hel del statistikk som kan hjelpe deg å måle den sosiale effekten. Per post insights hjelper deg å se hvilke oppdateringer som ble mest lest og minst lest.

#15. Prater til mennesker og ikke med dem


Dette tror jeg må være en av de største syndene som blir begått. Facebooksider er fylt opp med ”søppel” som ikke engasjerer fans.

#16. Overdriver antall oppdateringer


Dersom det er langt unna 50/50 deling fordeling av innlegg mellom deg og dine fans bør du kanskje justere? Antallet er ikke det viktigste, men husk at du ikke mister tilhengere av å ikke skrive noe. Skriv når det er en grunn til det, eller dersom du har noe interessant å fortelle. Bør ikke overstige 3 innlegg om dagen.

#17. Tror at Facebooksiden skal løse mangelen på suksess i andre kanaler


Sliter din virksomhet med å lykkes med online markedsføring eller generelt med å være lønnsom, er antagelig ikke hovedårsaken mangelen på tilstedeværelse på Facebook. Foreløpig er Facebook en kanal med mange muligheter. I noen tilfeller forventer kundene at man er tilstede der, men det er ikke blitt et totalt must ennå :-) Dersom du har dårlige produkter hjelper det ikke med fans. De er nemlig bare venner, ikke moren din som går med på alt.

#18. Ingen relevans


Dersom mottakeren ikke synes innleggene dine er relevante blir du til slutt skjult, og dette kan skje samtidig med at antall tilhengere øker. Det finnes en rekke verktøy som hjelper deg å måle dette. Sjekk Mari Smiths Facebookside for tips.

Sist, men ikke minst; #19. Gal timing


En del av det å engasjere folk handler om å skrive om dagsaktuelle ting. Folk ønsker å prate om siste hendelser og fortelle om noe de opplevde nylig. Noen har i tillegg gjort en del forskning om hvilken tid på døgnet som er best egnet. Les Oppdater din Facebookstatus kl 0849!

Klarer vi å lage ”30 grunner til at bedrifter ikke lykkes med sin Facebookside”? Noen som kan bidra med flere?