Forside / Blogg / 20 grep som gir deg fart på LinkedIn
Skrevet av: Katinka Sletten

20 grep som gir deg fart på LinkedIn

Dato publisert:

15.10.21
20 grep som gir deg fart på Linked In Toppbilde 1200 628 px

Basert på fersk rapport om LinkedIn-algoritmene i 2021

Richard van der Blom har gått gjennom 5600 poster, og gjort 600 timer med research, og med det kan han for tredje år på rad servere LinkedIn-rapporten. Den gir deg alle svar på hvordan du skal vokse raskest og best mulig inne på LinkedIn.

Her er det vi i Synlighet synes er de 20 beste tipsene:

LinkedIn Algorithm Research September 2021 Edition 3.1

Kilde: LinkedIn

1

Lag kvalitetsinnhold. Til syvende og sist er det publikummet ditt som bestemmer om en post blir viral, uansett om du forsøker alle algoritme-grepene i boka.

2

Fokuser på å få engasjement i løpet av de første tre timene innlegget ligger ute. Om du ikke har fått engasjement innen den tid, vil ikke LinkedIn prioritere innlegget lenger.

3

Vær aktiv inne på nettverket selv. Jo mer du engasjerer deg i andres innhold, jo mer engasjement vil du få på ditt eget innhold.

4

“Se mer”-linjen, som dukker opp etter de tre første linjene av innlegget ditt, er viktigere enn en eventuell like. Sørg derfor for at folk alltid klikker på “se mer” for å lese videre.

skjermdump av linkedin-post fra Katinka Sletten som viser hvordan du kan få folk til å trykke på "see more"

5

Din social selling index eller SSI, nettverket ditt og profilstyrken din er det som er viktigst for å bestemme rekkevidden din i første omgang.

Skjermdump av "current social selling index" fra LinkedIn med grafer som definerer en score utav 100 og på hvilke områder du mangler poeng

6

Creator Mode, en status i LinkedIn som du kan velge å aktivere dersom du har mulighet i profilen din, vil føre til en større følgerbase dersom du sørger for å dele minst to kvalitetsposter i uken.

7

Creator Mode vil derimot ikke øke følgerbasen din automatisk, dersom du ikke jobber for det.

8

Spørreundersøkelser og poster med egne dokumenter vil bli prioritert av algoritmen.

skjermdump av spørreundersøkelse i linkedin

9

Eksterne lenker blir fremdeles nedprioritert, selv om LinkedIn selv hevder at det ikke stemmer. Om du forsøker det selv, vil du se at innleggene dine med eksterne lenker vil få så lite som halvparten av rekkevidden de andre innleggene dine får.

10

Det å redigere posten din i løpet av den første timen etter den er publisert, vil føre til at du mister omtrent 15% rekkevidde.

11

Det å kommentere først på sin egen post vil også skade rekkevidden, ettersom LinkedIn tror du forsøker å lure algoritmene.

12

Videoer bør helst være i kvadratformat, vare mellom 45 - 60 sekunder, være med undertekst, og lastet opp enten direkte eller via plattformen Vimeo.

13

LinkedIn Live vokser på absolutt alle områder, og får stadig mer engasjement, rekkevidde og seere.

Her kan du se hva Dentsu opplevde når de brukte LinkedIn Live!

Linkedin live dentsu

Kilde: LinkedIn

14

Spørreundersøkelsene kan være irriterende for mange av oss (spesielt de dårlige), men de får gjerne fire til fem ganger så mye engasjement som en vanlig post.

15

Timingen er viktig. Den beste tiden for å poste på LinkedIn er hverdager, mellom åtte og elleve på formiddagen.

16

Bare tagg personer du mener er relevante for diskusjonen. Det å tagge tilfeldige personer, eller personer som ikke svarer på innlegget ditt, vil bli merket som spam, og dermed ikke prioritert.

17

Ikke ta av med emojiene. Det burde ikke være mer enn ti emojies per innlegg.

18

Kommentarer er fremdeles det viktigste på LinkedIn, og det viktigste du kan få for å øke rekkevidden til innlegget ditt. Det er også viktig å svare på kommentarene du får innen de første 24 timene. Aller helst i løpet av de første to timene.

skjermdump av interaksjon med kommentarer på linkedin

19

Det å få ansatte til å kommentere på en post selskapet poster, i stedet for å la dem dele den videre via sin egen profil, vil føre til åtte ganger større effekt.

20

Ikke ta dette tipset for seriøst, men den perfekte lengden på en post består visstnok av 1470 tegn.

Vil du lese hele rapporten, og se flere tips, kan du lese LinkedIn sin algoritme-rapport her!

Vil du lære mer om hvordan du bedre kan utnytte LinkedIn i din markedsføringsstrategi? Ta kontakt for en skreddersydd workshop for deg eller din bedrift!